از معامله «فاهواز» تا معامله «فجر»

گروه بورس- در بازار دیروز شاخص ۷۱ واحد عقب‌نشینی کرد. معامله بزرگ هم انجام نشد، ۶۷ شرکت کاهش قیمت و ۶۰ نماد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند، شایعه‌سازان پرکار نبوده‌اند. با این حال دیروز صحت و سقم شایعه بازار از طریق مجاری پیگیری شد.

پیش‌بینی سود «شاهد» تعدیل می‌شود

گفته‌های بازار: در بازار شایع شده که شرکت سرمایه‌گذاری شاهد از محل سود شرکت‌های زیرمجموعه خود در ۶ماه، به زودی پیش‌بینی سود خود را به میزان ۱۵تومان افزایش می‌دهد. ظاهرا فروش برخی از پروژه‌های ساختمانی شرکت هم در این تعدیل دخیل است.

شنیده‌های ما: منابع خبری وجود چنین تعدیلی را در EPS «ثشاهد» تایید می‌کنند، اما زمان اعلام این تعدیل و میزان آن مشخص نیست. همچنین شرکت شاهد چندی پیش مجوز ساخت پروژه «ملارد» را دریافت کرده بود، در حال حاضر خود را برای ساخت این پروژه بزرگ آماده می‌کند. گفته می‌شود، این پروژه آینده شاهد را تضمین می‌کند.

احتمال واگذاری سهام «فاهواز»

گفته‌های بازار: گفته می‌شود سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به دنبال فروش ۴۵درصد از سهام نورد و لوله اهواز است. این در شرایطی است که این شرکت طرح توسعه احیا، ذوب و ریخته‌گری را در دستور کار خود دارد که در صورت مشارکت سرمایه‌گذار خارجی در این طرح، شرکت مزبور از زیان‌دهی رهایی پیدا می‌کند.

شنیده‌های ما: «ایمیدرو» ظاهرا از مدت‌ها پیش به دنبال فروش سهام خود در این شرکت بوده، اما به دلیل بدهی ۱۵۳میلیارد تومانی شرکت، خریداری برای این میزان سهام پیدا نشده و اخیرا هم بحث جدیدی در رابطه با این موضوع مطرح نشده است.

طرح توسعه نورد و لوله اهواز هم مراحل مقدماتی خود را طی می‌کند و مشارکت خارجی‌ها هم در این طرح بعید نیست.

عرضه بلوکی «فجر»به تعویق نمی‌افتد

گفته‌های بازار: در بازار شایع شده که با توجه به تعویق عرضه بلوکی اول فجر گالوانیزه سپاهان، امکان تعویق عرضه دوم در روز دهم آذرماه نیز به دلیل طولانی شدن روند هماهنگی‌های معادن و فلزات با بورس وجود دارد.

شنیده‌های ما: اما براساس خبرهای رسیده، معادن و فلزات تمام هماهنگی‌های لازم را با سازمان بورس به انجام رسانده و انجام این معامله قطعی است و حتی خریدارانی هم خود را برای حضور در این رقابت آماده کرده‌اند. دلیل تعویق عرضه اول هم این بود که عرضه نیاز به هماهنگی‌هایی داشته که به دلیل تکمیل نشدن مقدمات، نیاز به تعویق چند روزه داشت. بنابراین عرضه ۳۵/۶۶درصد سهام فجر در روز دهم آذرماه قطعی است و این زمان هم با هماهنگی بورس اعلام شده و تغییری هم نخواهد کرد.

میزان تعدیل گل گهر

گفته‌های بازار: درباره نماد گل گهر که روز گذشته به منظور تعدیل مثبت EPS متوقف شد، گفته می‌شود که میزان این تعدیل در حدود ۳۰۰ریال است.

شنیده‌های ما: منابع خبری با تایید این میزان تعدیل می‌گویند که این تعدیل ۱۵درصدی از محل افزایش فروش محموله‌های صادراتی شرکت انجام گرفته است.

«شپترو» تعدیل ندارد

گفته‌های بازار: در بازار شایع شده که پتروشیمی آبادان پیش‌بینی سود خود را ۶۳ تومان افزایش داده است.

شنیده‌های ما: شرکت پتروشیمی آبادان با اعلام این مطلب که تا زمانی که در اوضاع سیاسی تغییری ایجاد نشود، اعلام کرد که در خصوص تغییر پیش‌بینی درآمد هر سهم خود هیچ تصمیمی را مبنی بر تعدیل مثبت اتخاذ نخواهیم کرد.