66درصد سهام فجر سپاهان به یک شرکت خصوصی واگذار شد

گروه بورس- علیرضا باغانی: ۳۵/۶۶درصد از سهام گالوانیزه فجر سپاهان پس از تعویق ۱۹ روزه، در نخستین روز معاملاتی هفته در بورس تهران عرضه شد.

این عرضه که از سه کد معاملاتی شامل سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، تامین مواد فولاد صبا نور و توسعه و تجارت بین‌المللی صبا در قالب سه بلوک صورت گرفت، در ابتدا (ساعت۱۰) خریداری نداشت؛ اما پس از گذشت‌ دقایقی شرکت خاور آذین برای شرکت در این معامله از طریق کارگزاری بانک صادرات اعلام آمادگی کرد. حضور تنها یک خریدار برای سهام مدیریتی «فجر» پس از گذشت دو ساعت از عرضه، موجب شد تا سرمایه‌گذاری معادن و فلزات به عنوان فروشنده اصلی و دارنده وکالت فروش از دو شخصیت حقوقی دیگر، در ساعت ۱۵/۱۲ دقیقه نسبت به واگذاری این بلوک به قیمت پایه هر سهم ۱۷۵تومان به شرکت یاد شده اقدام کند.

معامله بلوکی سهام «فجر» در شرایطی در بورس تهران انجام گرفت که پیش از این دو عرضه بلوکی فولاد مبارکه و یک عرضه ایرالکو با شکست مواجه شده بود، هر چند که عرضه‌های «فولاد» و ایرالکو با معامله «فجر» به هیچ وجه قابل مقایسه نیستند.

پیش از این شخصیت‌های حقوقی مختلف از جمله فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه‌گذاری بوعلی و ... برای شرکت در معامله «فجر» اعلام آمادگی کرده بودند، اما هیچ یک از آنان در روز معامله حاضر نشدند و ترجیح دادند که از دور واگذاری سهام مدیریتی «فجر» را به یک شرکت خصوصی شاهد باشند.

با انجام معامله بلوکی گالوانیزه فجر سپاهان، خاورآذین صاحب ۲۸۴میلیون سهم این شرکت شد که با این وصف این شرکت باید مبلغ ۵۰میلیارد تومان بابت خریداری این بلوک به معادن و فلزات و دیگر عرضه‌کنندگان عمده بپردازد.

گفته می‌شود، خاور آذین پیش از این ۵درصد از ارزش معامله را به کارگزار عرضه‌کننده (کارگزاری حافظ) پرداخت کرده بوده و ظرف ۹ روز کاری نیز باید ۵۰درصد از ارزش معامله را به صورت نقد پرداخت کند. ۵۰درصد دیگر از ارزش معامله نیز باید ۳ماهه و ۶ماهه به فروشندگان پرداخت شود.

قیمت تمام شده این سهم برای «ومعادن» ۱۱۵تومان برآورد شده که با توجه به فروش این سهم در این شرکت می‌تواند تعدیلی در حدود ۲۰درصد داشته و پیش‌بینی سودی معادل ۸۰تومان را اعلام نماید، البته اگر از این سود، مبلغی به عنوان ذخیره در نظر گرفته نشود. ضمن اینکه تعدیل ۲۷۷ریالی EPS گل گهر هم در افزایش EPS «ومعادن» تا ۸۰۰ریال تاثیرگذار است.

درباره دلایل خرید سهام «فجر» از سوی خاور آذین گفته می‌شود با توجه به صنعتی که این شرکت در آن فعالیت می‌کند، امکان فروش مجدد این شرکت از سوی خاور آذین در آینده وجود دارد، اما مدیر مالی و اقتصادی معادن و فلزات در این رابطه می‌گوید که شرکت خاورآذین خود تولیدکننده

و صنعت‌گر محسوب می‌شود و فعالیت‌های مختلفی در حوزه فولادسازی و بازرگانی فولاد دارد، بنابراین سهام «فجر» به شرکتی که از شایستگی لازم برخوردار بوده واگذار شده و به طور قطع با مدیریت جدید گالوانیزه، این شرکت شاهد رشد و پویایی هر چه بیشتر خواهد بود.

علی‌اکبری افزود: گالوانیزه فجر سپاهان طی چند سال گذشته به سرعت مسیر رشد را طی کرده و طرح‌های توسعه آن از جمله واحد نورد سرد به سرعت راه‌اندازی شده و به نظر می‌رسد با توجه به پتانسیل‌های موجود این شرکت آینده خوبی داشته باشد.

شرکت گالوانیزه فجر سپاهان تولید کننده انواع ورق‌های گالوانیزه است که در سال جاری برنامه بهره‌برداری از واحدهای آنیلینگ و اسید شویی را در دستور کار خود دارد.

«وصندوق» دیگر گل گهر نمی‌خرد

گفته‌های بازار: در بازار شایع شده که صندوق بازنشستگی کشوری قصد خرید ۵/۲درصد دیگر از سهام گل گهر را دارد که در این رابطه مذاکراتی با سرمایه‌گذاری امید صورت گرفته است.

دیگر شایعه مربوط به «وصندوق» این که مجمع عادی سالانه شرکت در دی ماه برگزار و طی آن ۲۵ تومان سود به ازای هر سهم پرداخت شود.

شنیده‌های ما: خبرهای رسیده حاکی از آن است که «وصندوق» برای خرید یک بلوک دیگر از سهام گل گهر برنامه‌ای ندارد. از سویی دیگر گفته می‌شود که مجمع این شرکت به دلیل آماده نبودن صورت‌های تلفیقی احتمالا در دی ماه برگزار خواهد شد که طی برگزاری این مجمع از ۳۲ تومان سود تحقق یافته، ۲۵ تومان تقسیم خواهد شد که البته نظر نهایی در رابطه با تقسیم سود مربوط به مجمع است.

پیش‌بینی سود سال ۸۷ «وصندوق» ۳۵ تومان اعلام شده است.

«فولاد» فعلا بدون تعدیل

گفته‌های بازار: در شرایطی که دو عرضه بلوکی فولاد مبارکه اصفهان در بورس تهران با شکست مواجه شد در بازار شایع شده که مبارکه در آستانه تعدیل EPS قرار دارد.همچنین درباره فولاد مبارکه گفته می‌شود که این شرکت قصد شرکت در معامله بلوکی فجر سپاهان را داشته است.

شنیده‌های ما: منابع خبری در «فولاد» گزارش می‌دهند که فولاد مبارکه به دلیل قیمت بلوک در معامله شرکت نکرده است. از نظر «فولاد» سهام «فجر» در این قیمت گران بوده است. شایعه تعدیل فولاد هم گرچه مورد تایید قرار نمی‌گیرد، اما این منابع زمان احتمالی تعدیل ۱۵درصدی را در گزارش ۶ ماهه بعید نمی‌دانند.