«وصنعت» در آستانه برگشت ذخیره‌ها

گفته‌های بازار: در شرایطی که بازار به دلیل وجود پرتفوی قوی سیمانی در سرمایه‌گذاری صنعت‌ومعدن، برای این نماد و صف‌های خرید ایجاد کرده است، گفته می‌شود که «وصنعت» از بابت افزایش نرخ سیمان توانایی جبران ذخیره کاهش‌های در نظر گرفته شده را دارا خواهد بود. شنیده‌های ما: منابع خبری گزارش می‌دهند که ۵۰درصد از پرتفوی «وصنعت» به صنعت سیمان اختصاص دارد، افزون‌بر این، این شرکت از بابت سیمان فارس و خوزستان ۳۴میلیارد تومان ذخیره کاهش ارزش در حساب‌ها منظور کرده، در شرایطی که اکنون «سفارس» با تقاضای خرید مواجه بود و رشد قیمت‌ها را به صورت متوالی تجربه می‌کند، بنابراین احتمال برگشت ذخیره در نظر گرفته‌شده از این بابت

وجود دارد.

از سویی دیگر سرمایه‌گذاری صنعت‌و‌معدن مجموعا ۵۵میلیارد تومان ذخیره کاهش ارزش در حساب‌ها منظور کرده که کمتر شرکتی چنین ذخیره‌ای را در نظر گرفته‌ است و در صورت برگشت این ذخیره‌ها، سود نهفته‌ای برای شرکت مزبور به وجود خواهد آمد.

همین تحلیل‌ها موجب شده که بازار در انتظار افزایش قیمت «وصنعت» تا سطح ۱۱۰تومان نیز باشد.

از طرفی با توجه به اینکه سال‌مالی شرکت در پایان تهیه شهریورماه هر سال است، بنابراین احتساب ذخیره کاهش ارزش یا برگشت آن در پایان سال‌مالی محاسبه می‌شود و برآورد آن در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست.

بلاتکلیفی طرح توسعه «فاهواز»

گفته‌های بازار: درباره نورد و لوله اهواز نیز شایع شده که در رابطه با طرح توسعه شرکت تا پایان سال اقدام عملی صورت نخواهد گرفت.

در رابطه با این طرح توسعه احیا، ذوب و ریخته‌گری مذاکراتی با کنسرسیومی خارجی انجام گرفته بود که ظاهرا این مذاکرات به نتیجه‌ای قطعی نرسیده است.

شنیده‌های ما: برنامه‌های مربوط به اجرای طرح توسعه احیا، ذوب و ریخته‌گری «فاهواز» ادامه دارد، اما هنوز توافقی با هیچ گروهی در این رابطه حاصل نشده است.

«ایمیدرو» چندی پیش قصد واگذاری سهام خود در نورد و لوله اهواز را داشت. این شرکت تنها در صورتی از زیان‌دهی نجات پیدا می‌کند که طرح توسعه احیا، ذوب و ریخته‌گری را اجرا کند.

«وآتی» تعدیلی ندارد

گفته‌های بازار: در بازار شایع شده که سرمایه‌گذاری آتیه دماوند از محل افزایش نرخ سیمان و فروش برخی از شرکت‌های زیرمجموعه و همچنین افزایش نرخ سهام خریداری شده از جمله سایپا و زامیاد با افزایش ارزش ذاتی و همچنین افزایش پیش‌بینی سود مواجه است.

شنیده‌های ما: اما خبرهای رسیده حاکی است گرچه «وآتی» نزدیک به ۲میلیارد تومان سهام سایپا و بخش قابل توجهی سهام زامیاد خریداری کرده و همه اینها شاید به افزایش NAV منجر شود، اما تعدیلی از این بابت متصور نیست.

برنامه فروش برخی از شرکت‌های زیرمجموعه از جمله شرکت‌های فومنات و نساجی غرب نیز هنوز انجام نگرفته که بتواند EPS شرکت را متاثر کند.