گروه بورس- هدیه لطفی: به منظور آشنایی علاقمندان به سرمایه‌گذاری در بورس، این ستون به صورت روزانه مفاهیم اولیه و ابتدایی بازار سهام را که در قالب پرسش مطرح هستند، به صورت اختصار تشریح می‌کند. این مطلب برگرفته از سایت «مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی» و نوشته‌های «دکتر ابوالفضل شهرآبادی» است. مزایای بورس اوراق بهادار چیست؟

مزایای استفاده از بورس اوراق بهادار را از سه دیدگاه می‌توان بررسی کرد. دیدگاه اول بورس اوراق بهادار و اقتصاد: مهمترین هدف بازار سرمایه این است که با اجرای فرآیند سالم‌سازی و شفافیت، پس‌انداز کنندگانی را که دارای منابع مالی هستند و هدف آنها کسب سود است، شناسایی کند و آنها را به اشخاص حقوقی و واحدهای اقتصادی که برای توسعه فعالیت‌های خود نیازمند منابع مالی هستند، پیوند دهد.

دیدگاه دوم بورس اوراق بهادار و سرمایه‌گذاران: سرمایه‌گذاران و دارندگان دارایی‌های مالی از سرمایه‌گذاری در بورس اهدافی را دنبال می‌کنند که برخی از این هدف‌ها عبارت از خرید سهام برای کسب سود و بازده مناسب، قابلیت نقدشوندگی اوراق بهادار، پوشش در مقابل تورم، اطمینان از سرمایه‌گذاری به دلیل شفافیت اطلاعات، اعمال حق رای و مشارکت در اداره امور شرکت و احساس مشارکت در امور تولیدی و تجارتی است و دیدگاه سوم از نظر شرکت‌ها و واحدهای اقتصادی صادرکننده اوراق‌بهادار است.