گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام، روز گذشته به‌رغم انتشار اخبار مناسب، با عرضه‌های معامله‌گران کوتاه‌مدت مواجه شد و شاهد رقم خوردن یک روز نوسانی در بازار بود. در معاملات دیروز، انتشار خبر ارسال نخستین محموله از سوخت نیروگاه اتمی بوشهر به عنوان یک نشانه واضح از کاهش نگرانی‌های هسته‌ای، موجب افزایش اطمینان معامله‌گران به بهبود شرایط سیاسی شد؛ هرچند که در درون بازار، شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورد. از سویی کارشناسان بازار، با دقت روند تحولات در دولت به ویژه اظهارات اخیر رییس‌جمهوری را تحت‌نظر دارند.

خصوصی‌سازی پس از اصرار بی‌نتیجه در عرضه بلوک ۲۰درصدی و پس از آن عرضه بلوک‌های ۵درصدی در نرخ ۳هزار و ۹۰۰ریال، اینک به صورت خرد این سهام را، راهی تابلوی کرده است، امری که شگفتی کارشناسان را برانگیخته است، تفاوت ۷۰۰ریالی در قیمت هر سهم، این پرسش را پدید آورده است که خریداران بلوک ۵درصدی تا چه حد می‌توانستند خود را در معرض زیان قرار دهند و کسانی که اینک در نرخ ۳هزار و ۲۱۰ریال اقدام به خرید فولاد کنند، آیا در نرخ کمتری هم با عرضه سازمان خصوصی‌سازی مواجه نخواهد شد؟

در بازار دیروز انتشار آخرین صورت‌های مالی برخی از شرکت‌های با نماد متوقف، موجب انتظار معامله‌گران برای گشایش این نمادها در تابلوی چهارم بورس شده است، ایرانیت، کارش پارس، پارس قوطی، آزمایش، شهدان، شوکوپارس، روغن نباتی جهان، هنکل پاک‌وش، سالمین، مهرام، اشتادایران، پیام، پاک‌وش و پیچک، ۱۴شرکتی هستند که بورس آخرین اطلاعات آنها را منتشر کرده است و احتمالا همگی آنها راهی تابلوی چهارم بورس خواهند شد؛ جایی که برای سهامداران جزء این شرکت‌ها «ایستگاه آخر» به شمار می‌رود. سهامداری که بخش عمده‌‌ای از آنها پس‌انداز خود را از دست داده و چاره‌ای جز واگذاری بدون نظارت و تعیین قیمت عادلانه سهام خود به سهامداران عمده شرکت ندارد. سهامداران عمده‌ای که در اکثر موارد خود مقصر اصلی ورود این شرکت‌ها به تابلوی چهارم به شمار می‌روند.

در بازار دیروز موج عرضه سهام در دقایق اولیه، اکثر نمادها را دربرگرفت. در این میان نمادهای فولاد خوزستان، خراسان، گل‌گهر، پتروشیمی خارک، زامیاد سهم بیشتری از این عرضه‌ها را شاهد بودند.

در گروه فولادی صف فروش ۲۴میلیون سهمی فولاد مبارکه حرکت کل گروه را با مشکل مواجه کرده است و اختلاف قیمت به وجود آمده عملا غیرقابل توجیه است.

در گروه فلزی، آغاز هفته در بازارهای جهانی فلزی فلزات همچنان افت قیمت را با خود به همراه داشت. مس با ثبت قیمت در زیر رقم ۶هزار و ۴۰۰دلار در هر تن، آلومینیوم ایران ۲هزار و ۳۵۳دلار در هر تن و روی در قیمت ۲هزار و ۲۸۵دلار در هر تن موجب کاهش انگیزه‌ها در گروه فلزی شده است.

در گروه معدنی پس از چند روز خرید در نماد چادرملو، اینک فروشندگان تمایل کمتری به عرضه سهام نشان می‌دهند. در این میان عرضه سهام سرمایه‌گذاری امید در هفته آینده نیز شرایط را در گروه سنگ‌آهن پیچیده کرده است. پیش‌بینی رشد قیمت سنگ‌آهن در سال آینده میلادی و انتظار برای تداوم رشد مصرف سنگ‌آهن تا سال ۲۰۱۱ موجب شده است تا انتظار از سهام سنگ‌آهنی افزایش یابد.

در گروه پتروشیمی اعلام برنامه بازدید از مجتمع پتروشیمی فن‌آوران، انتظار برای عرضه این سهم را در بازار پدید آورده است، امری که البته استقبال یا عدم استقبال از آن نیاز به تعیین قیمت مناسب دارد.

در گروه شیمیایی عرضه عمده سهام سرمایه‌گذاری پتروشیمی دیروز در حالی که در دقایق آخر و حضور خریدار در نرخ یک‌هزار و ۴۰۰ریال قطعی جلوه کرد، اما ورود سرآسیمه یک خریدار دیگر و پیشنهاد رقم یک‌هزار و ۵۰۰ریال در اولین پیشنهاد موجب ناتمام ماندن این معامله شد، هرچند که تاکنون در مورد خریدار دوم اطلاعاتی منتشر نشده است.

در گروه ساختمانی، رقابت بر سر بلوک سهام توس‌گستر در نرخ ۳هزار و ۴۰۰ریال دیروز رقم خورد.

خبرهای منتشره در این گروه، حکایت از خرید بلوک سهام توس‌گستر توسط سرمایه‌گذاری فرهنگیان در روز یکشنبه دارد.

در مجموع بازار دیروز، بازاری پرنوسان بود که در آن مجموعا ۲/۲۴میلیارد تومان سهام دادوستد شد. شاخص نیز ۷/۳واحد افت کرد. از ۱۵۹نماد مورد معامله و ۷۴نماد با رشد قیمت و ۶۵نماد با افت ارزش دادوستد شدند.