کارگزاری‌ها مجاز به تبلیغات سراسری شدند

فارس- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، در مورد آخرین وضعت تبلیغات سراسری شرکت‌های کارگزاری، تصویب امیدنامه صندوق سرمایه‌گذاری مشترک، «کدال» در انتظار حضور وزیر و چگونگی تاسیس بازار OTC اظهارنظر کرد.

علی صالح‌آبادی گفت: براساس دستورالعملی که هفته جاری ابلاغ خواهد شد، شرکت‌های کارگزاری بورس و اوراق بهادار از این پس مجاز به تبلیغات سراسری خواهند بود. وی اظهار کرد:‌ شرکت‌های کارگزاری بورس و اوراق بهادار که تا پیش از این نمی‌توانستند در رسانه‌های گروهی و سایر مراکز عمومی نسبت به تبلیغات و معرفی خدمات اقدام کنند، با نهایی شدن دستورالعمل می‌توانند نسبت به اطلاع‌رسانی و تبلیغ براساس چارچوبی که تعیین شده است، اقدام کنند.

وی ادامه داد: این دستور‌العمل روز سه‌شنبه گذشته نهایی شده است و هفته‌جاری ابلاغ می‌شود و به محض ابلاغ آن شرکت‌های کارگزار فعال در بورس و اوراق بهادار می‌‌توانند نسبت به ارائه آگهی رادیویی و تلویزیونی و مطبوعاتی و سایر مراکز عمومی اقدام کنند.

صالح‌آبادی خاطرنشان کرد: این تصمیم ادامه مصوبه شورای عالی بورس در ۱۲ اردیبهشت ۸۴ است.

رییس و سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با برخی از چارچوب‌های تعیین شده در تبلیغات شرکت‌های کارگزاری گفت: تبلیغات باید منصفانه باشد و به حذف رقبا منجر نشود و همچنین آگهی مندرج نباید گمراه‌کننده و حاوی اطلاعات غیرواقعی باشد و باید تمام مطالب مربوط و وقایع بازار سرمایه‌ را شامل شود.

وی ادامه داد: شرکت‌های کارگزاری نباید وعده انجام کاری را بدهند که قادر به انجام آن نباشند و هم‌چنین نباید علائم تجاری دیگران را بدون اجازه استفاده کنند.

صالح‌آبادی تصریح کرد: عدم معرفی سهمی خاص، بیان خطرات سرمایه‌گذاری در بورس و تبلیغ‌ براساس مجوز‌های اخذ شده نیز از چارچوب‌های مهم و اصلی این دستورالعمل هستند.

براساس بند ۵ آیین‌نامه اجرایی سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار (مصوب ۱۶/۷/۴۶)، شرکت‌های کارگزاری به جز ارائه اطلاعیه محدود به ذکر نام و نمایندگان و شماره تلفن و براساس دستور دبیرکل بورس مجاز به تبیلغ حرفه‌ای نبوده و نمی‌توانستند به ارائه هیچ نوع تبلیغی در رسانه‌های گروهی بپردازندکه دلیل چنین آیین‌نامه‌ای نیز وجود این دیدگاه عمومی بود که چون شرکت‌های کارگزاری وظیفه انجام معاملات را به عهده دارند، به علت احتمال گمراه شدن سرمایه‌گذاران از انجام هرگونه تبلیغات در رسانه‌های وسیع عمومی منع‌شده بودند.

«کدال» در انتظار وزیر اقتصاد

رییس سازمان بورس در پاسخ به این سوال فارس که شبکه نوین اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) چه زمانی راه‌اندازی خواهد شد، ابراز کرد: تمام اقدامات مربوط به راه‌اندازی و بهره‌برداری از این شبکه انجام شده و حتی نسبت به آموزش کاربران و مدیران شرکت‌های بورس نیز اقدامات مربوط انجام شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در نظر است که این شبکه با حضور وزیر اقتصاد افتتاح شود، منتظر فرصتی برای حضور وزیر هستیم.

تصویب امیدنامه صندوق سرمایه‌گذاری مشترک

صالح‌آبادی در رابطه با محصول جدید صندوق سرمایه‌گذاری مشترک (فاند) ابراز کرد: با توجه به مراحل نهایی این محصول، احتمالا هفته‌جاری امیدنامه صندوق سرمایه‌گذاری تصویب خواهد شد.

وی ادمه داد: ‌ساختار اجرایی فیوچر در بورس فلزات به اتمام رسیده است و کارگزاران بورس کالا آماده به کارگیری این محصول هستند؛ اما با توجه به نیاز به برخی مباحث فقهی مقرر شده است چارچوب‌های فقهی آن بررسی و اعلام شود تا امکان استفاده از آن فراهم شود.

اتمام ۲ پروژه از ۴ پروژه اصلی

رییس سازمان بورس یادآور شد: از برنامه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، راه‌اندازی کانون‌های کارگزاری و سرمایه‌گذاری نهادی، شبکه نوین اطلاع رسانی ناشران (کدال)، سیستم جدید معاملات (آتوس) و فیوچر بود که تاکنون نسبت به راه‌اندازی کانون‌ها و شبکه اطلاع‌رسانی ناشران اقدامات مربوط به اتمام رسیده است و سیستم جدید معاملات و فیوچر نیز تا پایان سال راه‌اندازی خواهند شد.

تکلیف OTC

صالح‌آبادی در رابطه با وضعیت راه‌اندازی بازار فرابورس (OTC) گفت: تاکنون نتیجه خاصی از راه‌اندازی این بازار به عمل نیامده است، اما در جلسه روز دوشنبه جاری شورای عالی بورس چگونگی تاسیس بازار OTC مطرح خواهد شد.