فاتحان!

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته شاهد جمع‌آوری صف فروش شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) به عنوان یکی از سنگین‌ترین صف‌های فروش چندماهه اخیر بورس بود.

در بازار دیروز ائتلاف سه کارگزاری عمده شامل عمران فارس، مفید و حافظ اقدام به جمع‌آوری صف فروش شرکت مپنا کردند که این صف فروش سنگین سرانجام با خرید باورنکردنی ۲۹۲میلیون سهم معادل بیش از ۴درصد سهام شرکت به ارزش ۵/۳۹میلیارد تومان جمع‌آوری شد. صف فروش مپنا به دنبال عرضه‌های سنگین برخی از معامله‌گران حقوقی و پس از انجام معامله عمده بلوک ۲۰درصدی ملی مس در بازار تشکیل شده و برای هفته‌ها یکی از پرتعدادترین صف‌های فروش بورس اوراق بهادار به شمار می‌رفت. درگیری در صف فروش مپنا که موجب کاهش انگیزه بسیاری از معامله‌گران را فراهم آورده بود، دیروز در نرخ یک هزار و ۳۵۰ریال (معادل عرضه اولیه سهام این شرکت) صورت پذیرفت تا بار دیگر عمق کم بازار سهام کشور را نشان دهد.

با خرید ۲۹۲میلیون سهم «مپنا»، عملا بخش عمده‌ای از سهام عرضه شده مپنا در بازار بازخرید شده و عملا سرمایه‌گذاران از مدار این سهم خارج شدند.

کارشناسان بازار با توجه به آزاد شدن قریب به ۴۰میلیارد تومان نقدینگی از نماد «مپنا» در انتظار رفتار صاحبان نقدینگی هستند، در صورتی که نقدینگی آزاد شده در بازار باقی بماند بازار می‌تواند بهبود سطح نقدینگی خود را شاهد باشد، اما در صورت خروج این نقدینگی و یا عدم ترک آن بازار همچنان شاهد جو ضعیف کنونی خواهد بود.

در معاملات دیروز به غیر از تحول رخداده در نماد مپنا شرایط کلی بازار همچنان همانند روزهای قبل رقم خورد. نبود انگیزه کافی در میان معامله‌گران و همچنین نگرانی‌های سیاسی و اقتصادی موجب شد تا روند ضعیف معاملات همچنان پابرجا باقی بماند، در این میان بازگشایی ۶نماد معاملاتی نیز نتوانست تغییری در شرایط کلی بازار پدید بیاورد.

در بازار دیروز، در گروه پتروشیمی تلاش معامله‌گران موجب به تعادل رسیدن نماد پتروشیمی خارک شد. در گروه فلزی صف‌ فروش در اکثر نمادهای این گروه برقرار بود، در این میان نماد فولاد خراسان تنها با تعادلی شکننده در درصدهای منفی مواجه بود.

در گروه واسطه‌گری بانک پارسیان با عقب‌نشینی از کف قیمتی یک‌هزار و ۷۰۰ریال شاهد معاملات بلوکی در زیر این کف بوده است. در مجموع بازار دیروز همچنان بازاری ضعیف و بدون رونق بود که در آن شاخص کل معادن ۵۵۱واحد افت کرد.