فارس - رییس اداره بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تقاضای شرکت‌های متقاضی راه‌اندازی بازار خارج از بورس (OTC)، جهت اخذ مجوز از شورای بورس، در حال طی مراحل قانونی است. محمودرضا خواجه نصیری، ضمن اشاره به تصویب دستورالعمل فعالیت بازارهای خارج از بورس در شهریورماه سال جاری، از بررسی کارشناسی درخواست‌های شرکت‌های متقاضی راه‌اندازی بازار خارج از بورس خبر داد و گفت: تقاضاها در حال طی مراحل قانونی جهت اخذ مجوز از شورای بورس است. وی در پاسخ به این سوال درباه اینکه آیا بازار فرا بورس (OTC) سهامی عام خواهیم داشت یا خاص گفت: در دستورالعمل فعالیت بازارهای خارج از بورس صرفا به شخصیت حقوقی در قالب شرکت‌های سهامی اشاره شده و در خصوص عام یا خاص بودن این شرکت محدودینی طرح نشده است. رییس اداره بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: شورای عالی بورس براساس شرایط تقاضاهای رسیده در خصوص هر درخواست، تصمیم‌گیری خواهد کرد. بهرام غیائی، متخصص در امور بازار سرمایه در سطح بین‌المللی از سوی دیگر، بر این باور است اکنون که بحث خصوصی‌سازی و اجرای صحیح اصل مهم اقتصادی ۴۴ قانون اساسی سرلوحه تمامی مباحثات علمای اقتصاد ما و دولتمردان قرار گرفته و قرار است مالکیت، حاکمیت و مدیریت بسیاری از شرکت‌ها، کارخانه‌ها، بانک‌ها در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

وی افزود: چراکه در ابتدا مالکیت و اداره بازار معاملات آن را، باید به عنوان بسترسازی خصوصی واگذار کنیم و اگر جسارت آن را برای بورس اصلی نداریم، حداقل شانس ایجاد بازار فرابورسی OTC را به بخش خصوصی اعطا و به آنها اجازه این کار را بدهیم.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد شواری بورس به مقوله‌ای چون سازوکار تاسیس بازار فرابورس بپردازند، با مشکلات متعددی در آینده مواجه خواهند شد.

وی تصریح کرد: شورا نباید بر نحوه تاسیس آن نظری بدهد وهمکاران ما در شورا و سازمان بورس باید در اندیشه اتخاذ روش و اجرای صحیح مقرراتی باشند که امروزه در بازارهای پیشرفته جهان مرسوم است. نظیر اینکه موسسان و بانیان اصلی راه‌اندازی OTC در سایر کشورها به‌غیر از ایران کارگزاران بوده‌اند.

وی در خاتمه گفت: تجربه کوتاه این کشورها نشان داده است که باتوجه به عدم‌کنترل دولت و شبه‌دولتی‌ها و وجود قواعد کنترلی، فضای بس سالم‌تر و قاعده‌بندتری در آنها حاکم است.