بازار در انتظار اخبار نشست رسیدگی به وضعیت بورس

گروه بورس- علیرضا باغانی: در شرایطی که پیش‌بینی می‌شد بازار به دلیل گزارش مثبت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شنبه، روز معاملاتی مناسب‌تری را شاهد باشد، اما ادامه نگرانی‌ها از وضعیت بهره مالکانه معادن نتوانست تعادل مورد انتظار را بر بازار حاکم کند. دیروز نشست ویژه رییس‌جمهور با مسوولان بورس، مهم‌ترین خبر تاثیرگذار در بازار بود که به دلیل عدم انتظار گزارش واضح از این نشست، بازار در سردرگمی در رابطه با سرنوشت بهره مالکانه معادن به‌سر می‌برد که این موضوع تحلیل وضعیت آینده را برای معامله‌گران دشوار ساخته بود. از سوی دیگر تلاش‌های خبرنگاران، برای کسب جزییات برگزارینشست ویژه مقامات اقتصادی با رییس جمهور به نتیجه‌ای نرسید. روز گذشته بحث جدیدی در رابطه با شرکت‌های تولیدکننده سنگ‌آهن به وجود آمد و آن این بود که برخی سنگ‌آهنی‌ها از احتمال افزایش قیمت سنگ‌آهن خبر داده‌‌اند که می‌توان به عنوان چالش جدیدی میان فولادسازان و سنگ‌آهنی‌ها به این موضوع نگریست. گفته می‌شود، یکی از دلایل این اقدام، افزایش حقوق دولتی معدن است که قیمت تمام شده سنگ‌آهنی‌ها را افزایش داده است. روز گذشته نماد شرکت‌های سیمان هگمتان و سیمان تهران پس از افزایش سرمایه و نماد الکتریک خودروشرق نیز پس از برگزاری مجمع فوق‌العاده به منظور انتخاب اعضای هیات‌مدیره بازگشای شدند.

EPS احتمالی ۱۲ماهه «شصفها»

گفته‌های بازار: همزمان با لغو دستور پرداخت مالیات صادرات شرکت‌های پتروشیمی، برخی از این شرکت‌ها مورد توجه بازار قرار گرفته‌اند. شایعه‌سازان درباره پتروشیمی اصفهان می‌گویند که از محل افزایش فروش و همچنین لغو پرداخت مالیات صادرات، می‌تواند تا پایان سال EPSن ۱۶۰تومانی به بورس اعلام کند. این شرکت در ۶ماه پیش‌بینی سود سالانه خود را با کمتر از ۱۰درصد تعدیل به رقم ۱۲۱تومان رساند.

شنیده‌های ما: شنیده‌های ما حاکی از آن است، از آنجا که پتروشیمی اصفهان همواره در ۶ماه دوم سال با افزایش فروش مواجه بوده و پیش‌بینی سود خود را افزایش داده است، در شرایط کنونی نیز با نزدیک شدن به پایان نه ماهه احتمال افزایش EPS شرکت وجود دارد، اما میزان این تعدیل مشخص نیست.

«وامید» حداقل ۳۸۰تومان

گفته‌های بازار: در بازار شایع شده که سهام مدیریت سرمایه‌گذاری امید، دهه اول آذر ماه در بورس تهران عرضه می‌شود. براساس خبرهای رسیده، ظاهرا «امید» پیشنهاد عرضه سهام با قیمتی در محدوده ۷۰درصد از ارزش NAV را در بازار دارد.

شنیده‌های ما: منابع موثق خبر می‌دهند که احتمالا بانک سپه سهام مدیریت سرمایه‌گذاری امید را با قیمتی در محدوده بیش از ۷۰درصد ارزش NAV در بازار عرضه می‌کند؛ چرا که اکثر شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بورس تهران نیز چنین شرایطی دارند، کما اینکه در پرتفوی امید، شرکت‌هایی همچون گل‌گهر، چادرملو و گهرزمین وجود دارند که از ارزش بالایی برخوردارند. اما در هر حال سهام از طریق عرضه در بازار کشف قیمت می‌شود و زمان این عرضه دو تا سه هفته آینده خواهد بود و قطعی شدن روز عرضه به وضعیت حاکم در بازار بستگی دارد. ارزش NAV سرمایه‌گذاری امید ۵۴۰تومان برآورد شده است. براساس خبرهای رسیده به دلیل وضعیت حاکم بر بازار، زمان عرضه سهام بسیار مهم است و با توجه به ارزشی که امید برای بانک سپه دارد، این بانک قصد قربانی کردن سهام این شرکت را در بازار ندارد؛ بنابراین امکان تغییر زمان عرضه و به تعویق افتادن آن هم شاید وجود داشته باشد.

«فاسمین» به EPS خود می‌رسد

گفته‌های بازار: در حالی که قیمت جهانی روی قیمت‌های نزولی در سطح ۲۵۰۰دلار را تجربه می‌کند، شرکت‌های تولیدکننده این فلز با شایعه احتمال کاهش سود مواجه هستند. اما در بازار گفته می‌شود که کالسمین به دلیل فروش‌هایی که در نیمه اول سال با قیمت‌های بالا داشته است، می‌تواند پیش‌بینی سود خود را پوشش دهد.

شنیده‌های ما: براساس خبرهای رسیده کالسیمین فروش مناسبی در ابتدای سال داشته که کاهش فعلی بهای جهانی روی را در تحقق سود شرکت جبران می‌کند؛ بنابراین می‌توان گفت که «فاسمین» به راحتی می‌تواند EPSر ۴۳۸۷ ریالی خود را پوشش دهد و از این بابت نگرانی وجود ندارد؛ ضمن اینکه تولید سرب شرکت با توجه به قیمت‌های جهانی مناسب بوده و تاثیر بسزایی در سود شرکت دارد.