بورس نیوز- در گزارش بین‌المللی چشم‌انداز قیمت فلز روی، با توجه به افزایش تولید هند و چین، کارشناسان این صنعت کاهش قیمت محسوسی را پیش‌بینی کردند که در حال حاضر این امر اتفاق افتاده است و ما شاهد کاهش قابل توجهی در قیمت فلز روی در جهان بودیم. مهندس هوشنگ ادهمی، رییس هیات مدیره شرکت ملی سرب و روی، با بیان این مطلب گفت: طی هفته گذشته این قیمت‌ها یک سیر صعودی را در پیش گرفته‌اند؛ به طوری‌که هم‌اکنون قیمت جهانی فلزروی به ۲۳۰۰‌دلار رسیده است و من فکر می‌کنم این رقم کف قیمتی است و این محدوده قیمتی تا ژانویه حفظ خواهد شد، هرچند که امکان دارد نوساناتی را شاهد باشیم که به نظر من زود گذر است.

وی افزود: در همین حال قیمت فلز سرب در حال افزایش است و نسبت به سال گذشته از یک رشد قابل قبولی برخوردار بوده است که این مساله به لحاظ مشکلات محیط‌زیستی و محدود شدن تولید سرب در جهان و توقف فعالیت برخی کارخانه‌ها اتفاق افتاده است.

ادهمی‌با اشاره به قیمت‌های فعلی سهام شرکت‌های گروه روی در بورس خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت سرب در جهان واحدهایی مثل شرکت ملی سرب و روی ایران و کالسیمین (که علاوه بر شمش روی، کنسانتره سرب هم تولید می‌کند) به علت اینکه هم شمش سرب تولید می‌کنند و هم روی، آسیب جدی متوجه آنها نمی‌شود؛ چرا که بالا رفتن قیمت سرب، کاهش قیمت روی را به نوعی جبران می‌کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت سهام شرکت‌های گروه روی در بورس به پایین ترین سطح خود رسیده است و خرید انبوه و مدیریتی سهام این شرکت‌ها توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری خود مهر تاییدی به این ادعا است.

رییس هیات مدیره شرکت ملی سرب و روی در مورد زمان واگذاری معدن انگوران از سوی دولت به توسعه معادن روی ایران اظهار داشت: ما همچنان امیدواریم تا باطله برداری از معدن تا سال آینده به پایان برسد و دولت محترم نیز مصوبه هیات وزیران را اجرایی کند.

ادهمی ‌در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخورد دولت در رابطه با فروش خاک از عمده مشکلات این شرکت‌ها است؛ چرا که باید با کاهش قیمت فلز، قیمت خاک نیز کاهش یابد که این امر اتفاق نمی‌افتد و اگر دولت قصد توسعه و حمایت از صنایع و شرکت‌ها را دارد، نباید اجازه آسیب به شرکت‌ها را بدهد و باید به نحوی ایجاد انگیزه کند که متاسفانه این چنین نیست.