گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد عرضه ۶بلوک سهام عمده بود که ۵بلوک آن مورد دادوستد قرار گرفت و این امر حجم معاملات دیروز بازار را به ۶/۴۳میلیاردتومان رقم زد. در بازار دیروز بانک مسکن روند انتقال سهام به شرکت تابعه خود، مدیریت سرمایه‌گذاری مسکن را با اعلام جابه‌جایی ۴بلوک شامل ۶۴/۱درصد سیمان درود، ۴۹/۲درصد سیمان صوفیان، ۰۱/۳درصد سیمان هرمزگان و ۲۲/۳درصد سیمان شرق از سر گرفت؛ اگرچه انتقال ۳بلوک بدون رقابت انجام پذیرفت، اما بلوک سیمان دورود به دلیل ارزش‌مندی سهام با رقابت مواجه شد. این رقابت با انتشار مطالبی مبنی بر عدم تصمیم بانک مسکن جهت فروش این بلوک، پس از رسیدن به قیمت ۶هزار و ۵۷۰ریال (یک‌هزار و ۲۰۴ریال بالاتر از قیمت پایه) متوقف شد و این بلوک نیز به مدیریت سرمایه‌گذاری مسکن واگذار شد. رفتار دیروز بازار در برابر بلوک سیمان دورود نشان داد پس از مدت‌ها عدم اقبال، بازار اینک در مورد سهام سیمانی به ویژه شرکت‌های دارای ارزندگی به لحاظ ارزش ذاتی یا طرح توسعه در حال اجرا (با زمان بهره‌برداری نزدیک) هوشیار شده است. این امر به ویژه با تنزل جایگاه سهام خودرویی به عنوان پرداخت‌کنندگان خوب DPS (سود نقدی) همراه شده است و به نظر می‌رسد سهام سیمانی در فصل آتی مجامع بازار، رونق افزون‌تری را شاهد باشند. سیمان دورود دیروز با ارزش بازاری معادل ۶/۴۸میلیارد تومان و توان تولید بالفعل ۱/۱میلیون تن دارای قیمت ۲/۴۴میلیون تومان به ازای هر تن ظرفیت تولید سیمان است که یکی از نازل‌ترین قیمت‌های گروه سیمانی به شمار می‌رود، از سویی سهام سیمانی با احتمال تغییر نرخ فروش نیز مواجه‌اند.

در بازار دیروز، کارشناسان بازار با دقت روند تغییرات نماد فولادمبارکه را به عنوان شاخص‌ترین سهام بازار دنبال کردند. تشکیل صف فروش برای نماد مبارکه دیروز گریبان‌گیر فولاد خوزستان شد، جایی که به دلیل بروز فاصله یک‌هزار و ۸۰۰ریالی میان فولاد خوزستان و فولاد مبارکه بازار دچار تزلزل شد و کارشناسان توقف روند رشد فولاد خوزستان را انتظار کشیدند، امری که با عرضه ۵/۵میلیون سهم «فخوز» در انتهای بازار دیروز رقم خورد. به نظر می‌رسد اینک بازار پس از حدود ۸ماه فعالیت در نمادهای فولادی اینک شاهد ورود این نمادها به فاز استراحت باشد.

از سوی دیگر، در گروه معدنی نماد چادرملو دیروز نیز شاهد انتشار خبرهایی مبنی بر ادامه حضور فولادمبارکه و خرید یک بلوک ۵میلیون سهمی توسط این شرکت بود. چادرملو بر اساس شنیده‌ها از سه روز پیش تولید مداوم گندله خود را آغاز کرد و احتمالا قادر به تولید ۵۵۰هزار تن گندله در صورت فعالیت در دوسوم روزهای باقی‌مانده از سال خواهد بود، اینک با نزدیک شدن فولادمبارکه می‌تواند یک همکاری مناسب را شاهد باشد به ویژه آنکه مدیرعامل فولادمبارکه عضو مهم هیات‌مدیره چادرملو نیز هست.

تزریق وجوه از سوی فولادمبارکه به بازار، همچنین با افزایش سطح نقدینگی، به بهبود شرایط معامله‌گران کمک خواهد کرد.

در معاملات دیروز بازار در گروه ساختمانی شاهد انتقال حق تقدم‌های سرمایه‌گذاری ساختمان بود. پس از انتقال ۵۰میلیون سهم توسط استراتوس این‌بار به نظر می‌رسد استراتوس با انتقال حق تقدم‌های افزایش سرمایه پرونده رقابت بر سر سرمایه‌گذاری ساختمان را بسته است، به ویژه آنکه امروز (دوشنبه) با رقم خوردن معامله واگذاری سهام سرمایه‌گذاری پتروشیمی که بر اساس شنیده‌ها یک فرد حقیقی (سرمایه‌گذار ایرانی مقیم خارج) خریدار آن خواهد بود، وضعیت مالکیت ساختمان تثبیت گردید. انتظار برای معامله سرمایه‌گذاری پتروشیمی منجر به فعالیت بالای زیرمجموعه‌های «وپترو» از جمله کربن و تکین‌کو شده است.

در گروه ساختمانی دیروز بلوک ۹/۲میلیونی سهام توس‌گستر که توسط بازتاب‌های سهام توس عرضه شد، خریداری شد. اگر این معامله به خروج بازتاب سهام از توس‌گستر منجر شده باشد، می‌تواند نشانه‌ای نامناسب برای سهامداران توس‌گستر باشد. رقابت بر سر بلوک ۵میلیونی توس‌گستر نیز که دیروز توسط بانک تجارت عرضه شد، به امروز موکول شد.

در مجموع بازار دیروز بازار مناسب و روبه‌رشدی بود که در آن شاخص ۷/۱۴واحد رشد کرد. حجم معاملات ۶/۴۳میلیارد تومان بود و ۱۷۶نماد مورد دادوستد، ۹۵نماد با رشد قیمت و ۵۶نماد با افت ارزش دادوستد شدند.