گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام، روز گذشته شاهد نوسانات قیمتی در برخی از نمادهای عمده بازار بود.

در بازار دیروز با توجه به تحولات رخ داده ‌در حوزه سیاسی به ویژه اظهارنظر خاویر سولانا کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین پاره‌ای از اظهارنظرهای دیگر مبنی بر احتمال طرح پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت جهت تحریم کشورمان، بازار سهام با نوساناتی همراه بود. در حال حاضر اگرچه گزارش نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده و اعلام دور جدید مذاکرات نمایندگان کشورمان و آمریکا در عراق از میزان تاثیرگذاری تحولات جاری سیاسی کاسته است، اما بازار همچنان توجه ویژه‌ای به تحولات روزهای آتی از خود نشان می‌دهد. از سوی دیگر بازار سهام با توجه به نوسانات اخیر‌، شاهد گرایش عمده معامله‌گران به سوی نوسان‌گیری است. نبود دورنمای روشن و قابل برنامه‌ریزی موجب شده است، تا اکثر معامله‌گران افق سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند و از فرصت نوسان‌گیری ۵ تا ۱۰درصدی بازار در هفته جاری استفاده کنند. بازار سهام به ویژه در نمادهایی که در چند روز اخیر رشد قیمتی را تجربه کرده‌اند، از جمله نماد بانک پارسیان، فولاد مبارکه، چادرملو، سایپا، مالی و اعتباری سینا و صندوق بازنشستگی با نوسانات ناشی از حضور نوسان‌گیران مواجه بودند. این امر در شرایطی رخ داد که البته سهامداران عمده در برخی از نمادهای یادشده فعال ظاهر شده و به ویژه در نماد چادرملو توانستند بر عرضه‌های معامله‌گران کوتاه مدت غلبه کنند.

علاوه‌بر شرایط حاکم بر بازار، نامشخص بودن سیاست‌های کلان در اقتصاد کشور و نبود برنامه‌ریزی بلندمدت و روشن در کنار موج تغییرات مدیریتی در نمادهای اقتصادی که اینک با طرح شایعاتی مبنی بر استعفای دکتر مظاهری رییس کل جدید بانک مرکزی همراه شده است، در کاهش انتظارات معامله‌گران در بحث سرمایه‌گذاری موثر بوده است. دکتر مظاهری، رییس کل بانک مرکزی در چند هفته اخیر با اجرای سیاست انضباط مالی و کاهش پرداخت تسهیلات و برداشت‌های دولتی از خزانه در جهت مهار رشد نقدینگی و تورم گام برداشته است که البته به نظر نمی‌رسد این سیاست‌ها با خواست عمومی دولت انطباق داشته باشد و از این روز بروز اختلاف نظر میان رییس کل بانک مرکزی و مجموعه دولت قابل پیش‌بینی است.

در گروه خودرویی دیروز بازار شاهد عرضه سنگین در نماد سایپا دارد. در تحول وابسته به گروه خودرویی دیروز نماد سرمایه‌گذاری رنا (هلدینگ سهام خودرویی) بازگشایی شد و به‌رغم معاملات اولیه مناسب افت سنگین قیمتی را در پایان زمان معاملات تجربه کرد؛ اما پس از تقسیم سود نقدی حدود ۲۱۰ریال در بازگشایی تا یک هزار و ۱۰۰ریال افت کرد. اما در نهایت با ۲۳۰ریال افت در نرخ یک هزار و ۲۱۶ریال متوقف شد.

در گروه شیمیایی نیز نماد سرمایه‌گذاری پتروشیمی در آستانه انجام معامله عمده واگذاری سهام تامین اجتماعی در این شرکت جمع‌آوری صف فروش را شاهد بود.

جمع‌آوری صف فروش دیروز احتمالا برای فراهم آوردن زمینه انجام معامله و افزایش میزان سهام قابل عرضه توسط سهامدار عمده صورت گرفته است.در گروه دارویی نمادهای دارویی با بهره‌گیری از فاکتور سهام شناور آزاد پایین دیروز شرایط مناسبی را شاهد بودند.علاوه بر این، داروسازی سبحان که با احتمال تعدیل EPS و راه‌اندازی خطوط جدید تولید دارو مواجه است، نمادهای کوثر، لابراتورهای رازک، تولیددارو، لقمان، اسوه و البرز دارو نیز در مجموع معاملات دیروز بازار در حال رشد، اما با نوسانات قابل ملاحظه و عرضه‌های گسترده بود که به نظر می‌رسد این شرایط در معاملات امروز (چهارشنبه) نیز تداوم یابد. در بازار دیروز شاخص ۰۵/۴۲ واحد رشد کرد و ۹/۲۶میلیارد تومان سهام دادوستد شد از ۱۶۱ نماد مورد دادوستد ۹۱نماد با رشد قیمت و ۵۱ نماد با افت ارزش دادوستد شدند.