موج- مدیر عامل شرکت بورس گفت: شرکت سرمایه‌گذاری امید اولین شرکتی است که از طریق یک شرکت تامین سرمایه وارد بورس خواهد شد.

علی رحمانی، مدیر عامل شرکت بورس با بیان اینکه «شرکت سرمایه‌گذاری امید مشکلی از لحاظ ورود به بورس ندارد»، اظهار داشت: این شرکت از طریق شرکت تامین سرمایه امین وارد بورس می‌شود که این امر منجر به تاخیر ورود شرکت سرمایه‌گذاری امید به بورس شد. به گفته وی؛ شرکت سرمایه‌گذاری امید اولین شرکتی است که از طریق یک شرکت تامین سرمایه وارد بورس خواهد شد.

مدیر عامل شرکت بورس با اشاره به نشست مدیران ارشد بورس با وزیر صنایع، ادامه داد: باتوجه به این نشست، وزیر صنایع قول مساعد دادند که مشکلات معدن رفع شود، بنابراین نگرانی در خصوص شرکت سرمایه‌گذاری امید وجود ندارد.

وی اضافه کرد: ما کلی ذخایر معدنی داریم که هنوز از آنها استفاده نشده است و باید در آنها سرمایه‌گذاری شود، بنابراین باید این شرکت‌ها مورد حمایت قرار گیرند تا این ذخایر مورد بهره برداری قرار گیرند.

از سوی دیگر مدیر عامل شرکت تامین سرمایه امین با اشاره به مسوولیت شرکت در ارزش‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری امید گفت: شرکت سرمایه‌گذاری امید را با قیمت منصفانه به بازار ارائه می‌کنیم.

محمد آران بنیار مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین اظهار داشت: به علت عدم اتمام مراحل ثبت شرکت تامین سرمایه امین، پذیره نویسی شرکت سرمایه‌گذاری امید در بورس را تعهد نمی‌کنیم و تنها به ارزش‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری امید خواهیم پرداخت.

وی در خصوص ارزش‌گذاری سهام این شرکت (شرکت سرمایه‌گذاری امید) گفت: ارزش‌گذاری سهام فرآیندی است که در آن شرکت از دید اقتصادی و مالی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: براساس این دو تحلیل مدل ارزش‌گذاری متناسب با نوع فعالیت شرکت (پیمانکاری، مالی، تولیدی، بانکی و...) مورد انتخاب قرار می‌گیرد.

آرام اضافه کرد: ضمن اینکه در انتخاب مدل ارزش‌گذاری باید دید که شرکت در چه مرحله‌ای از فعالیت قرار دارد؟ آیا در مرحله توسعه و بلوغ است یا کاملا بلوغ یافته است که براساس آن مدل ارزش‌گذاری را انتخاب می‌کنیم.وی با بیان اینکه «این‌ارزش‌گذاری براساس چند سناریو باید انجام شود»، عنوان کرد: در یک سناریو تمام شرایط شرکت در قرار دادها و نحوه تامین مواد اولیه در حالت ایده آل و کاملا خوش بینانه در نظر گرفته می‌شود.وی‌افزود: در حالت دیگر سخت‌ترین شرایط در تامین مواد اولیه و منابع انرژی و در نهایت حالت نرمال برای شرکت در نظر گرفته می‌شود.

مدیر عامل شرکت تامین سرمایه امین در خصوص شرکت سرمایه‌گذاری امید اظهار داشت: از آنجایی که بخش عمده پرتفوی این شرکت را سنگ آهن گل‌گهر و چادرملو تشکیل می‌دهد، به نظرمان می‌رسد که شرکت در خصوص معادن مشکلی پیدا نخواهد کرد و با قیمت‌های مناسب سنگ آهن را استخراج و انرژی را تامین می‌کند.

وی ادامه داد: ضمن اینکه ما بحث نداشتن معادن، پرداخت بهره مالکانه و تامین انرژی به حالت آزاد را نیز برای شرکت در نظر می‌گیریم.آرام با تاکید براینکه «با این دو دید و فی‌مابین آن را شرکت را مورد ارزش‌گذاری قرار می‌دهیم»، اضافه کرد: ضمن اینکه در این شرکت سه فاکتور خرید سهام شرکت به صورت بلندمدت، کوتاه‌مدت و میان‌مدت را هم مورد لحاظ قرار می‌دهیم.

وی گفت: در ترکیبی از این حالت یعنی طیفی از قیمت‌ها در بدترین حالت تا بهترین حالت و با دیدهای کوتاه مدت، بلندمدت و میان‌مدت، گزارشی را برای بازار منتشر خواهیم کرد.وی با بیان اینکه «نظر مدیریت بانک سپه هم بر ارایه سهام شرکت با قیمت مناسب به بازار است»، تصریح کرد: وظیفه یک ارزش‌گذار این است که شرکت را شفاف کند و آن را با قیمت منصفانه و عادلانه در بازار عرضه کند.