مهر- مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران از راه‌اندازی بورس برق در سال آینده خبر داد. مسعود حجت با اشاره به برگزاری جلسات میان وزارت نیرو و سازمان بورس اوراق بهادار برای راه‌اندازی موفق بورس برق گفت: براساس پیش بینی‌های صورت گرفته امید می‌رود با فراهم سازی زیرساخت‌ها بورس برق سال آینده راه‌اندازی شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران افزود: ایران در موضوع برق دارای مصرف‌کننده و شرکت‌های توزیع است که بر این اساس نیاز راه‌اندازی محلی برای برقراری رابطه میان این دو و انجام معامله‌های منصفانه حس می‌شود.

وی تصریح کرد: بر اساس ضوابط سازمان بورس، خرید و فروش کالاها در بورس باید همراه با شفافیت و دسترسی همگان باشد، بنابراین بورس برق نیز می‌تواند محملی برای خرید و فروش منصفانه برق به حساب آید.

به گفته حجت، براین اساس باید نرم افزار جامعی تهیه و آموزش‌ها و پیش‌بینی‌های لازم برای راه‌اندازی بورس برق به خریداران و فروشندگان داده شود.

وی اظهار داشت: سازمان مدیریت نرخ برق را برای خرید و فروش تعیین می‌کند، اما این تعیین شامل محدوده مشخصی است که دارای سقف حداکثر رقم فروش است، اما اگر برق در بورس معامله شود قطعا قیمت‌ها رقابتی شده و ممکن است پیش‌خریدهایی نیز صورت گیرد.

این مقام مسوول در وزارت نیرو مکان راه‌اندازی بورس برق را در شرکت مدیریت شبکه برق ایران ذکر و افزود: بر این اساس باید مکان مناسبی در این شرکت برای بورس برق در نظر بگیریم، ضمن اینکه باید از تجربیات سایر کشورها نیز در امر راه‌اندازی موفق این بازار رقابتی بهره‌برداری کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گروه کارشناسی وزارت نیرو و سازمان بورس اوراق بهادار مشغول انجام کار کارشناسی روی این موضوع هستند تا بتوان نحوه ایجاد رقابت سالم و منصفانه بین بازیگران بورس و بازیگردانان آن مشخص شود.