بازار مثبت، شاخص منفی

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد تداوم حاکمیت جو مثبت بر معاملات بود، هرچند که شاخص روندی برخلاف کلیت بازار داشت و افت ۸/۱۴واحدی را نشان داد. در بازار دیروز جو کلی بازار به دلیل حاکمیت آرامش بر فضای تحولات سیاسی و مصادف با تعطیلات کریسمس و همچنین اعلام انجام مذاکرات ایران و آمریکا در خصوص مسائل عراق معطوف به شرایط درونی بازار بود، از این رو معامله‌گران با توجه به تحولات گروه‌های سهام، فعالیت خود را برنامه‌ریزی کردند.

در بازار دیروز دو صف فروش عمده باقی‌مانده در بازار یعنی فولاد مبارکه و ملی مس بخش عمده‌ای از تحولات بازار را تحت‌تاثیر خود داشت. نماد فولاد مبارکه که به دلیل عدم معامله در حد ۵درصد حجم مبنا در ۱۰روز گذشته و صف فروش بیش از ۲۰میلیون سهم دیروز مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی بود، با معامله اندک سهمی ۲۳واحد تاثیر منفی را بر شاخص گذاشت، از سویی دومین تلاش برای جمع‌آوری سهام ملی مس وضعیتی بهتر را در این نماد رقم زد و این نماد برای ساعتی تعادل را تجربه کرد، هرچند که فشار فروشندگان همچنان ادامه داشت و عرضه‌های این نماد همچنان سنگین است. با توجه به این وضعیت نماد ملی مس نیز فشار قابل‌ملاحظه‌ای را بر شاخص وارد کرد تا شاخص در نهایت با روند کلی بازار تفاوت جدی داشته باشد.

در معاملات دیروز بازگشایی ۷ نماد از جمله نماد دو سرمایه‌گذاری صنعت و معدن و بانک ملی باعث تحت‌تاثیر قرار گرفتن روند معاملات بازار شد. تداوم جو مثبت سهام سیمانی و پرتفوی غنی «وصنعت» از سهام سیمانی موجب شد این نماد پس از برگزاری مجمع عادی و تقسیم سود نقدی ۴۰ریالی، بازدهی ۳۴درصدی را برای سهامدارانش به همراه آورده باشد. ارزیابی‌های اولیه، سهم سیمان را از پرتفوی سرمایه‌گذاری صنعت و معدن در حدود ۵۰درصد ارزش کل NAV شرکت نشان می‌دهد.

در همین حال سرمایه‌گذاری بانک ملی پس از تعدیل منفی عایدی و گرفتن ذخیره قابل ملاحظه کاهش ارزش و شفاف‌سازی صورت‌های مالی دیروز بازگشایی شد که این بازگشایی به رغم ارزش بالای پرتفوی و مالکیت قابل ملاحظه در سهام سیمانی با کم‌شانسی توام گشت. اقدام بانک اقتصاد نوین در عرضه ۶میلیون سهم سرمایه‌گذاری بانک ملی که توسط یک شرکت بورسی نزد این بانک جهت دریافت تسهیلات وثیقه شده بود و با عدم ایفای تعهدات در تابلو عرضه شد، تا فشار فروش در نماد سرمایه‌گذاری بانک ملی را بیش از حد تصور فراهم آورد. از این‌رو پس از معامله ۱۰میلیون سهم، «وبانک» تن به ۹۱/۷درصد افت قیمت داد.

بانک اقتصاد نوین دیروز همچنین سهام وثیقه شده سیمان خاش را از سوی تسهیلات گیرنده بورسی خود در بازار عرضه کرد. در بازار دیروز در گروه شیمیایی عرضه ۵/۱درصد سهام سرمایه‌گذاری پتروشیمی در حالی بدون خریدار ماند که شایعات متعددی در مورد احتمال ابطال معامله عمده ۸/۳۷درصدی سرمایه‌گذاری پتروشیمی در بازار شنیده می‌شد، براساس خبرهای تایید نشده کنسرسیوم خریدار از ایفای تعهدات شانه خالی کرده است. معامله عمده سرمایه‌گذاری پتروشیمی با توجه به مهلت قانونی باید تا روز سه‌شنبه قطعی شود.در همین شرایط عدم قطعی شدن معامله سرمایه‌گذاری پتروشیمی می‌تواند وضعیت این هلدینگ و به تبع آن سرمایه‌گذاری ساختمان و بانک اقتصاد نوین را با ابهام دوباره مواجه کند. در معاملات دیروز برخی خبرهای تایید نشده همچنین حکایت از احتمال عرضه سهام سرمایه‌گذاری امید در هفته آینده داشت. براساس این خبرها ۵درصد سهام امید روز یکشنبه آینده روی تابلو خواهد رفت.

در گروه فلزی بازار دیروز شاهد جمع‌آوری صف فروش کالسیمین بود. هر چند که کالسیمین مجددا با صف فروش مواجه شد. نگرانی از کمبود خاک و همچنین ذخیره کاهش ارزش احتمالی پرتفوی کالسیمین موجب فشار فروش در این نماد شده است. در گروه تجهیزات معامله عمده ۳درصدی صدرا دیروز توسط زیرمجموعه بانک مسکن پس از یک روز رقابت در نرخ یک‌هزار و ۲۵۶ ریال صورت گرفت. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت و رو به رشد بود که در آن ۸/۲۱میلیارد تومان سهم دادوستد شد.