لایه‌بندی بورس یونان

محسن ایلچی

بورسی که از میان ۱۷ بازار سهام اروپایی رتبه هشتم را (بعد ایتالیا) به خود اختصاص داده است. بورس ساده و فاقد مناسبت‌های مالی نظام‌مند نیست، بلکه بازاری است که طی سال‌های مختلف توانسته است جایگاه قابل تاملی را در سیاست‌های اقتصای کشور یونان داشته باشد، به طوری که یونانی‌ها برای سرمایه‌گذاری به مکانیزم‌های آن اعتماد و اعتقاد دارند.

از میان ۱۱میلیون یونانی، قریب به یک‌ و نیم میلیون نفر کد سهامداری دارند؛ به بیان ساده‌تر از هر ۱۰۰نفر یونانی ۱۳نفر در بازار سهام این کشور کد سهامداری دارند. (این در حالی است که در ایران از هر ۱۰۰نفر ایرانی ۳/۴نفر کد سهامداری دارند). با این حال به گفته مسوولان بورس یونان فقط ۲۰۰هزار کد سهامداری در بازارهایی که نزدیک به ۶۰درصد از ارزش آن متعلق به سرمایه‌گذاران خارجی است، به طور جدی فعالیت می‌کنند. نکته مهم اینکه سیستم‌ معاملات یونان ظرفیت پذیرش ۲۰۰هزار دستور و سفارش خرید یا فروش را دارند (ظرفیت پذیرش سفارش خرید و فروش در سیستم معاملاتی بورس تهران حداکثر روزانه ۱۵۰هزار دستور است) در بورس آتن، سهام ۳۰۹شرکت مورد معامله قرار می‌گیرد که ارزش روزانه معاملات سهام حدود ۴۶۸میلیون یورو است. بورس آتن بر عکس اقتصاد یونان یک بورس چند رشته‌ای است و در آن سهام ۱۷گروه صنعتی مورد معامله قرار می‌گیرد. نفت و گاز، صنایع شیمیایی، منابع اولیه مورد ساخت‌وساز و مصالح ساختمانی، کالای صنعتی و خدمات، لوازم خانگی، مواد غذایی، رسانه‌ها، خدمات توریستی، ارتباطات، خدمات مالی و بانک‌ها، بیمه‌ها، تکنولوژی و .. از جمله صنایع حاضر ایرانی بورس است. همچنین بازار سرمایه در یونان متشکل از چندین بازار مختلف به شرح زیر است:

بازار اصلی (Main Market): شرکت‌هایی که در این بازار عضو می‌شوند، باید حداقل ۴بیلیون دراخما (واحد پول یونان) یا تقریبا معادل با ۱۲میلیون یورو در هنگام درخواست پذیرش سرمایه داشته باشند. این شرکت‌ها باید صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده خود را برای حداقل سه بار پیاپی منتشر کرده باشند. همچنین این شرکت‌ها باید برپایه آخرین ترازنامه، از وضعیت مالی رضایت‌بخشی برخوردار باشند. این شرکت‌ها باید مورد حسابرسی مالیاتی در هر سال و در هنگام درخواست پذیرش قرار گرفته باشند.

بازار موازی (Parallel Market): در بازار موازی شرکت‌ها باید حدودا یک بیلیون دراخما یا در حدود سه میلیون یورو در زمان پذیرش سرمایه داشته باشند. شرکت‌ها صورت‌های مالی حسابرسی شده سالانه خود را باید حداقل برای دو سال متوالی قبل از درخواست پذیرش به انتشار رسانده و برپایه آخرین ترازنامه از وضعیت مالی مناسبی برخوردار باشند. شرکت‌ها همچنین باید مورد حسابرسی مالیاتی قرار گرفته باشند.

بازار جدید (New Market): شرکت در هنگام پذیرش باید حداقل ۲۰۰میلیون دراخما برابر با تقریبا ۵/۵۸۱یورو سرمایه داشته باشد، این میزان سرمایه باید در هنگام ثبت درخواست پذیرش در ASE موجود باشد. شرکت باید صورت‌های مالی حسابرسی شده حداقل ۲سال مالی خود را قبل از پذیرش منتشر کرده باشد. حسابرسی مالیاتی در این بازار نیز لازم است.

ادامه دارد...