گروه بورس- تصمیم غیرمنتظره سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات برای عرضه ۶۳درصد از سهام فجر گالوانیزه سپاهان که با ابراز تعجب و غافل‌گیری معامله‌گران بازار همراه بود، به توقف ۲نماد مزبور منجر شد؛ اما این پایان کار نبود. بورس تهران که در روزهای اخیر با بازگشایی و توقف مکرر برخی از نمادها از جمله نماد «ومعادن» اعتراض برخی معامله‌گران را برانگیخته و بدون ارائه گزارش شفاف از سوی برخی از شرکت‌ها نماد آنها را پس از چند روز بازگشایی کرده است،‌ روز گذشته در حالی که ناظر بازار از عرضه عمده سهام فجر سپاهان به عنوان دلیل توقف دو نماد «فجر» و «ومعادن» یاد می‌کرد، در شرایطی که هنوز جزییات معامله اعلام نشده بود، اقدام به بازگشایی دو نماد مزبور پس از گذشت ۲ساعت کرد.

این اقدام موجب شد تا گروهی از معامله‌گران و حتی شماری از کارگزاران حاضر در تالار، نسبت به توقف و بازگشایی دو نماد مزبور در یک روز متعجب شوند و در این رابطه پرسش‌های فراوانی را از مسوولان به ویژه ناظر بازار مطرح کنند.

معامله ۴۹میلیارد تومانی

سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات روز گذشته از عرضه ۳/۶۳درصد از سهام فجر گالوانیزه سپاهان با قیمت پایه هزار و ۷۵۰ریال خبر داد.

این عرضه بلوکی که ارزشی معادل ۴۹۷میلیارد ریال دارد، قرار است در ۵آذرماه جاری در بورس تهران انجام شود.

بازگشایی بعد از توقف ۱۶۰دقیقه‌ای

همزمان با اعلام این عرضه بلوکی، مدیریت بازار نماد فجر سپاهان را به دلیل انجام این معامله و نماد توسعه معادن و فلزات را به منظور آنکه اعلام کرده بود، پیش‌بینی سودش از محل انجام این معامله بیش از ۱۰درصد تعدیل خواهد داشت، متوقف کرد. خبر این اطلاعیه و توقف غیرمنتظره دو نماد مزبور در حالی در بازار پراکنده شد که پس از گذشت ۱۶۰دقیقه معامله‌گران شاهد بازگشایی این دو نماد بودند.

کاهش ذخیره احتمالی «فملی»

این اتفاق، تحلیل‌های متفاوتی را در بازار به وجود آورد تا جایی که گروهی دلیل عدم توقف نماد معادن و فلزات را احتمال کاهش ذخیره از محل معامله مزبور و گروهی دیگر کاهش بهای جهانی مس را دلیل اتفاق دیروز دانستند. به اعتقاد این گروه افت قیمت مس به زیر ۷هزار دلار موجب شده است معادن و فلزات ناچار به در نظر گرفتن کاهش ذخیره ارزش از محل وجوه «فملی» در پرتفوی خود باشد و از این بابت نمی‌تواند تعدیلی در EPS خود لحاظ کند. بهای تمام شده هر سهم فجر گالوانیزه سپاهان برای «ومعادن» هزار و ۱۲۹ریال برآورد شده که در صورت انجام این معامله با قیمت پایه اعلام شده، ۱۷میلیارد تومان سود، یعنی به ازای هر سهم ۱۳۹ریال عایدی نصیب این هلدینگ سرمایه‌گذاری می‌شود.

تجربه بازار از عرضه‌های عمده سرمایه‌گذاری معادن و فلزات این است که «ومعادن» سودهای ناشی از ا ین عرضه‌ها با قیمت بسیار بیشتر از بهای تمام شده را از بابت وجود زیان ناشی از برخی از شرکت‌های حاضر در پرتفوی خود به عنوان ذخیره کاهش ارزش در نظر می‌گرفت، اما ملاحسین آقا، مدیر عامل این شرکت سرمایه‌گذاری در آخرین اظهارات خود گفته بود که به اندازه کافی از محل فروش سهام فولاد کاویان و عرضه سهام فولاد خراسان ذخیره کاهش ارزش گرفتیم و دیگر از این بابت نگرانی و نیازی به در نظر گرفتن ذخیره نداریم.

اعتراض معادن و فلزات

خبرهای رسیده حاکی از آن است که بازگشایی غیرمنتظره نماد معادن و فلزات و فجر سپاهان با اعتراض این شرکت‌ها هم روبه‌رو شده و بورس در پاسخ به اعتراض آنان گفته است که نمادها را باز کردیم تا معامله‌گران با فراغ خاطر نسبت به سهامشان تصمیم‌گیری کنند. حال آنکه بر اساس آیین‌نامه بورس، نمادهای بورس در زمان انجام معاملات عمده باید متوقف بمانند و بورس با این اقدام تعدیل «ومعادن» را بی‌اهمیت جلوه داد.

بورس دلایلی عنوان نکرده

مرتضی علی‌اکبری، مدیر مالی و اقتصادی سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، در پاسخ به این پرسش که از دلایل توقف و بازگشایی نماد «فجر» و شرکت متبوعش ظرف ۵/۲ ساعت چه اطلاعی دارد، گفت: عرضه عمده ۶۳درصد از سهام فجر سپاهان در روز پنجم آذرماه انجام می‌شود و ما از دلایل این اقدام بورس اطلاعی نداریم.

باید متوقف می‌شد

به گفته وی، معادن و فلزات به بورس اعلام کرده که از محل انجام این معامله بلوکی بیش از ۱۰درصد تعدیل EPS دارد و براساس مقررات بورس نماد شرکت باید متوقف می‌شد.

نیازی به ذخیره نداریم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا معادن و فلزات از محل کاهش بهای جهانی مس ذخیره کاهش ارزش در نظر می‌گیرد یا خیر، گفت: ذخیره کاهش ارزش زمانی در نظر گرفته می‌شود که کاهش ارزش سهامی دائمی باشد، اما پیش‌بینی ما این است که بهای جهانی مس بعد از ماه ژانویه افزایش می‌یابد؛ بنابراین نیازی به نگرانی از بابت ذخیره کاهش ارزش نداریم و اساسا «ومعادن» در حال حاضر نیازی به ذخیره کاهش ارزش از بابت هیچ شرکت سرمایه‌پذیری ندارد.

بورس مقررات را رعایت نکرد

مدیر مالی و اقتصادی معادن و فلزات در پاسخ به این سوال که آیا عدم اجرای مقررات بورس در رابطه با این معامله، خللی در انجام آن ایجاد می‌کند، گفت: انجام این معامله در روز مقرر قطعی است؛ زیرا ما در این رابطه با یک مشتری به توافق رسیده و حتی قراردادی منعقد کرده‌ایم؛ اما در هر حال امکان رقابت برای خریداری این بلوک وجود دارد و خریدار کسی است که قیمت بالاتری را پیشنهاد دهد.

وی درباره تداوم صف فروش معادن و فلزات گفت: احتمال دارد با توجه به تعدیل EPS شرکت، صف فروش شرکت طی روزهای آینده از بین برود. منابع خبری گزارش می‌دهند: یک شخصیت حقیقی برای خریداری ۶۳درصد از سهام «فجر» با معادن و فلزات به توافق رسیده است. این در شرایطی است که معادن و فلزات در معاملات روز گذشته، شاهد درخواست عظیم خرید برای لحظاتی بود که این درخواست‌های خرید شامل نمادهای دیگر از جمله فولاد مبارکه، گل‌گهر و چادرملو نیز می‌شد؛ اما در نهایت بازار به این درخواست‌های موقت اطمینان نکرد و صف‌های فروش سنگینی برای این نمادها به وجود آمد.