گروه بورس - مدیرعامل شرکت بورس دیروز در حاشیه نشست «چالش‌های بازار سرمایه ایران» گفت که پیش‌ نشست‌های مقامات بازار سهام با مقامات ارشد دولت از جمله معاون اول رییس‌جمهور آغاز شده و تا عصر روز سه‌شنبه این نشست‌ها ادامه داشته است. دکتر علی رحمانی در مصاحبه با خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» در پاسخ به این سوال که دستور و نتایج این جلسات چه بوده است؟ گفت: ثقل مذاکرات روی تعیین تکلیف بهره مالکانه معادن، عقد قراردادهای بلندمدت برای تامین خوراک شرکت‌های پتروشیمی جهت سودآوری این بنگاه‌ها و اعطای تسهیلات برای خرید سهام به سرمایه‌گذاران حقوقی است.

وی اهمیت مجموعه پیش‌جلسات برای برگزاری جلسه نهایی را پراهمیت خواند و گفت: قرار شده که بانک مرکزی ۱۵هزار‌میلیارد‌تومان اعتبار از دولت دریافت کند. بورس نیز قرار است برای دریافت بخشی از این رقم جهت تخصیص اعتبار خرید سهام با بانک مرکزی مذاکرات خود را آغاز کند. وی که در طول این مصاحبه چندین مرتبه بر جدیت حمایت دولت از بازار سهام تاکید کرد، در پاسخ به این سوال که آیا عرضه بلوکی سهام شرکت‌های فولاد‌مبارکه و ایرالکو در مقطع زمانی مناسبی صورت می‌گیرد؟ گفت: خیر، من این موضوع را طی نامه‌ای به رییس سازمان خصوصی‌سازی و وزیر اقتصاد اعلام کردم، اما به هر حال اصرار وجود دارد.

وی ادامه داد: حتی اگر پول کافی برای خرید این بلوک‌ها باشد، باز هم تاثیر منفی بر بازار دارد. چون هنوز تسهیلات خرید سهام به شرکت‌ها پرداخت نشده است.

«رحمانی» همچنین از صدور مجوز جدید برای راه‌اندازی ۱۰۰ ایستگاه معاملاتی طی دوماه گذشته خبر داد و گفت: با گسترش شبکه، ظرفیت معاملات افزایش می‌یابد.

گزارش مفصل نشست چالش‌های بازار سرمایه فردا منتشر می‌شود.