انتظار بازار برای چند اتفاق

گروه بورس- علیرضا باغانی: فعالان بورس تهران این روزها در حالی برای فرارسیدن زمان نشست ویژه رییس‌جمهوری در رابطه با بازار سرمایه لحظه‌شماری می‌کنند که در انتظار عرضه‌های جدید نیز هستند. عرضه‌هایی که در شرایط عادی بازار مورد استقبال قرار می‌گیرد و در افزایش حجم بازار و معاملات تاثیر بسزایی می‌تواند داشته باشد. شرکت‌های پتروشیمی فن‌آوران و سرمایه‌گذاری امید از جمله شرکت‌هایی هستند که به زودی در بازار عرضه خواهند شد.

در این حال اطلاعیه معاملات بلوکی فولاد مبارکه و ایرالکو نیز منتشر شده است.

اما از نگاه برخی از تحلیل‌گران بازار، احتمال انجام معامله (با توجه به شرایط نقدی بودن) را بعید است و امکان فروش اقساطی بلوک‌های مزبور از سوی دولت در عرضه‌های بعدی وجود دارد.

ظاهرا در پی درج آگهی عرضه ۴ بلوک ۵درصدی فولاد مبارکه در یک نشریه خارجی، سه فولادساز بزرگ برای شرکت در مزایده اعلام آمادگی کرده‌اند شرکت‌های داخلی برای خرید نقدی این بلوک‌ها مشکل نقدینگی دارند.

در بازار روز دوشنبه نماد شرکت‌های سیمان مازندران، سرمایه‌گذاری توس‌گستر، کاشی پارس، نیروکلر و الکتریک خودروی شرق بازگشایی شدند.

رقابت دو خریدار در معامله عمده «فجر»

گفته‌های بازار: همزمان با نزدیک شدن زمان عرضه ۳/۶۶درصد از سهام صنایع گالوانیزه فجر سپاهان از سوی سرمایه‌گذاری معادن و فلزات با قیمت پایه ۱۷۵تومان، شایع شده که سه شخصیت حقوقی برای رقابت بر سر خرید این بلوک اعلام آمادگی کرده‌اند. یک فولادساز خصوصی، فولاد صبانور و سرمایه‌گذاری بوعلی از جمله این شخصیت‌های حقوقی هستند که برای شرکت در رقابت معامله بلوکی «فجر» اعلام آمادگی کرده‌اند.

شنیده‌های ما: از منابع موثق خبر می‌رسد که دو شخصیت حقوقی برای رقابت بر سر خرید بلوک مزبور اعلام آمادگی کرده‌اند؛ اما سرمایه‌گذاری بوعلی و صبانور هیچ یک از این اشخاص حقوقی نیستند، زیرا صبانور خود یکی از عرضه‌کنندگان سهام فجر سپاهان است.

بنا بر مقررات معامله، خریداران مزبور باید ۵درصد از ارزش معامله را پرداخت کنند تا بتوانند در این رقابت حضور پیدا کنند که بر اساس مذاکرات انجام‌شده، در ظاهر حضور یکی از خریداران برای شرکت در این معامله جدی است.

تعدیل «ومعادن» قطعی است

گفته‌های بازار: درباره علت عدم توقف نماد معادن و فلزات گفته می‌شود که دلیل آن این است، «ومعادن» به تشخیص بورس زیر ۱۰درصد تعدیل مثبت دارد و نیاز به در نظر گرفتن ذخیره دارد.

شنیده‌های ما: اما شرکت می‌گوید که از بابت هیچ یک از شرکت‌های حاضر در پرتفوی خود نیازی به ذخیره کاهش ارزش ندارد و افزایش EPS شرکت از ۱۰ تا ۱۵درصد قطعی است. در هر حال بورس تشخیص داده است که نماد «ومعادن» متوقف نشود، در حالی که این شرکت تعدیل بالای ۱۰درصدی خود را به بورس به صورت رسمی اعلام کرده است.

خریدار احتمالی بلوک دوم گل‌گهر

گفته‌های بازار: سرمایه‌گذاری امید که این روزها برای ورود به بازار سرمایه لحظه‌شماری می‌کند، قصد دارد بلوک ۵/۲درصدی گل‌گهر را این بار به صندوق بازنشستگی نفت واگذار کند و با این شرکت نیز برای فروش سهام با قیمت ۲۳هزار و ۵۹۲ریال به توافقاتی نیز رسیده است. از سوی دیگر گفته می‌شود که مدیران بانک سپه تاکید کرده‌اند که سهام امید باید در شرایطی عرضه شود که وضعیت بازار مناسب باشد و عرضه اولیه سهام خراب نشود. گفته می‌شود، بانک‌ سپه همچنان به عرضه سهام امید با قیمت بیش از ۴۰۰تومان تاکید دارند.

شنیده‌های ما: براساس خبرهای رسیده عرضه دومین بلوک گل‌گهر از سوی امید به صندوق بازنشستگی نفت واگذار می‌شود.

بلوک اول نیز به صندوق بازنشستگی کشوری واگذار شده بود.

سهام شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید هم قرار است در زمانی عرضه شود که مورد استقبال بازار قرار گیرد که در این رابطه شرایط حاکم بر بازار بسیار مهم است.

بنابراین امکان عرضه سهام در پایان آذر ماه وجود دارد و این شرکت هر زمانی که وضعیت بازار مناسب شود، برای ورود به بازار آمادگی دارد.

قیمت محموله‌های صادراتی «کگل»

گفته‌های بازار: در حالی که شرکت سنگ‌آهن گل‌گهر در بازار با صف‌های فروش مداومی روبه‌رو است، در بازار شایع شده که این شرکت محموله‌های صادراتی خود را اخیرا به مبلغ هر تن ۱۵۰دلار به فروش رسانده است.

شنیده‌های ما: منابع موثق صادرات محموله‌های جدید را با ارقام ذکر شده محتمل می‌دانند، اما در ظاهر چنین صادراتی صورت نگرفته است.

گفته می‌شود گل‌گهر از این بابت توانایی تعدیل مثبت پیش سود خود را تا سطح ۲۰درصد خواهد داشت.

می‌گویند گل‌گهر آخرین محموله صادراتی خود را با رقم ۱۲۹دلار به فروش رسانده است.