گروه بورس- شرکت کالسیمین با سرمایه ۱۹۵میلیارد تومانی، در گزارش ۶ماه ابتدای سال‌جاری خود، ۸۶ریال روی پیش‌بینی هرسهم خود گذاشت.

بنابرگزارش اداره نظارت بر ناشران بورس سازمان بورس و اوراق بهادار،کالسیمین درآمد هر سهم امسال خود را با ۱۹۵میلیارد ریال سرمایه به‌طور خالص مبلغ ۴۳۸۷ریال پیش‌بینی کرده‌است. «فاسمین» توضیحات زیر را برای تعدیل پیش‌بینی سودآوری خود مطرح کرده است که شامل موارد زیر است: ۱ - افزایش در حجم فروش شمش برای جبران کاهش نرخ شمش روی از ۳هزار و ۲۰۰دلار در هر تن در پیش‌بینی قبلی، به ۳هزار دلار در پیش‌بینی جدید.

۲- افزایش در حجم فروش کنسانتره سرب و همچنین افزایش در نرخ سرب از یک‌هزار و ۱۰۰دلار برای هر تن در بودجه قبلی به مبلغ ۳هزار دلار در بودجه جدید.

۳- کاهش حجم فروش کنسانتره روی خام برون‌گروهی، جهت استفاده درون‌گروهی و همچنین کاهش در نرخ آن به خاطر پایین آمدن نرخ جهانی روی.

۴- تغییرات در پیش‌بینی قیمت تمام شده کالای فروش رفته گروه، عمدتا مربوط به افزایش حجم فروش و بالطبع بالارفتن بهای تمام شده کالای فروش رفته است.

۵- نرخ خرید خاک براساس مفروضات جدید بودجه برای نیمه دوم سال به شرح ذیل در نظر گرفته شده است:

نرخ هر تن خاک پرعیار، با عیار ۳۰درصد روی و ۸درصد سرب، با نرخ ۳هزار دلار برای فلز روی و ۳هزار دلار برای فلز سرب محتوی، معادل ۲میلیون و ۷۷۲ریال در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر، نرخ هر تن خاک کم‌عیار مخلوط، با عیار ۱۵درصد روی، ۴درصد سرب، با نرخ ۳هزار دلار برای فلز روی و ۳هزار دلار برای فلز سرب محتوی، معادل ۸۹۸هزار ریال در نظر گرفته شده است.

۶- درصد پیشرفت پروژه فیلتراسیون در پایان مهرماه معادل ۷۰درصد است و براساس آخرین پیش‌بینی، تاریخ راه‌اندازی آن در نیمه اول بهمن‌ماه ۱۳۸۶ خواهد بود.

۷- لازم به یادآوری است که نرخ خرید خاک، تابع مستقیم نرخ LME بوده و در صورت کاهش نرخ جهانی روی، بهای خاک نیز به همان نسبت کاهش خواهد یافت، بنابراین اثرات سود و زیان احتمالی آن بسیار کم‌اهمیت خواهد بود.

۸- با توجه به روند کاهش LME، شرکت در جهت جبران این موضوع به دو طریق سعی در جبران آن کرده است:گرفتن نرخ سرب معادل ۳هزار دلار برای هر تن به جای ۳هزار و ۶۰۰دلار آخرین قیمت جهانی (در برآورد فروش نیمه دوم سال) که تنها جهت جبران کاهش احتمالی بهای روی صورت پذیرفته است، تغییر در حجم و ترکیب فروش برای استفاده از معافیت مالیاتی (در قالب افزایش فروش صادراتی) و بهره‌برداری از تغییرات جهانی نرخ سرب.

این در حالی است که پیش‌بینی عملکرد سال مالی منتهی به اسفند ۸۶ در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل؛ به ترتیب فروش یک‌درصد کاهش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۱۰درصد افزایش، سود عملیاتی ۱۲درصد کاهش و سود پس از کسر مالیات ۱۵درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین به رغم پیگیری به عمل آمده شرکت، سیاست تقسیم سود سال مالی ۸۶ را اعلام نکرده است.

پیش‌بینی درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها در سال مالی ۸۶ به مبلغ ۳۵۷میلیارد و ۱۰۶میلیون‌ریال (به ازای هرسهم مبلغ یک‌هزار و ۸۳۱ ریال) معادل ۴۲درصد از کل سود خالص دوره است.

شرکت اعلام کرده است، طرح افزایش فیلتراسیون با برآورد سرمایه‌گذاری به مبلغ ۲۰میلیارد ریال را در دست اجرا دارد که با انجام هزینه‌ای به مبلغ ۱۲میلیارد و ۵۶۰میلیون ریال تاکنون و پیشرفت ۷۰درصدی آن، برآورد می‌شود که در نیمه اول بهمن‌ماه ۱۳۸۶ به بهره‌برداری برسد.