بورس‌نیوز- از ابتدای سال‌جاری تا پایان مهرماه، تنها دو کارگزار، سهمی بیش از ۱۰‌درصد کل معاملات را به خود اختصاص دادند و بیست و سه کارگزار، سهمی بیش از یک‌درصد بازار را داشتند و ۵۶ کارگزاری، سهمی کمتر از یک‌درصد و بیش از ۱/۰‌درصد داشته‌اند و هشت کارگزاری هم زیر ۱/۰‌درصد سهم از کل معاملات بازار را ثبت کرده‌اند. بدین ترتیب به نظر می‌رسد برای ساماندهی نوع معاملات کارگزاری‌ها باید تمهیدات جدیدی اندیشیده شود.

از ابتدای سال ۱۳۸۶ تا پایان مهرماه سال‌جاری کارگزاری بانک ملت به جهت عرضه سهام عدالت با ۸۳۴۱ دفعه معاملات و ثبت ارزش (‌جمع خرید و فروش) به میزان بیش از ۹۴۴میلیارد تومان، سهمی معادل ۶۴/۱۲‌درصد از معاملات کل بازار بورس را به خود اختصاص داد و رتبه یک را به‌دست آورد‌، این در حالی است که کارگزاری بانک مسکن با ۱۱۴۱۶ دفعه معاملات و ثبت ارزش بیش از ۸۸۳میلیارد تومان، سهمی معادل ۸۳/۱۱‌درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داد و در جایگاه دوم قرار گرفت.

این گزارش می‌‌افزاید: تنها دو کارگزاری فوق‌الذکر، سهمی بیش از ۱۰‌درصد کل معاملات بورس را به خود اختصاص دادند. همچنین کارگزاری بانک صادرات با ۱۹۰۳۱ دفعه معامله، کارگزاری بانک صنعت ومعدن با ۳۶۸۲۴‌دفعه معامله، کارگزاری مفید با ۷۹۶۹۶ دفعه معامله، رتبه‌های سوم تا پنجم را به خود اختصاص دادند و به ترتیب ۱۳/۷‌درصد، ۸۴/۶‌درصد‌، ۱۸/۳‌درصد از کل معاملات بازار را به خود اختصاص دادند.

شرکت کارگزاری مفید با ثبت ۷۹۶۹۶ دفعه معامله، رتبه یک را از نظر تعداد دفعات معاملات به خود اختصاص داد و این امر نشانگر آن است که کارگزاری مفید تقاضاهای مشتریان خرد را نیز به خوبی انجام می‌دهد؛ در حالی که این موضوع در خصوص سه کارگزاری (‌بانک ملت، بانک مسکن، بانک صادرات) اتفاق نیافتاده است و بیشتر حجم معاملات آنها مربوط به معاملات عمده است.

در همین راستا، کارگزاری آتی سامان با ثبت ۱۰۱۴ دفعه معامله، کمترین تعداد دفعات معامله را به خود اختصاص داد.

این گزارش می‌افزاید: کارگزاری‌های آتی سامان، برهان سهند، اعتماد سروش، معین سهم، پیشتازان تمدن پارس، بدره سهام و موحدان، سهمی کمتر از ۱‌/‌۰‌درصد از معاملات بورس را به خود اختصاص داده‌اند که جای تامل بسیار دارد.