*پرسش از آقای فروتن از طریق پست الکترونیک: چشم‌انداز وضعیت پتروشیمی‌خارک با توجه به رشد بهای جهانی نفت چگونه است ؟ پاسخ: وضعیت بنیادی سهام پتروشیمی‌خارک چند هفته قبل در همین ستون مورد بررسی قرار گرفته است، اما آخرین تحولات در مورد «شخارک» به مجمع عمومی‌عادی فوق‌العاده شرکت (به منظور انتخابات هیات‌مدیره) در پنج‌شنبه هفته گذشته باز می‌گردد که چند نکته از این مجمع از اظهارات مدیران شرکت نقل به مضمون می‌شود:

۱ - آخرین تک محموله متانول شرکت در قیمت‌های حدود ۶۳۰‌دلار به ازای هر تن به مقصد اروپا صادر شده است.

۲ - ‌اصلی‌ترین بازار فروش محصولات شرکت، کشور چین است که در آنجا معمولا نرخ فروش محصولات نسبت به سایر بازارها پایین‌تر است، اما از آنجا که چین یک مشتری دائمی ‌و مطمئن برای محصولات خارک، حتی در بازارهای بسیار راکد به شمار می‌رود، شرکت حاضر نیست با قبول ریسک سیستماتیک از دست دادن مشتری دائمی‌ چینی، این بازار را به خاطر ما‌به‌التفاوت قیمت فروش ترک کند.

۳ - نکته مهم در قیمت فروش محصولات شرکت، «هموارسازی قیمت فروش» با نرخ‌های میانگین چند ماه گذشته است. بدین ترتیب نرخ فروش با معدل‌گیری بین قیمت روز محصول و قیمت در ماه‌های گذشته برای مشتری تعیین می‌شود که البته ضریب قیمت روز در این محاسبه بالاتر از ماه‌های گذشته است. اکنون نیز قیمت‌های فروش متانول (به عنوان اصلی‌ترین محصول شرکت) با لحاظ کردن این محاسبات در محدوده ۵۰۰دلار قرار دارد.

۴ - در رابطه با ارتباط قیمت متانول با نفت، وجود همبستگی بین قیمت این دو محصول با یکدیگر توسط مدیرعامل شرکت رد شد. ایشان اظهار داشتند که با توجه به مصارف خاص متانول در فرمالئیدها و MTBE بنزین، ارتباط معناداری بین قیمت نفت با متانول نمی‌توان ایجاد کرد. همچنین اگرچه احتمال دستیابی به سود ۳۵۰تومانی به ازای هر سهم با قیمت‌های فعلی محصولات رد نشد، اما با توجه به پیش‌بینی کاهش قیمت متانول، دستیابی به چنین ارقامی‌ برای سود سال‌جاری بعید عنوان شد.

۵ - با توجه به رشد قیمت‌های جهانی محصولات، انجام تعمیرات دوره‌ای و ۲۵Over hall روزه شرکت در صورت ثبات قیمت‌های فعلی تا پایان سال منتفی خواهد بود و شرکت با تمام ظرفیت به تولید ادامه خواهد داد.

۶ - از ابتدای سال جاری پخش، فروش و بازاریابی محصولات توسط واحدی در درون شرکت انجام می‌شود و ملی بازرگانی پتروشیمی‌دیگر نقشی در توزیع و فروش محصولات شرکت نداشته است. از بابت ارزش افزوده ایجاد شده از این محل، شرکت به خرید اوراق مشارکت مبادرت ورزیده که درآمد اوراق مشارکت در سال‌جاری حدود ۳۰‌میلیارد تومان (۳۰‌تومان به ازای هر سهم) برای «شخارک» خواهد بود.

۷ - مدیریت شرکت هرچند اجرای مصوبه مالیات بر فرآورده‌های صادراتی پتروشیمی‌را فعلا منتفی دانست، اما احتمال اجرایی شدن آن در آینده را نیز رد نکرد.

۸ - سهم قیمت خوراک گاز ترش در بهای تمام شده محصولات شرکت ناچیز است، اما قیمت گاز ترش نیز قرار است تا چند سال آینده به قیمت‌های جهانی برسد که از بابت آن سود «شخارک» چندان متاثر نخواهد شد. همچنین در راستای همین آزادسازی پلکانی، بهای خوراک گازی در سال جاری نسبت به سال گذشته با توافق قبلی حدود ۵۰درصد افزایش یافته است و افزایش دیگری از این بابت تا پایان سال جاری مدنظر نخواهد بود.

Shahriary-Sh@yahoo.com