گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد آغاز هفته‌ای مناسب بود، آغاز هفته‌ای که در آن به مدد رشد یکپارچه قیمت‌ها، شاخص ۳۶/۶۰ واحد رشد یافت.

در بازار دیروز معامله‌گران در حالی شاهد رقم خوردن معاملات مناسبی در بازار بودند که عرضه سرمایه‌گذاری امید در روز یکشنبه مهم‌ترین تحول پیش روی بازار قلمداد می‌شود. عرضه امید که پرتفوی قابل توجهی از نمادهای سنگ آهنی و سیمانی دارد، موجب شده است تا معامله‌گران توجه ویژه‌ای را به شرکت‌های وابسته به امید نشان دهند، امری که معاملات مناسبی را در نمادهایی همچون گل‌گهر،‌ چادرملو و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات رقم زده است.

در حال حاضر عرضه امید دو سوال اساسی را نیز با خود دارد. سوال اول در مورد قیمت عرضه سهام است، با توجه به NAV (ارزش خالص دارایی‌ها) امید، این شرکت در حدود ۴۶۰۰ تا ۴۷۰۰ ریال NAV دارد. مساله اول قیمت سهام سیمان هرمزگان است که ۵۰تومان از NAV امید را تشکیل می‌دهد. از این رو ارزش‌گذاری سهام امید در حد ۷۰درصد NAV منجر به قیمت‌های در حدود ۳هزار و ۵۰۰ تا ۳هزار و ۶۰۰ریال خواهد شد که باید منتظر ماند و دید آیا عرضه در این قیمت‌ها صورت خواهد گرفت یا نه؟

برخی از کارشناسان با توجه به سهم عمده ۷۶درصدی دو نماد سنگ‌آهن گل‌گهر و چادرملو و سهم حدود ۲۰درصدی سیمان‌ها، قیمت‌گذاری امید را منوط به پذیرش P/E نمادهای سنگ‌آهنی و سیمانی می‌دانند که این امر موافقان و مخالفان خود را دارد. هرچند که باید تاکید کرد نمادهای سنگ‌آهنی به دلیل برخورداری از رشد سودآوری همچنان صدرنشین بازار به لحاظ اقبال معامله‌گران به شمار می‌روند.

از سوی دیگر، امید را باید با سرمایه‌گذاری معادن و فلزات مقایسه نمود که این شرکت نیز به جز سهم سیمانی پرتفوی مشابه با امید داشته و تنها نمادهای ملی مس و فولادسازهای آن جایگزین سیمان در پرتفوی این شرکت هستند.

سوال دوم رفتار بازار پس از تزریق سهم جدید و خروج ۷۰میلیارد تومان نقدینگی در بازار است، هرچند بخشی از این نقدینگی توسط زیرمجموعه‌های بانک سپه و امید تزریق خواهد شد، ولی سطح نقدینگی بازار در حال حاضر در سطح ضعیفی ناشی از دودلی‌ معامله‌گران نسبت به تداوم رشد بازار در چند هفته آینده قرار دارد. نامشخص بودن روند بازار در سال ۲۰۰۸ (هرچند که تحولات سیاسی نگرانی فوری را ایجاد نمی‌کند) سبب احتیاط معامله‌گران شده است. تلاش برای تامین نقدینگی موجب شد در ساعت پایانی بازار دیروز عرضه‌ها در بازار افزایش نسبی را شاهد باشد.

در بازار دیروز تحولات مدیریتی در سازمان گسترش و گروه سایپا موجب امیدواری برای بهبود شرایط گروه خودرویی شد. تفاوت اساسی میان دیدگاه‌های قلعه‌بانی با مدیران گذشته «ایدرو» موجب شده است در برخی از مسائل نظیر تولید مدل‌های جدید خودرو و پروژه L۹۰ (تندر-۹۰) و همچنین اجرای پروژه‌های صنعتی توسط گروه ایدرو، ارزیابی‌ها بهتر از گذشته شود. در بازار دیروز سایپا پس از عرضه ۵‌میلیونی با صف ۶‌میلیونی همچنان مواجه بود. تراکتورسازی ایران نیز که احتمالا شرایط بهتری را شاهد خواهد بود، با صف بیش از ۵‌میلیون تنها ۵۷هزار سهم عرضه را تجربه کرد.

در بازار دیروز در گروه ساختمان مجمع ثنوسا با تقسیم ۳۰۰ریالی همراه بود. نکته قابل توجه در این مجمع طرح احتمال فروش سهام بانک اقتصاد نوین متعلق به نوسازی ساختمان تهران بود.