گروه بورس- شرکت معادن بافق در ۶ماه نخست امسال از فروش انواع محصولات خود ۴/۶۱میلیارد ریال درآمد کسب کرده است. براساس گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، سود خالص شرکت در این دوره به ۲۴میلیارد و ۲۵میلیون ریال رسیده است.

این در حالی است که سود انباشته شرکت در پایان شهریورماه ۷۷میلیارد و ۳۶۸میلیون ریال برآورد شده است که این مبلغ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۵۸درصد افزایش داشته است.

همچنین سود ناخالص و حاشیه سود ناخالص این شرکت به ترتیب برابر ۲۸میلیارد و ۶۲۰میلیون ریال و ۴۶درصد، در صورت سود و زیان «کبافق» آمده است.

بر اساس ترازنامه میان دوره‌ای این شرکت نسبت‌های نقدینگی «کبافق» شامل نسبت‌های آنی و جاری هر یک برابر ۸/۲ و ۰۱/۴مرتبه از دارایی‌های شرکت حاصل می‌شود.

این در حالی است که در گزارش بررسی اجمالی حسابرس مستقل به هیات‌مدیره معادن بافق آمده است: هزینه‌های ناشی از توقف کارخانه، عدم استفاده موثر از نیروی انسانی و ضایعات غیرعادی مشخص و تفکیک نشده و به عنوان بخشی از هزینه‌های تولید شناسایی و در حساب‌ها منظور شده است.

طبق استانداردهای حسابداری این‌گونه هزینه‌ها باید از بهای تمام‌شده کالای تولیدی کسر شود و به صورت مجزا در صورت سود و زیان تحت عنوان «هزینه‌های جذب نشده در تولید» انعکاس یابد.

هرچند تعدیل حساب‌ها در خصوص موارد مذکور ضروری است، ولی به دلیل عدم به‌کارگیری و اجرای کامل مبانی مقرر در سیستم حسابداری صنعتی و روش مدون مالی در خصوص نگاهداری میزان موجودی و مصرف سنگ‌های استخراجی، ارائه تعدیلات لازم و تعیین آثار مالی ناشی از موارد یادشده بر صورت‌های مالی مورد گزارش مقدور نیست.

همچنین شرکت محصولات صادراتی (فروش) را قبل از تایید عیار آن توسط خریداران به طور علی‌الحساب و با توجه به وضعیت محصول، عمدتا در حد ۸۰درصد بهای فروش در حساب‌ها منظور و پس از قطعیت مورد مزبور، تعدیلات ضروری را در این خصوص در حساب‌ها اعمال می‌کند.