روز عرضه‌های بلوکی در بورس تهران

گروه بورس- علیرضا باغانی: در حالی که نخستین روز معاملاتی هفته تحت تاثیر بازگشایی ۱۶ نماد معاملاتی با سیاست احتیاط معامله‌گران طی شد، دیروز بورس تهران عرضه‌های قابل توجهی را تجربه کرد تا جایی که گرچه ۱۹میلیارد تومان از ارزش معاملات ۵/۴۳میلیارد تومانی دیروز بورس تهران مربوط به معاملات عمده بود، اما به هر حال معامله‌گران بازار اعم از حقوقی‌ها و حقیقی‌ها معاملاتی را رقم زدند که ارزشی معادل ۲۴میلیارد تومان داشت. در بازار پرمعامله‌ دیروز ۶ عرضه عمده از سوی سه سهامدار حقوقی شامل بانک مسکن، بانک تجارت و شرکت بازتاب سهام توس انجام شد که به جز عرضه ۵میلیون سهمی‌سرمایه‌گذاری توس‌گستر توسط بانک تجارت، قطعیت ۵ عرضه دیگر محرز شد.

عدم انجام معامله سهام عرضه شده از سوی بانک تجارت به دلیل رقابت خریداران بود که این عرضه امروز در بورس تکرار می‌شود و با قیمت ۳۲۷تومان از سر گرفته می‌شود. گفته می‌شود یک شرکت سرمایه‌گذاری با شرکتی در استان خراسان برای خرید این بلوک ۵/۲درصدی رقابت می‌کرد.

از میان ۵ عرضه دیگر، قیمت پایه سیمان دورود به دلیل رقابت از ۵هزار و ۳۶۶ریال تعیین شده به ۶هزار و ۵۷۰ ریال افزایش یافت.

افزون بر این، بانک مسکن و دو سهامدار حقوقی دیگر اقدام به عرضه سهام کردند و طی آن بانک مسکن سهام عمده ۴ شرکت سیمانی را از سوی کارگزاری خود و شرکت بازتاب سهام توس ۲میلیون و ۹۰۰هزار سهم سرمایه گذاری توس گستر را از طریق کارگزاری بانک اقتصاد نوین به فروش رسانند، این بلوک با قیمت پایه ۳۱۵تومان از سوی سرمایه‌گذاری فرهنگیان خریداری شد.

بانک مسکن روز یکشنبه، ۵/۱۳میلیون سهم سیمان شرق به قیمت ۳هزار و ۹۲۸ریال و به ارزش ۳/۵میلیارد تومان، ۷/۸میلیون سهم سیمان صوفیان به قیمت ۴هزار و ۵۴۷ریال و به ارزش ۴میلیارد تومان، ۳/۱میلیون سهم سیمان دورود به قیمت ۶هزار و۵۷۰ریال و به ارزش ۶/۸میلیارد تومان و بیش از ۴میلیون سهم سیمان هرمزگان را به قیمت ۱۹هزار و ۹۶۷ریال و به ارزش ۷/۲۲میلیارد تومان را در تابلوهای اصلی و فرعی عرضه کرد.

عرضه‌های عمده بانک مسکن در روز سه‌شنبه جاری نیز با فروش بیش از ۱۰۰میلیون و ۸۶۸هزار سهم سیمان سپاهان به قیمت پایه ۲هزار و ۲۶۵ریال و به ارزش ۷/۲۲میلیارد تومان و ۲/۳میلیون سهم البرز دارو به قیمت پایه ۷هزار و ۷۶۱ریال به ارزش ۴/۲میلیارد تومان ادامه می‌یابد.

براساس گزارش فارس، مجموع عرضه سهام این ۶ شرکت از سوی بانک مسکن حدود ۱۳۲میلیون سهم و به ارزش تقریبی ۵۰میلیارد تومان برآورد شده است که تمام این عرضه های عمده توسط شرکت کارگزاری بانک مسکن و به صورت یکجا و نقد انجام خواهد شد.

دیگر خبر بازار این که شرکت سایپا که سهامدار اصلی زامیاد است، در نظر دارد روز چهارشنبه جاری ۱۲۰میلیون سهم این شرکت را به صورت نقد و یکجا به فروش برساند.

قیمت پایه هر سهم زامیاد ۱۸۰تومان تعیین شده است که درصورت انجام معامله به این قیمت، سایپا از این طریق صاحب درآمد ۲۱/۶میلیارد تومانی خواهد شد.

این عرضه عمده در تابلوی اصلی بورس و توسط کارگزاری مفید صورت خواهد گرفت و کارگزار خریدار برای حضور در این معامله باید ۵درصد ارزش معامله را پرداخت کند.

بورس تهران در شرایطی دیروز به معاملات خود پایان داد که نماد شرکت‌ها پتروشیمی خارک، گل‌گهر و فولاد خراسان همچنان صف‌های خرید قابل توجهی را شاهد بودند، اما دیگر صف‌های خرید قابل توجه بازار یا کاهش یافت یا عرضه‌هایی را تجربه کردند.

امروز عرضه عمده ۸/۳۷درصد از سهام سرمایه‌گذاری پتروشیمی از سوی «شستا» انجام خواهد شد که این عرضه ارزشی معادل نزدیک به ۹۹میلیارد تومان دارد.

«فولاد» چادرملو را نمی‌خرد

گفته‌های بازار: در شرایطی که سهام چادرملو در بازار دیروز شاهد جابه‌جایی‌ها به میزان ۱۱میلیون سهم بود، شایع شده بود که بخش عمده‌ای از این جابه‌جایی‌ها از سوی فولاد مبارکه صورت گرفته است.

شنیده‌های ما: گفته می‌شود فولاد مبارکه در بازار دیروز بسیار کمتر از ۱۱میلیون سهام «کچاد» را خریداری کرده است و این معاملات آن قدر حجیم نبوده که چندان با اهمیت باشد. در همین شرایط منابع خبری گزارش می‌دهند که «فولاد» بیش از آنکه به دنبال خریداری سهام چادرملو و گل‌گهر باشد، به دنبال خرید سهام شرکت‌های تولیدکننده سنگ‌آهن غیربورسی است.

«دشیمی» تعدیلی ندارد

گفته‌های بازار: برخی اخبار محفلی بازار حاکی از آن است که پیش‌بینی سود شیمی دارویی داروپخش با تعدیل مثبت ۱۰درصدی مواجه شده که این تعدیل در گزارش ۹ماهه اعلام خواهد شد.

شنیده‌های ما: اما براساس خبرهای رسیده، «دشیمی» چنین تعدیلی در دستور کار خود ندارد و افزایش EPS شرکت در گزارش ۹ماهه بعید است. بنابر آخرین اطلاعیه، EPSا۱۲ماهه شرکت شیمی دارویی داروپخش ۷۳۹ریال اعلام شده است.

تغییرات مدیریتی در ساختمان ایران

گفته‌های بازار: در حالی که امروز شستا در نظر دارد سهام شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی را به صورت عمده عرضه کند (۷۵/۳۸درصد با قیمت پایه ۱۴۰۰ ریال) شنیده شد که روز شنبه در هیات‌مدیره سرمایه‌گذاری ساختمان ایران که با اهمیت‌ترین دارایی پتروشیمی است، ریاست هیات‌مدیره آقای عزیزی مدیرعامل سرمایه‌گذاری پتروشیمی تغییر و آقای صدرهاشمی به جای ایشان منصوب شد.

این در شرایطی است که سرمایه‌گذاری ساختمان ایران با داشتن دو عضو هیات‌مدیره در بانک اقتصاد نوین سرنوشت آن بانک را (شرکت استراتوس) کاملا به آن سمت سوق می‌دهد.

شنیده‌های ما: این خبر را یک منبع آگاه دیروز تایید کرد و جدای از این تحلیل‌های متفاوتی درباره این اتفاق وجود دارد.

مجمع انتخابات هیات‌مدیره شرکت سرمایه ساختمان ایران در دی ماه است که تغییرات اعضای هیات‌مدیره در دستور کار آن قرار دارد و تغییرات اخیر در «وساخت» کاملا قضایا را پیچیده‌تر می‌کند یا به صورت راحت‌تری بستر مدیریت بخش خصوصی را فراهم می‌سازد. همچنین شنیده شد که مسائل پیرامون مدیرعامل اولیه شرکت ساختمان ایران که به دلیل حمایت‌های بخش خصوصی از کارهای ایشان (در شرایطی که بعد از فعالیت‌های فراوان به یکباره کناره‌گیری کرد) و همچنین درصدهای سهام شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران توسط شرکت‌ها تابع مسائلی است که باید سیستم تامین اجتماعی به آن با دقت بیشتری پرداخته و به نظر می‌رسد و باز شنیده شد که این رویدادها را سازمان بورس و بانک مرکزی مورد توجه و تحلیل قرار داده است.