بورس نیوز- شرکت هیولت پاکارت (HP ) که در سال گذشته میلادی در رقابت با همتای خود، شرکت Dell موفق شد عنوان بزرگ‌ترین فروشنده کامپیوترهای شخصی را از آن خود کند، به سرمایه‌‌گذاران اخطار کرد که تجارت کامپیوترهای شخصی این شرکت از آنچه که انتظار می‌رفت، گسترش کمتری خواهد داشت. فروش لپ‌تاپ و کامپیوترهای رومیزی بیشترین سهم رشد این شرکت را در سال گذشته داشت و امسال نیز که با ۲۶‌درصد افزایش به ۵/۳۳‌میلیارد دلار رسید، حدود یک‌سوم درآمد ۳/۱۰۴‌میلیارد دلاری این شرکت را در سال ۲۰۰۷ شامل می‌شود.

با این حال، مدیر اجرایی این شرکت اعلام کرده است که شرکت رشد مشابهی را برای تجارت کامپیوترهای شخصی این شرکت پیش‌بینی نمی‌کند، هرچند که هنوز هم شرکت انتظار دارد سهم بازار خود را با وجود شرکت‌های رقیب بیشتر نماید.

از آنجا که شرکت HP به عنوان بزرگ‌ترین شرکت در زمینه تکنولوژی شناخته می‌شود، اخبار اعلام شده توسط شرکت به عنوان معیارهایی برای سنجش سلامت سرمایه‌‌گذاری در زمینه تکنولوژی به حساب می‌آید.

اما این در حالی است که با وجود بحران وام‌های رهنی که در این فصل، بانک‌ها را با زیان‌های‌ میلیارد دلاری مواجه کرده و شرکت HP نیز در زمینه سرمایه‌‌گذاری‌های خود از این زیان بی‌نصیب نبوده است، ولی سرمایه‌‌گذاران در این فصل نیز به HP روی خوش نشان داده‌اند، مدیر اجرایی شرکت در این باره اظهار داشته است: شرکت تنها قسمت کوچکی از تجارت خود را از سمت فروش به سمت بخش خدمات مالی سوق داده و به همین علت، بر بحران وام‌های رهنی نقطه ضعفی را در فعالیت شرکت ایجاد نکرده است، وی در سخنرانی دیگری، خدمات مالی را فرصت بزرگی برای شرکت‌ها دانسته و اعلام کرده است که شرکت تلاش دارد حضور خود را در این قسمت تقویت کند.

شرکت HP روز دو‌شنبه گزارش فروش و سوددهی سه‌ماه آخر سال خود را اعلام کرد که این گزارش به راحتی وال‌استریت را تکان داد.

بر اساس این گزارش، دورنمای روشن مالی و اجازه هیات‌مدیره برای بازخرید ۸‌میلیارد دلار سهام که نشانه‌ای است از این امر که شرکت معتقد است سهام شرکت کمتر از ارزش واقعی خود معامله می‌گردد، باعث شد که ارزش سهام HP در معاملات روز دو‌شنبه و پس از اعلام گزارش شرکت، ۸۹ سنت افزایش یابد.

در سه‌ماهه منتهی به ۳۱ اکتبر، سود HP برای هر سهم ۸۶ سنت اعلام شده که این رقم ۴ سنت بیش از میانگین پیش‌بینی شده توسط تحلیل‌گران بازار بوده است.

فروش شرکت نیز در این مدت به ۲۹/۲۸‌میلیارد دلار رسیده است که حدودا یک‌میلیارد دلار بیش از انتظار ۴/۲۷‌میلیارد دلاری وال‌استریت بوده است.

حضور قوی شرکت HP در فروش کامپیوترهای شخصی، توانسته است کاهش قیمت چیپ‌های کامپیوتری را جبران نماید. HP حدود ۲۰‌درصد بازار کامپیوترهای شخصی را در اختیار دارد و رقیب این شرکت، یعنی شرکت Dell تنها ۱۵‌درصد بازار را در دست خود دارد که پرسود‌ترین تجارت این شرکت در زمینه فروش پرینتر بوده است و حدود ۴۲‌درصد از ۶۳/۲‌میلیارددلار سود خالص شرکت در فصل اخیر در این زمینه بوده است.