«بورس» می‌گوید: حقیقی‌ها آمدند

گروه بورس- علیرضا باغانی: اگرچه نشانه‌هایی از بازگشت رونق به بازار دیده می‌شود، اما همچنان برخی از فعالان بازار مردد بر سر دو راهی قرار گرفته و می‌پرسند، آیا واقعا بازار از رکود ۲۰روزه خارج شده است و صف‌های خرید همچنان استمرار دارد، این گروه از فعالان بازار که ظاهرا با احتیاط وارد چرخه معاملات می‌شوند و احتمالا طی چند روز آینده حضور جدی‌تری در بازار خواهند داشت، البته همه‌چیز به تداوم روند کنونی بازار بستگی دارد که آیا پرسش‌هایشان مرتفع خواهد شد یا نه. جدای از اینها بسیاری از فعالان بازار انتشار اخبار نشست شب شنبه را کافی ندانسته و در پی کسب اطلاعات بیشتری در خصوص جزئیات این نشست هستند. در همین فضا، بازار روز گذشته رشد ۳۴واحدی را تجربه کرد. اتفاقاتی که طی دیروز و امروز در بازار رخ داده نشان‌دهنده این است که رغبت سهامداران حقیقی نسبت به دادوستد سهام افزایش یافته است.

در معاملات روز یکشنبه که ارزشی معادل ۱۰میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان داشت، صرفنظر از اینکه ۸۰۰میلیون تومان آن مربوط به جابه‌جایی‌های بلوکی بود، با در نظر گرفتن ارزش معاملات ۹میلیارد و ۵۰۰میلیون تومانی، ۷۲درصد سهام معامله‌شده از سوی حقیقی‌ها خریداری شده و ۲۸درصد حجم خرید، از آن حقوقی‌های بازار است.

در مقابل از مجموع سهام فروخته شده در بازار، سهم حقیقی‌ها ۴۳درصد و سهم حقوقی‌ها ۵۷درصد است و این نشان‌دهنده این واقعیت است که سهم فروش حقوقی‌ها بیش از حقیقی‌ها است و سهم خرید حقیقی‌ها بسیار فراتر از اشخاص حقوقی است. حضور مجدد حقیقی‌ها در بازار و تقویت ذائقه خرید در آنان ناشی از بازگشت دوباره رونق به بازار و اطمینان مجدد آنها به بورس است.

«پتایر» سود غیرعملیاتی می‌دهد

گفته‌های بازار: در بازار شایع شده که شرکت ایران‌تایر سهام مدیریتی یکی از شرکت‌های خود را در معرض فروش گذاشته و از این بابت بیش از ۱۹تومان تعدیل دارد، از سویی دیگر گفته می‌شود که «پتایر» از محل سود عملیاتی خود نیز نزدیک به ۱۰درصد تعدیل دارد.

شنیده‌های ما: بنا به خبرهای رسیده، ایران‌تایر یکی از شرکت‌های زیرمجموعه خود را که تولیدکننده دوده صنعتی است، به ارزش ۳میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان می‌فروشد که با توجه به قیمت تمام شده سهم، نزدیک به ۲میلیارد تومان سود از این محل نصیب «پتایر» می‌شود و روی هر سهم ۱۹۵ ریال تاثیرگذار خواهد بود.

از سویی دیگر خبرهای مربوط به تعدیل مثبت عملیاتی بالای ۱۰درصد تائید نمی‌شود و گفته می‌شود که هرگونه اطلاعات مربوط به تعدیل قبل از هر چیز به بورس اعلام خواهد شد.

«وامید» در آستانه عرضه

گفته‌های بازار: همزمان با بازگشت مجدد رونق به بازار، گفته می‌شود که اقدامات اولیه عرضه سهام سرمایه‌گذاری امید آغاز شده و در صورتی که بازار به روند فعلی خود ادامه دهد، هفته آینده عرضه «وامید» انجام خواهد گرفت. همچنین گفته می‌شود که برای توفیق عرضه اولیه سهام امید توصیه شده که سهام با قیمت منطقی و در سطح ۷۰درصد از NAV شرکت عرضه شود. آخرین NAV سرمایه‌گذاری امید ۵۰۰تومان برآورد شده است.

شنیده‌های ما: خبرهای رسیده حاکی از آن است که به دلیل شرایط کنونی بازار، اقدامات مربوط به عرضه اولیه سهام با جدیت انجام می‌شود و احتمال عرضه سهام در آذرماه وجود دارد، اما این عرضه منوط به تداوم وضعیت کنونی بازار است. براساس این اخبار بانک سپه قیمت بیش از ۴۰۰تومان را برای عرضه «وامید» پیشنهاد داده است.

«فجر» از تعدیل تا طرح توسعه

گفته‌های بازار: شرکت فجر گالوانیزه سپاهان هم که پس از واگذاری سهام، معاملات چندان قابل توجهی را در بازار شاهد نبوده، دیروز با این شایعه مواجه بود که واحد آنیلینگ آن به زودی به بهره‌برداری می‌رسد و ماشین‌آلات و تجهیزات این واحد در حال نصب است. دیگر خبر محفلی مربوط به «فجر» نیز این که شرکت از محل فروش محصولات خود تعدیل مثبت خواهد داشت. همزمان با واگذاری سهام مدیریتی «فجر» به یک شرکت خصوصی، گفته می‌شود که هنوز تغییرات مدیریتی در این شرکت آغاز نشده است.

شنیده‌های ما: براساس اخبار رسیده از درون شرکت هنوز معامله «فجر» قطعی نشده و خریدار ظرف مهلت مقرر (تا چهارشنبه) باید ۵۰درصد ارزش معامله را به فروشنده بپردازد. پس از قطعی شدن معامله هم تغییرات در شرکت آغاز می‌شود؛ اما با توجه به تجارب مدیرعامل «فجر» شاید در ترکیب سهامداری جدید از حضور وی نیز استفاده شود.

درباره طرح توسعه آنیلینگ شرکت هم گفته می‌شود که این طرح مراحل نهایی خود را می گذراند و تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید. در‌حال‌حاضر هم تعدیلی در EPS شرکت شناسایی نشده است.

هپکو، بدون تعدیل

گفته‌های بازار: هپکو در بازار با این شایعه مواجه است که از محل افزایش نرخ محصولات خود توانایی اعلام پیش‌بینی سود ۴۵۰ریالی را دارا است.

شنیده‌های ما: اما منابع خبری گزارش می‌دهند که گرچه قیمت محصولات هپکو افزایش یافته، ولی در مقابل قیمت یورو نیز دچار افزایش بوده و شرکت هپکو در حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش EPS خود ندارد و افزایش نرخ محصولات تاثیری بر پیش‌بینی سود شرکت نخواهد داشت.

میتال، این بار در پی سهام جز «فولاد»

گفته‌های بازار: در شرایطی که مزایده دوم فولاد مبارکه در بازار خریداری نداشت، در بازار گفته می‌شود که میتال هند که مدت‌ها به دنبال خرید سهام مدیریتی بود، اکنون در پی خرید سهام غیرمدیریتی این شرکت نیز هست.

شنیده‌های ما: همزمان با بروز این شایعه منابع خبری از احتمال خرید سهام غیرمدیریتی «فولاد» از سوی میتال سخن می‌گویند. نشریه متال بولتن هم در شماره اخیر خود (۲۶نوامبر، در ستون «Hotline») آورده که بعد از خرید عمده اخیر یک فولادساز چینی توسط میتال هند، این شرکت تمایل دارد که سهام غیرمدیریتی بزرگ‌ترین فولادساز ایرانی (MSC) را به دست آورد.