گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد روز در گذشته بیش از پیش شاهد حاکمیت جو احساسی بر معامله‌گران بود. در آغاز معاملات دیروز به رغم حجم کمرنگ و اندک تقاضا، بازار با عرضه‌های احساسی مواجه شد و اکثر نمادها با صف‌های فروش عمده مواجه شدند.

در این شرایط معامله‌گران خریدار نیز عقب نشستند و فضا کاملا در اختیار فروشندگان قرار گرفت.

در شرایط کنونی به نظر می‌رسد به رغم حضور کمرنگ گرانی‌های سیاسی در میان معامله‌گران، عمده نگرانی بازار، ابهام در سیاست‌های کلان دولت به ویژه طرح دوباره مساله حق مالکانه است.

درچند روز اخیر هر چند مسوولان بازار تلاش زیادی برای رفع «ابهام بزرگ» بازار، کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد عدم دریافت پاسخ مناسب از مسوولان اجرایی و در شرایطی که به تازگی وزارت صنایع و معادن وزیر جدید خود را شناخته، موجب شده است رفتار احساسی بر بازار غلبه کند.

در این شرایط به نظر می‌رسد، لزوم رایزنی بیشتر میان شرکت‌های سرمایه‌گذاری عمده و تشریح شرایط برای فعالان بازار بتواند بازار را از چرخه کنونی به دور سازد.

در این شرایط بازار دیروز تحت تاثیر کاهش چشمگیر قیمت اکثر نمادها، بازار افت سنگین شاخص را به میزان ۵۰ واحد تجربه کرد تا در کنار افت حجم معاملات شاخص به زیر ۱۰هزارواحد سقوط کرده و رقم ۹هزار و ۹۹۷را شاهد باشد تا پس از قریب به ۲ ماه (از هجدهم شهریور ماه) دوباره شاخص به زیر ۱۰هزار واحد رسید.

در بازار دیروز در گروه متلاطم معدنی، مهم‌ترین اتفاق اعلام واگذاری ۵/۲درصد از سهام گل گهر توسط سرمایه‌گذاری امید بود.

امید پیش از این یک‌بار به تعویض ۵/۲درصد از سهام گل گهر با سهام پتروشیمی‌های اراک و اصفهان پرتفوی سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی اقدام کرده بود، به نظر می‌رسد با توجه به صورت پیش‌بینی EPS اخیر شرکت امید، معامله جدید تنها بودجه پیش‌بینی فروش سرمایه‌گذاری شرکت را پوشش دهد، در گروه فلزی، بازار در انتظار بازگشایی بازارهای جهانی است، جایی که معاملات فلز مس، روی و آلومینیوم در هفته گذشته فشار مضاعفی را بر نمادهای وابسته وارد آورد.

کاهش یکپارچه نرخ فلزات رنگین در هفته گذشته به ویژه نمادهای تولید‌کننده روی که تحرکات جدیدی در آنها تحت تاثیر فعالیت هلدینگ مبنا آغاز شده بود، متاثر ساخت و از تب و تاب انداخت.

در گروه حمل‌ونقل، اعلام واگذاری حداقل ۵ شرکت حمل‌ونقل ریلی که سه شرکت آن با مشارکت شرکت‌های بورسی شامل سرمایه‌گذاری نیرو، ایران‌خودرو و تایدواتر و توکا فولاد تاسیس شده‌اند، توسط سازمان خصوصی‌سازی از اهمیت برخوردار است. با توجه به شرط پیشین راه‌آهن، مبنی بر تاسیس شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی با مشارکت ۵۰-۵۰ متقاضیان و راه‌آهن، اینک برای شرکت‌های بورسی امکان مالکیت کامل شرکت‌های راه‌آهنی شرایط مهیا شده است. در مجموع بازار دیروز بازار ضعیف و بی‌انگیزه‌ای بود که در آن شاخص به زیر ۱۰هزار واحد سقوط کرد.

از مجموع ۱۵۰ نماد مورد معامله نیز ۳۰ نماد با رشد قیمت و ۸۸ نماد با افت ارزش دادوستد شدند.

حجم کلی بازار نیز ۱۱میلیارد تومان بود.