فارس- نقدشونده‌ترین سهام شرکت‌های بورسی طی ۲ ماه فصل پاییز مشخص شدند.

رتبه نقدشوندگی سهام، یکی از متغیرهای مهم در تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاران حقوقی و حقیقی برای تشخیص روان بودن یا نبودن معاملات سهام شرکت‌های بورسی است که از تاثیر ۶ عامل، تعداد روزهای معامله شده، تعداد خریداران، تعداد سهام معامله شده، ارزش معاملات، تعداد دفعات معامله و متوسط ارزش روز شرکت‌ها محاسبه می‌شود که باتوجه به تغییر ۶ عامل فوق، رتبه نقدشوندگی سهام شرکت‌ها در دوره‌های گوناگون فرق می‌کند. ذکر این نکته ضروری است که پایین بودن رتبه نقد شونده سهام (که از عدد یک تا مثلا ۵۰ است) به معنای خوب بودن سهم و بالابودن رتبه نقدشوندگی (مثلا از ۱۲۰ تا ۴۱۸ که تعداد شرکت‌های بورسی است) لزوما به معنای بد بودن سهام نیست، بلکه با درنظر گرفتن رتبه نقدشوندگی می‌توان از میزان سهولت معامله سهام آگاهی یافت و با در نظر گرفتن دو متغیر میزان سرمایه و دیدگاه سرمایه‌گذاری نسبت به اولین مرحله بررسی سهام (رتبه نقدشوندگی) اقدام کرد.

نقدشونده ترین سهام ۲ ماه

بررسی‌های فارس از وضعیت نقدشوندگی سهام در ماه‌های مهر و آبان نشان می‌دهد که سهام شرکت‌های توسعه معادن روی، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی و گالوانیزه فجر سپاهان سه سهم اول و آسان برای خرید و فروش بودند. این درحالی است که سهام بانک پارسیان، سایپا، پتروشیمی‌اراک، ایران خودرو، زامیاد، پتروشیمی‌ اصفهان و پارس‌خودرو با قرار گرفتن در رتبه‌های چهارم تا دهم از دیگر سهام با قابلیت‌ بالای دادوستد بودند.

در ادامه این رتبه بندی شرکت‌های مالی و اعتباری سینا، رایان سایپا، چادرملو، تراکتورسازی، لیزینگ ایران، قطعات اتومبیل، ایران خودرو دیزل، داروسبحان، هپکو و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات قرار دادند که رتبه‌های ۱۱ تا ۲۰ را به خود اختصاص داده‌اند. براساس این گزارش، سهام شرکت‌های کربن ایران، کابل شهید قندی، سرمایه‌گذاری ملت، بانک کارآفرین، فولاد خوزستان، ملی مس، توسعه صنایع بهشهر، داروجابربن حیان، سموم علف کش، تکنوتار، پتروشیمی‌خارک، زغال‌سنگ نگین طبس، باما، نفت بهران، سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی، کالسیمین، سرمایه‌گذاری ملی، موتوژن، مس باهنر و گروه بهمن نیز در رتبه‌های ۲۱ تا ۴۰ نقدشوندگی سهام قرار گرفتند.