صف‌شکنان

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته نشانی از ضعف روزهای پیشین در خود نداشت و با تجهیز نقدینگی از سوی برخی از معامله‌گران عمده و به‌رغم وجود ناهماهنگی،‌ صف‌های فروش اکثر نمادهای مورد اقبال بازار در هم شکسته شد. در بازار دیروز به‌رغم عدم رخداد تحول جدید در حوزه‌های مرتبط با بازار، تزریق نقدینگی به بازار موجب شد تا روند کلی بازار تغییر کرده و پس از قریب به ۱۰روز ضعف کلی نمادهای عمده بازار، وضعیت این نمادها بهبود یافته و با بهبود وضعیت این نمادها شرایط به نفع خریدار چرخش کرد، به ویژه آنکه با تداعی احتمال رشد آتی قیمت‌ها، فروشندگان چند روز اخیر از عرضه سهام خودداری کردند. با این وجود به‌رغم تلاش قابل ملاحظه معامله‌گران خریدار در نماد فولاد مبارکه که ۲/۶۸میلیون سهم از بازار جمع‌آوری شد، این نماد از کسب تعادل در پایان بازار دیروز به دور ماند و ادامه معاملات مبارکه به روز جاری موکول شد. در شرایط کنونی به‌رغم تزریق نقدینگی به بازار، کارشناسان بازار به دلیل عدم حل مسائل و نگرانی‌های پیش روی بازار، تداوم جو بهبود بازار را با دشواری روبه‌رو خواهند کرد. احتمال برخورد با یکی از سه ‌مساله تحولات سیاسی بین‌المللی در مورد پرونده هسته‌ای کشورمان»، «مساله دریافت یا عدم دریافت حق مالکانه از معادن» و تبعات عرضه عمده هفته آینده سهام فولاد مبارکه و آلومینیوم ایران از نگرانی‌های معامله‌گران است. در بخش تحولات سیاسی، بازار در انتظار تحولات متعاقب برگزاری جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جلسه اتحادیه اروپا و جلسه گروه ۱+۵ است، جایی که به‌رغم جو خوش‌بینی اولیه تحولات غیرقابل برنامه‌ریزی می‌نماید.

در حوزه تحولات مربوط به حق مالکانه، تاکنون بازار اطلاع جدیدی را دریافت نکرده است؛ اما فوری‌ترین مساله پیش روی بازار، عرضه بلوک‌های فولاد مبارکه در آغاز هفته آینده است.

با توجه به احتمال عدم انجام معاملات عمده با هدف بهره‌مندی از شرایط نقد و اقساط دور دوم عرضه‌ها، شرایط بازار می‌تواند متاثر از تحولات احساسی شود.

در بازار دیروز در گروه تصفیه‌ نفت، سرمایه‌گذاری نفت اقدام به عرضه بلوک ۷۷۹/۱۷میلیون سهم معادل ۸۱/۹درصد سهام نفت‌بهران پرتفوی خود کرد که این معامله عمده در نرخ پایه ۱۶هزار و ۷۵۰ریال رقم خورد. با توجه به رخداد این معامله و این مساله که سرمایه‌گذاری نفت در سال جاری رقمی به عنوان پیش‌بینی درآمد از محل فروش سهام ندیده است، «ونفت» با انجام این معامله امکان افزایش EPS خود معادل ۲۹۶ریال و حداکثر تا رقم ۴۳۰ریال را شاهد خواهد بود. از این جهت بازار پس از انجام این معامله با جمع‌آوری صف فروش سرمایه‌گذاری نفت مواجه شد.

در گروه معدنی، دومین بلوک ۵/۲درصدی گل‌گهر دیروز همانند بلوک نخست از سوی امید عرضه شد. با انجام این معامله پرتفوی امید بیش از قبل به حالت توزیع سهام نزدیک می‌شود. پرتفوی امید هم‌اکنون شاهد سهم پررنگ ۷۴درصدی سهام سنگ‌آهنی است.

در گروه سیمانی پرداخت ۱۰۰میلیارد تومان اعتبار به طرح‌های نیمه‌تمام صنعت سیمان، احتمال سرعت‌گیری این پروژه‌ها را افزایش داده است. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ضمن اعلام این مساله از تفاهم با دولت برای اجرای دومرحله‌ای خروج سیمان از سبد حمایتی دیروز خبر داد.

در گروه فلزی بازار جهانی فلزات دیروز نوسان شدید بهای فلزات به ویژه بهای مس را شاهد بود که این امر سبب بروز برداشت‌های افراطی در مورد احتمال کاهش بهای فلز مس تا زیر حد روانی ۶هزار و ۵۰۰دلار شده است. در این گروه بهای فلز روی نیز دورنمای سودآوری شرکت‌های این گروه را کاهش بیشتری داده است.

در گروه واسطه‌گری مالی سرمایه‌گذاری بانک ملی روز یکشنبه شاهد توقف نماد برای تعدیل EPS بود. براساس شنیده‌های اولیه سرمایه‌گذاری بانک ملی پس از تغییر مدیریت اخیر، تلاش مضاعفی را برای شفاف‌سازی ساختار مالی خود صورت داده است. اخذ ذخیره متناسب با قیمت روز سهام پرتفوی شرکت، موجب استقبال کارشناسان از تدبیر جدید مدیریت این شرکت (به‌رغم فشارهای ابتدایی این تصمیم بر سهامداران و شرکت) شده است. در مجموع بازار دیروز شاهد بهبود شرایط نمادهای عمده بود، هر چند که این تغییر ناگهانی را نمی‌توان تا دریافت خبرهای تکمیلی در مورد موضوعات موثر بر بازار مورد تاکید قرار داد.

در معاملات دیروز با توجه به معامله عمده سهام گل‌گهر و نفت‌بهران و خرید حدود ۲۳۵میلیارد تومان سهام فولاد مبارکه، حجم کل دادوستدها به ۳/۱۱۵میلیارد تومان رسید. از ۱۵۴نماد مورد معامله نیز ۵۷نماد با رشد قیمت و ۸۱نماد با افت ارزش دادوستد شدند، شاخص نیز ۶/۱۴واحد افت کرد.