گروه بورس- رضا معظمی: شاخص کل بورس اوراق بهادار دیروز در آخرین روز کاری هفته، رفتاری متفاوت از روزهای دیگر هفته داشت و ۸۶/۷واحد افت را تجربه کرد. در بازار دیروز معامله‌گران شاهد تشکیل صف‌های خرید در ابتدای بازار بودند. نمادهای سنگ‌آهن گل‌گهر با ۷۳/۷میلیون سهم، پتروشیمی خارک با ۲۵/۴میلیون سهم، فولاد خوزستان با ۷/۴میلیون سهم، تایدواتر با ۲۴/۳میلیون سهم، فولاد خراسان با ۱۱/۲میلیون سهم به همراه سیمان فارس و خوزستان، چادرملو، بانک اقتصاد نوین و سیمان شاهرود صدرنشینان تقاضا در بازار دیروز بودند.

شروع بازار توام با عرضه قابل ملاحظه در نماد کابل البرز بود. این نماد پس از معامله ۸۰هزار سهم، مجددا با صف خرید مواجه شد؛ اما عرضه سنگین ابتدای وقت، گریبانگیر فولاد خراسان شد تا پس از عرضه ۶/۱میلیون سهم صف خرید این نماد از بین برود؛ اما مجددا صف خرید یک‌میلیون سهمی برای این نماد تشکیل شد. نماد توسعه معادن روی نیز در ساعت اول بازار، شاهد جمع‌آوری صف فروش و تشکیل صف خرید بود، با توجه به این روند، شاخص به مدد معاملات نماد چادرملو در نزدیکی درصد مثبت با تاثیر ۴۳/۵واحد، فولاد خراسان با تاثیر ۵۴/۱واحد و فولاد خوزستان با ۱۱/۱واحد در ساعت ۹ و ۳۶دقیقه، ۳۲/۷ واحد رشد کرد.

در ساعت ۹ و ۱۳ دقیقه یک بلوک ۶/۱۲میلیون سهمی فجر گالوانیزه در نرخ یک‌هزار و ۳۱۰ریال مورد دادوستد قرار گرفت. افت قیمت فولاد مبارکه و تشکیل صف فروش برای این نماد با تاثیر منفی ۷۳/۸ واحد و انجام نخستین معامله بر روی نماد بدون حجم مبنای کالسیمین با تاثیر منفی ۲۱/۱واحد موجب شد شاخص در ساعت ۱۰ و ۲۳دقیقه، ۲/۲ واحد افت کنند. در ساعت ۱۰ و ۲۴ دقیقه نماد چادرملو دادوستد ۴ بلوکی پی‌درپی را شاهد بود، در این معاملات ۶۹۲/۵میلیون سهم در نرخ ۸هزار و ۹۰۰ ریال دادوستد شد.

جمع‌آوری صف فروش فولاد مبارکه با تاثیر منفی ۵/۲۲ واحد در کنار تاثیر منفی ۶۴/۲ واحدی جمع‌آوری صف فروش بانک پارسیان، شاخص را در ساعت پایانی بازار کاملا منفی ساخت تا به‌رغم تاثیر مثبت ۳۲/۴ واحدی نماد پتروشیمی خارک و ۵۵/۳ واحدی سایپا، شاخص در پایان معاملات با ۸۶/۷ واحد افت در رقم ۹هزار و ۷۰۸ واحد به کار خود پایان دهد.

پیش از پایان بازار در ساعت ۱۲ و ۱۰دقیقه نماد ایران تایر جابه‌جایی یک بلوک ۶۷/۱میلیون سهمی را در نرخ ۲هزار و ۱۷ ریال تجربه کرده بود.

با ثبت ۸/۷ واحد افت شاخص در پایان بازار دیروز، شاخص که در بقیه روزهای هفته رشد کرده بود، در نهایت با ۱۰۴ واحد رشد در طول هفته مواجه شد تا بازار به انتظار تحولات هفته آینده بماند.