گزارش نامناسب!

گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته به‌رغم آغاز مناسب در ابتدای وقت، با عرضه‌های سنگین و بی‌رغبتی معامله‌گران برای خرید سهام مواجه شد و در نهایت تن به ۶۴/۴ واحد افت مجدد شاخص داد.

در بازار دیروز کارشناسان با دقت روند تحولات سیاسی به ویژه گزارش محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مورد توجه قرار دادند. گزارش البرادعی که پیش از آن به عنوان گزارشی مناسب یاد می‌شد، در ارائه به شورای حکام «نامناسب‌تر» از ارزیابی‌های اولیه بود. از این رو با توجه به این که گزارش البرادعی مهم‌ترین نقطه قدرت و تمرکز کشورمان در فرآیند پیچیده بررسی پرونده هسته‌ای کشورمان تلقی می‌شد، اینک با در پیش بودن تحولات در حوزه اتحادیه اروپا و گزارش سولانا کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نشست ۱+۵، وزن تحولات سیاسی نسبت به واقعیت‌های فنی دو چندان خواهد شد. از این رو به نظر می‌رسد تا زمان طرح مساله قطعنامه سوم شورای امنیت که احتمالا موضوع آن در هفته نخست دی ماه طرح خواهد شد، بازار با تبعات مسائل سیاسی مواجه بوده و توام با این مسائل نوساناتی را داشته باشد.

در کنار مسائل سیاسی بازار به لحاظ تحولات اقتصادی نیز مسائل مهمی را دیروز با خود به همراه داشت. طرح نکات در مورد فولاد مبارکه در یک جلسه بررسی سهام که روز چهارشنبه برگزار شد، وضعیت این نماد را بار دیگر با ابهام مواجه نمود. طرح مساله در مورد ارزش جایگزینی فولاد مبارکه و نبود خریدار برای بلوک ۲۰درصدی و احتمال خرید تنها یک یا دو بلوک ۵درصدی مبارکه موجب شد تا بار دیگر بازار با فشار عرضه‌ها در نماد مبارکه مواجه شده و صف فروش ۲۰میلیونی را شاهد باشد. صف فروش مبارکه و تحلیل‌های اخیر در شرایطی منتشر می‌شود که مبارکه در قیمت ۳هزار و ۴۰۷ریال دیروز، در ماه پیش صف خرید بالای یکصدمیلیون را شاهد بود. چنین رفتار متناقضی در یک بازار سهام تنها به مدد اعمال محدودیت‌های نظیر دامنه نوسان و حجم مبنا می‌تواند رخ دهد. از این رو به نظر می‌سد رفتار چند هفته اخیر بازار به لحاظ درک شهودی بیان‌کننده عدم تاثیر اعمال دامنه نوسان و محدودیت‌های نظیر آن در کاهش بی‌نظمی بازار است، به نظر می‌رسد بازار سهام کشور برای کسب قدرت جذب سهام شرکت‌های بزرگ نیازمند خروج از پوسته تنگ کنونی و برخورداری از آزادی حرکت و ابزار کاهش ریسک پیشرفته‌تر نظیر معاملات آتی باشد.

در گروه پتروشیمی، پتروشیمی خارک دیروز با عرضه قابل ملاحظه مواجه و برای دقایقی صف خرید این نماد از میان رفت، اما دوباره با صف خرید مواجه شد. پتروشیمی خارک علاوه‌بر افزایش نرخ جهانی متانول، با خبر مساعد به تعویق افتادن زمان تعمیرات دوره‌ای شرکت مواجه شده است. با به تعویق افتادن این دوره تا بهار سال ۸۷، «شخارک» می‌تواند بدون توقف به تولید ادامه دهد. در گروه خودرویی بازار دیروز همچنان با رونق نسبی در سهام با P/E پایین مواجه بود که این امر موجب شد صف فروش نماد ایران‌خودرو دیزل نیز جمع‌آوری شود. در این گروه کارشناسان با توجه به وضعیت کلی بازار، منتظر نحوه برخورد خریداران با موج اول عرضه‌ها متعاقب رشد قیمت بیش از ۵درصدی برخی از نمادها هستند. با افزایش قیمت‌ها نمادهای خودرویی با احتمال عرضه سهام توسط معامله‌گران کوتاه‌مدت مواجه خواهند بود. در گروه تجهیزات صف فروش هپکو دیروز در نرخ یک‌هزار و ۶۱ریال جمع‌آوری و با صف خرید مواجه شد. در بازار دیروز نماد قند پیرانشهر بازگشایی شد. حجم کلی معاملات دیروز ۱۶میلیارد تومان بود. از ۱۴۹نماد مورد دادوستد ۵۷نماد با رشد قیمت و ۷۴نماد با افت ارزش دادوستد شدند. شاخص نیز ۶۴/۴واحد افت کرد.