شروین شهریاری
*پرسش از آقای محسن فرهادی از اصفهان از طریق تلفن: با توجه به رشد قیمت جهانی نفت و ذغال‌سنگ، وضعیت سهام شرکت ذغال‌سنگ طبس را چگونه می‌بینید؟
شرکت ذغال‌سنگ نگین طبس، با تولید 10‌درصد از کل نیاز داخلی، یکی از تولید‌کنندگان کوچک این محصول در کشور است که تولیدات خود را عمدتا به شرکت‌های ذغال‌سنگ پرورده طبس (از شرکت‌های هم گروه با مالکیت 20درصدی)، شرکت البرز شرقی و ذغال‌سنگ کرمان می‌فروشد که عمده‌ترین خریدار ذغال‌سنگ خام شرکت نیز همان پرورده طبس است. قیمت‌های فروش عمدتا با قراردادهای مدت دار با این شرکت‌ها تعیین می‌شود، بنابراین نوسانات نرخ‌های جهانی تاثیر مستقیمی بر سودآوری نگین طبس نخواهد داشت.

شرکت در سال گذشته حدود ۱۷۵‌هزار تن ذغال‌سنگ خام را به قیمت میانگین هر تن ۴۲۷۷۰ تومان به فروش رسانده است. این در حالی است که در سال‌جاری ۱۶۵هزار تن فروش محصول را به نرخ میانگین هر تن ۴۸هزار تومان پیش‌بینی کرده است (۱۵۰هزار تن به پرورده طبس از قرار هر تن ۴۷هزار تومان و ۱۵هزار تن به سایر مشتریان از قرار هر تن ۵۸هزار تومان.)
اما آمار 6 ماهه حسابرسی شده شرکت نشان می‌دهد که 91600 تن محصول به نرخ قطعی 42820 تومان از قرار هر تن به فروش رفته است که حداقل 10‌درصد پایین‌تر از نرخ‌های اولیه مورد پیش‌بینی شرکت است که در صورت ادامه این رویه شرکت به پیش‌بینی سود عملیاتی خود با فرض ثبات تناژ تولید دست نخواهد یافت؛ اما در اینجا سه نکته مهم وجود دارد که امیدواری‌ها نسبت به رشد سودآوری «کطبس» در سال‌جاری را افزایش می‌دهد:
۱ - سوابق موجود در مورد گزارشگری مالی شرکت نگین طبس در سال‌های گذشته، همواره برآورد احتیاط در پیش‌بینی تناژ تولید را خاطر نشان می‌سازد که به تدریج با نزدیک شدن به پایان سال، پیش‌بینی‌های جدید با رشد پیش‌بینی تناژ تولید به بازار اعلام می‌شود. نمونه آن پیش‌بینی ۱۶۰هزار تنی اولیه در سال گذشته است که در نهایت ۱۷۵هزار تن تولید ذغال‌سنگ محقق شد.
تناژ تولید 6ماهه (91600 تن) نیز نشان می‌دهد که شرکت از برنامه تولید اعلام شده در گزارش فعالیت هیات‌مدیره به نحو قابل ملاحظه‌ای پیش افتاده است و دستیابی به تولید و فروش 180هزار تنی ذغال‌سنگ در سال‌جاری دور از دسترس نخواهد بود. از طرفی از آنجا که مازاد تولیدات شرکت، با قیمت‌هایی بیشتر از قرارداد اولیه به فروش می‌رسند، امکان افزایش سوآوری «کطبس» از این محل وجود خواهد داشت.
۲ - برآورد بودجه شرکت در سرفصل سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها همچون سال گذشته محتاطانه انجام شده است. پیش‌بینی در آمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها با ۵۰‌درصد افت از ۶۶۳ میلیون تومان به ۳۳۱ میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که با توجه به افزایش راندمان تولید در پرورده طبس و ملاحظات شرکت در مورد فروش ذغال‌سنگ خام با قیمت‌های بسیار مناسب به این شرکت سرمایه‌پذیر، احتمالا سود سال‌جاری پرورده طبس افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت و دستیابی به ارقامی معادل پیش‌بینی سال قبل (۲برابر پیش‌بینی فعلی) برای درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در سال‌جاری واقع بینانه خواهد بود.
3 -مطالعه اقلام بهای تمام شده در گزارش حسابرسی شده 6ماهه، به خوبی نشان می‌دهد که هر چند هزینه‌های دستمزد، واقع‌بینانه برآورد شده، اما در بخش سربار، پیش‌بینی این سرفصل برای هر تن محصول 16700تومان بوده است. این در حالی است که در تولید محقق شده، هزینه سربار هر تن تولید،14400 تومان بوده است و از این محل پیش‌بینی سود عملیاتی طبس با کاهش بهای تمام شده تاثیر مثبت خواهدپذیرفت.
با لحاظ کردن نکات فوق، در جدول زیر پیش‌بینی تحلیلی نگارنده از سود سال‌جاری کطبس در کنار پیش‌بینی شرکت و عملکرد ۶ماهه ارائه شده است: