گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته به رغم دریافت خبرهای مناسب سیاسی، تحت تاثیر عدم تحرک کافی معامله‌گران عمده بی انگیزه ظاهر شد و روند کلی بازار کمتر از انتظار کارشناسان رقم خورد. در بازار دیروز معامله‌گران در حالی دادوستد خود را آغاز کردند که انتشار گزارش محمد البرادعی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین به تعویق افتادن جلسه گروه ۱+۵ به دلیل عدم حضور نماینده جمهوری خلق چین، به لحاظ سیاسی آرامشی نسبی، هر چند احتمالا کوتاه‌مدت را بر بازار حاکم نمود. از این نظر اکثر کارشناسان بازار در انتظار رقم خوردن روزی متعادل در بازار بودند؛ اما به دلیل عدم تحرک کافی معامله‌گران عمده و همچنین استقرار اکثر معامله‌گران عمده در موقعیت‌های فروش، معامله‌گران کوچک‌تر نظاره‌گری بازار را بر خرید سهام ترجیح دادند و بازار با جوی از انتظار همراه گشت. در این میان ابهام بازار در مورد جزئیات طرح رییس‌جمهور و وزیر جدید صنایع و معادن در مورد دریافت حق مالکانه را نیز از معادن که در جلسه رای اعتماد وزیر صنایع و معادن موضوع آن مطرح شد، همچنان بر گروه سهام معدنی حاکم کرده است. با وجود این، کارشناسان بازار، حاکمیت صف‌های فروش در نمادهای بیشتر و بازار از جمله فولاد مبارکه را نیز در حاکمیت رکود بر بازار موثر می‌دانند. به ویژه آنکه این صف‌های فروش در حالی در بازار شکل گرفته است که معامله‌گران عمده از خرید سهام حتی به میزان حجم مبنا خودداری کرده‌اند. در این شرایط عمدتا معامله‌گران کوچک انگیزه‌ای برای خرید سهام، پیش از معامله‌گران بزرگ نخواهند داشت.

در بازار دیروز در گروه معدنی به‌رغم انتشار خبرهای مناسب در مورد نمادهای سنگ‌آهنی به ویژه در جلسه معارفه سرمایه‌گذاری امید، بازار با ابهام ناشی از برگزاری مناقصه از سوی «ایمیدرو» برای انتخاب پیمانکار بهره‌برداری از توده‌های ۲ و ۳ و ۴ گل گهر جایی که توده ۳ در اختیار شرکت گهر زمین بوده است، نیز مواجه بود. در صورت عدم واگذاری مجدد این توده به گهر زمین مساله بازپرداخت ۷۰میلیارد تومان هزینه‌های صورت گرفته در این بخش نیز به مسائل قبلی افزوده خواهد شد.

در گروه فلزی افت بهای جهانی فلز روی تا حد ۲هزار و ۵۰۰ دلار موجب کاهش دورنمای معامله‌گران در مورد بهبود شرایط حاکم بر فروش شرکت‌های تولید‌کننده روی است. در این گروه، بازار دیروز شاهد عرضه سنگین سهام فولاد خوزستان بود. خوزستان با دادوستد ۲۳/۸میلیون سهم، همچنان در برابر عرضه‌ها به مقاومت پرداخت و این در شرایطی بود که مبارکه با معامله اندکی بیش از ۲میلیون سهم و فولاد خراسان با معامله ۱۱۲/۳میلیون سهم عموما با درصد منفی مواجه شد.در گروه سیمانی دیروز دو نماد سیمان تهران و سیمان هگمتان بازگشایی شدند که تحت تاثیر حمایت‌ سهامداران عمده (سیمان تهران، سهامدار عمده هگمتان و بنیاد سهامدار عمده تهران) با قیمت‌های اولیه مناسبی بازگشایی شدند که با فشار فروش، قیمت‌های اولیه درهم شکسته شد و نمادهای یاد شده چاره‌ای جز تبعیت از بازار را نیافتند.در مجموع، بازار دیروز به‌رغم انتظار اولیه شاهد بی‌انگیزگی معامله‌گران ناشی از عدم جمع‌آوری صف‌های فروش نمادهای شاخص و احتمالا مشکل تامین نقدینگی معامله‌گران عمده بود.شاخص در بازار دیروز به‌رغم قیمت‌های اولیه بالای نمادهای سیمان تهران و هگمتان در نهایت یک واحد دیگر سقوط کرد و به ۱۰هزار و ۴۸ واحد رسید.حجم کلی دادوستدها نیز دیروز حدود ۱/۱۵میلیارد تومان بود و از ۱۳۸ نماد مورد معامله ۴۰ نماد با رشد قیمت و ۶۵ نماد با افت ارزش دادوستد شدند.