اخبار متفاوت از سنگ‌شکن چادرملو

گروه بورس: علیرضا باغانی- به دنبال انتشار برخی خبرهای محفلی مبنی‌بر بروز مشکلاتی برای سنگ‌شکن کارخانه گندله‌سازی چادرملو، بازار از اواسط هفته گذشته در انتظار خبری رسمی در این رابطه بود که سرانجام روز گذشته سایت بورس در اطلاعیه‌ای رسمی از قول شرکت چادرملو توضیحاتی را منتشر کرد. شرکت چادرملو در این رابطه آورده که وقوع رویداد مذکور امری عادی بوده و با عنایت به تمهیدات انجام گرفته، هیچ‌گونه خللی در دستیابی به تولید برنامه‌ریزی شده، به وجود نیامده و در‌حال‌حاضر خطوط تولید کنسانتره این شرکت مطابق برنامه عملیاتی مشغول فعالیت است.

افزون بر این، کارخانه گندله‌سازی این شرکت در دوره تولید آزمایشی قرار داشته و ضمن جلب توجه آن مدیریت به مراحل راه‌اندازی این قبیل خطوط تولیدی به استحضار می‌رساند، عملیات دوره تولید آزمایشی بر این مبنا مدیریت می‌شود که در طول دوره، مشکلات ناشی از راهبرد مرتفع شود.

این شرکت ادامه داده، مطابق تدابیر انجام گرفته در قالب برنامه‌ریزی به عمل آمده قبلی، به توفیق الهی، مشکلات رخ داده مرتفع و در‌حال‌حاضر تولید گندله در کارخانه گندله‌سازی اردکان در جریان بوده و دومحموله از گندله تولیدی به مقصد شرکت خریدار نیز حمل شده است؛ اما شرکت چادرملو در شرایطی وقوع چنین حادثه‌ای را عادی توصیف می‌کند که تعمیر و جایگزینی «شفت» سنگ‌شکن دیگر به زمان زیادی نیاز دارد.

به گفته کارشناسان، تعمیر این سنگ‌شکن دست کم ۳ ماه به طول می‌انجامد، حال آنکه فرآیند سفارش و خرید سنگ‌شکن‌هایی از این نوع حدود ۷ماه به طول می‌انجامد.

همزمان با بروز مشکلاتی برای سنگ‌شکن کارخانه گندله‌سازی چادرملو، گفته می‌شود که مسوولان این شرکت از یک معدن داخلی تقاضای کمک کرده و خواستار گرفتن شفت سنگ‌شکن از معدن مزبور شده‌اند که این درخواست مورد موافقت معدن مزبور قرار نگرفته است. در همین حال، یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما از حل مشکل سنگ‌شکن گندله‌سازی چادرملو خبر می‌دهد.به گفته وی، با همکار، یکی از شرکت‌های همکار محور مربوط به سنگ‌شکن آسیب دیده، تامین و چادرملو از این بابت مشکلی ندارد.

این منبع با اعلام اینکه این محور قابلیت تعمیر ندارد، گفت: چادرملو برای تامین یک محور جدید سفارش داده و این سفارش تا یک ماه دیگر تامین خواهد شد، همچنین شرکت چادرملو برای تولید کنسانتره هیچ مشکلی نداشته و در مدتی که سنگ‌شکن از کار افتاده بود، از دپوی قبلی استفاده کرده است.

چادرملو در آخرین پیش‌بینی‌، EPS خود را ۸۴۳ریال اعلام کرده بوده است.

انتظار برای ۷۰EPS تومانی «فخوز»

گفته‌های بازار: برخی اخبار غیر رسمی از احتمال اعلام ۷۰EPSتومانی از سوی فولاد خوزستان حکایت دارد. گفته می‌شود، فخوز از محل افزایش نرخ اسلب و بیلت به زودی EPS خود را تعدیل خواهد کرد.

شنیده‌های ما: گرچه افزایش نرخ اسلب و بیلت بر سود «فخوز» تاثیرگذار است، اما تاثیرات آن هنوز قابل محاسبه نیست.

فولاد خوزستان هر کیلو اسلب را در بودجه خود ۵۱۰ تومان پیش‌بینی کرده بوده، در حالی که اکنون این محصول را به قیمت ۶۰۰ تومان به فروش می‌رساند، از سویی دیگر بیلت را در بودجه ۵۱۱تومان پیش‌بینی کرده که در شرایط کنونی محصول یاد شده را به قیمت بالای ۶۰۰ تومان می‌فروشد.

«فخاس» در آستانه تعدیل مثبت

گفته‌های بازار: در شرایطی که بهای میلگرد در بورس فلزات به قیمت ۷۰۰ تومان افزایش یافته است،‌در بازار شایع شده که پیش‌بینی سود فولاد خراسان از محل افزایش قیمت این محصول، به زودی به حدود ۶۵۰ریال خواهد رسید.

شنیده‌های ما: منابع خبری گزارش می‌دهند که فولاد خراسان قیمت هر کیلو میلگرد را در بودجه امسال ۶۲۰ تومان پیش‌بینی کرده، در حالی که اکنون این محصول با قیمت ۷۰۰ تومان در بورس فلزات معامله می‌شود. از این‌رو احتمال افزایش EPS «فخاس» بعید نیست، اما هنوز تاثیرات این افزایش نرخ در سود شرکت محاسبه نشده است. در همین حال گروهی از کارشناسان تحلیل می‌کنند که EPS «فخاس» توانایی افزایش تا ۷۳ تومان را خواهد داشت.