«امید» 370تومان قیمت خورد

کارگزار معرف: «سهام امید» تا یک‌سال در قیمت ۳۷۰تومان بازار گردانی می‌شود

گروه بورس،معصومه طاهرخانی: عرضه ۵درصدی سهام شرکت سرمایه‌گذاری امید، دیروز در حالی با قیمت ۳۷۰تومان انجام شد که کارگزار عرضه کننده آن متعهد شده که تا یک سال بازارگردانی سهام آن را با قیمت پایه تعیین شده انجام دهد. به گزارش خبرنگار ما، دیروز ۵درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری امید که معادل ۲۰۰میلیون سهم بود، در حالی در ساعات پایانی معاملات بورس برای کشف قیمت عرضه شد که ۶میلیون و ۱۸۰هزار سهم آن باطل، ۶میلیون و ۹۵۶هزار سهم روی میز فروش و در نهایت حدود ۱۸۶میلیون سهم معادل ۶/۴درصد به فروش رفت.

رقابت برای خرید سهام «وامید» از ساعت ۱۲:۱۴دقیقه شروع شد و در نهایت در ساعت ۱۲:۳۰دقیقه به پایان رسید. در واقع ۱۸۶میلیون سهم امید در ۱۶دقیقه به فروش رسید.

عرضه در خدمت شاخص

عرضه دیرهنگام سهام امید این شائبه را در بازار به وجود آورده بود که هدف از تاخیر عرضه جلوگیری از منفی شدن سایر سهام‌ حاضر در بورس است.

همچنین نگاهی به آمار معاملات بازار طی مدت شروع رقابت که از ساعت ۱۱و۳۰دقیقه صبح آغاز شد نیز بیانگر این است که طی مدت رقابت (در حدود ۴۵دقیقه) تا زمان عرضه سهام، تقریبا هیچ معامله‌ای در بازار صورت نگرفت.ارزش معامله ۶/۴درصدی سرمایه‌گذاری امید معادل ۶۹میلیارد تومان بود که به دنبال آن یک‌هزار و ۴۸۰میلیارد تومان به ارزش بازار اضافه شد.

P/E بالاتر از میانگین گروه

همچنین P/E تعیین شده امید برابر رقم ۸/۶تعیین شد که با توجه به قرار گرفتن این شرکت در گروه شرکت‌های هولدینگ؛ امید دارای بالاترین P/E در گروه خود است. کمترین و بیشترین P/E این گروه به ترتیب متعلق به سرمایه‌گذاری غدیر و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی است. علی صحرایی، ناظر عملیات بازار شرکت بورس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در مورد دلیل اصلی ابطال ۶میلیون و ۱۸۰هزار سهم امید گفت: اشتباه کارگزاران که خرید بیش از سهمیه داشتند، دلیل اصلی ابطال این تعداد سهم امید بود. وی ادامه داد: سقف سفارش برای هر ایستگاه معاملاتی ۵۰۰هزار سهم بود که در نهایت عرضه از طریق ۴۴۰ ایستگاه معاملاتی در سراسر کشور صورت گرفت. صحرایی در مورد زمان عرضه مابقی سهام امید نیز افزود: با توجه به تعهد سهامدار عمده بر اساس تقاضای بازار در روزهای آینده ۱۵درصد سهام امید در بازار عرضه خواهد شد.

تضمین خرید تا یک سال

اما نکته جالب توجه در عرضه امید، تعهد کارگزاری عرضه‌کننده برای بازارگردانی سهام به مدت یکسال شمسی است. مطابق اطلاعیه‌ای که بعد از عرضه امید روی سایت رسمی شرکت بورس قرار گرفته، آمده است: «کارگزاری متعهد شده است که تا مدت یک سال شمسی از زمان عرضه اولیه سهام شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید که توسط بانک محترم سپه عرضه می‌شود را به قیمت پایه اولیه ۳۷۰۰ ریال بازارگردانی کند و هر میزان تقاضای فروش را خریداری کند.»

تعهدی برای حمایت از سهامداران

دکتر علی رحمانی، مدیرعامل شرکت بورس هم در گفت‌وگو با «فارس» در نظر گرفتن منافع سهامداران را دلیل اصلی اخذ تعهد کتبی از کارگزار عرضه‌کننده سهام برشمرده است. وی ادامه داد: برای اولین بار و قبل از عرضه سهام سرمایه‌گذاری امید از کارگزار عرضه‌کننده (کارگزاری بانک سپه) تعهد کتبی گرفته شد که از امروز به مدت یک سال هر میزان سهمی که عرضه شود باید به قیمت ۳۷۰تومان بازخرید شود. وی تاکید کرد: این اقدام با هدف حمایت از سهامداران انجام گرفته و از این پس در آیین‌نامه‌ها خواهد آمد.

از سوی دیگر در بند دوم این اطلاعیه تاکید شده که «قیمت پایه تعیین شده از طرف بانک سپه به عنوان سهامدار عمده برای عرضه سهام شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید در روز عرضه اولیه مبلغ ۳۷۰۰ریال به ازای هر سهم است.» اهمیت این بند از آنجا ناشی می‌شود که رقابت خریداران برای سهام امید تا ۳۵۷۳ ریال برای هر سهم فراتر نرفت ولی در نهایت سرمایه‌گذاری امید با رقم ۳۷۰تومان عرضه شد.

کشف قیمت مناسب

دکتر «ابراهیم عنایت»، کارگزار عرضه‌کننده سهام سرمایه‌گذاری امید در گفت‌وگویی با «فارس»، کشف قیمت روز اول را مناسب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به NAV بیش از ۵۰۰ تومانی و تقسیم ۶۰‌درصد از سود ۵۴۸ریالی سرمایه‌گذاری امید، کشف قیمت این سهم مناسب بود و از امروز نیز این سهم، بازارگردانی خواهد شد.

وی در رابطه با فروش ۱۸۶‌میلیون سهم سرمایه‌گذاری امید به قیمت ۳۷۰ تومان اظهار داشت: این عرضه با موفقیت مطلوب همراه بود چرا که باتوجه به NAV (خالص ارزش دارایی‌ها) این شرکت به بیش از ۵۰۰‌تومان و همچنین تقسیم ۶۰‌درصدی سود در مجمع سالانه، قیمت ۳۷۰ تومانی هر سهم این شرکت مطلوب بود. وی ادامه داد: این در حالی است که سود هر سهم سرمایه‌گذاری امید برای سال مالی منتهی‌به پایان دی‌ماه۸۷ به مبلغ ۵۸۵ ریال پیش‌بینی شده و مجمع سالانه مربوط به سال مالی ۸۶ این شرکت نیز اسفندماه برگزار خواهد شد.

سابقه‌ای از امید

همچنین ۱۰۰درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری امید متعلق به بانک سپه است و موضوع فعالیت این شرکت، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها و خرید و فروش سهام آنها است که سرمایه اولیه این شرکت، ۶۵‌میلیارد تومان بوده که هم‌اکنون دارای ۴۰۰میلیارد تومان سرمایه اسمی است.

تقاضای پذیرش شرکت روزدوم شهریور ۸۲ به بورس اوراق بهادار ارائه شد و سهامداران شرکت به استناد صورت جلسه مجمع عمومی عادی سالانه ۸۳ موافقت خود را برای ورود شرکت به بورس اعلام کردند.

براساس این گزارش، روز ۲۴ اسفند ۸۳ هیات پذیرش اوراق بهادار، این را به صورت مشروط پذیرفت و با توجه به تعهدات و اقدامات به عمل آمده در زمینه تحقق کلیه موارد مشروط پذیرش، نام شرکت از ۳۱ مرداد ماه ۸۶ به عنوان ۴۳۸امین شرکت بورسی با نماد «وامید» در گروه «شرکت‌های معظم چند رشته‌ای صنعتی» در فهرست نرخ‌های تابلوی فرعی بورس درج شد.

سهام مالک بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های سنگ‌آهن پتانسیل رشد دارد

گروه بورس- معاون سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید عرضه اولیه این شرکت را در بورس تهران موفقیت‌آمیز دانست.دکتر محمدرضا رستمی در گفت‌و‌گویی افزود: عرضه «وامید» با قیمت ۳۷۰تومان دارای تقاضای قابل‌توجهی بود به طوری که بیش از ۱۸۶میلیون سهم این شرکت در بازار فروخته شد.وی با بیان اینکه در صورت وجود تقاضا بانک سپه در روزهای آینده نیز نسبت به عرضه سهام «وامید» اقدام می‌کند، گفت: میزان عرضه اولیه شرکت سرمایه‌گذاری امید نزدیک به ۵درصد بوده که قرار است در مراحل بعدی تا سطح ۲۰درصد سهام نیز عرضه شود.وی درباره نحوه قیمت‌گذاری سهام «وامید» در بورس گفت: قیمت سهام سرمایه‌گذاری امید با نظر هیات‌مدیره بانک سپه و با توجه به کارهای کارشناسی شده و تقاضای بازار کشف شد.وی آخرین پیش‌بینی سود شرکت را ۵۴۷ریال اعلام و گفت: در مدت ۹ماهه، ۷۴درصد از این رقم پوشش داده شده و ۱۲EPS ماهه شرکت هم به طور قطع تحقق خواهد یافت.وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به احتمال افزایش پیش‌بینی سود شرکت‌های گل‌گهر و چادرملو آیا EPS «وامید» نیز افزایش می‌یابد، گفت: اگر شرکت‌های تابعه EPS خود را تعدیل‌کنند، تاثیر آنها بر روی «وامید» در سال آینده قابل‌محاسبه است.به گفته وی، هیات‌مدیره سرمایه‌گذاری امید در تلاش است که مجمع عادی سالانه شرکت را تا پایان سال برگزار کند.وی افزود: پیشنهاد هیات‌مدیره این است که ۶۰درصد از سود تحقق‌یافته در مجمع عادی سالانه شرکت تقسیم شود.دکتر رستمی با اشاره به ورود سهام امید به بازار سرمایه گفت: هیات‌مدیره بانک سپه تعهد کرده که از سهام این شرکت در بازار حمایت کند و از این بابت نگرانی وجود ندارد.از نظر وی، سهام سرمایه‌گذاری امید که در واقع مالک بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده سنگ‌آهن کشور است، با قیمت عرضه ۳۷۰تومان قابلیت رشد بیشتر را در بازار خواهد داشت.