بازار در حال بازگشت

گروه بورس- همایون دارابی:روند دادوستد سهام در بورس اوراق بهادار، پس از حدود یک‌هفته عدم تعادل روز گذشته در مدار بهبود قرار گرفته است و با تلاش معامله‌گران، شمار بیشتری از نمادهای مورد دادوستد، شاهد تعادل عرضه و تقاضا بودند. در معاملات دیروز بورس اوراق بهادار، کارشناسان با توجه به نتایج سفر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به آمریکا و تاکید بر برخورد دیپلماتیک با پرونده هسته‌ای کشورمان، شاهد بهبود شرایط بازار به لحاظ مسائل سیاسی خارجی بودند؛ هرچند که در درون کشور مسائل سیاسی و اقتصادی در جریان است؛ رایزنی‌ دولت و مجلس شورای اسلامی بر سر مسائلی نظیر بودجه ۸۷ و رای اعتماد آتی به دو کاندیدای وزارتخانه‌های صنایع و معادن و نفت به رغم رسیدن به نقاط تفاهم همچنان مورد بحث و چالش موافقان و مخالفان است. در صحنه اقتصاد کشور، اعلام بانک مرکزی مبنی‌بر عبور نرخ تورم از ۱۶درصد و اعلام رییس کل بانک مرکزی مبنی‌بر سخت‌گیری بیشتر برای اعطای منابع به بانک‌های تجاری (که سرآغاز سیاست انقباضی پس از ۲سال تزریق دائم نقدینگی به اقتصاد کشور) موجب شده است تا کارشناسان بازار با دقت، روند تحولات اخیر در حوزه پولی- بانکی کشور را دنبال کنند.

در بازار دیروز، به رغم اطلاعیه مبهم «ایمیدرو» و سازمان بورس اوراق بهادار در مورد حقوق مالکانه و عوارض معادن چادرملو و گل‌گهر، معامله‌گران با تمرکزی بر این نمادها فعالیت خود را آغاز کردند. در حال حاضر اکثر معامله‌گران با توجه به مفاد اطلاعیه‌ سازمان بورس این اطلاعیه‌ای را برای برنامه‌ریزی بلند مدت قابل تاکید توصیف نمی‌کنند؛ به ویژه آنکه این اطلاعیه در مورد عوارض و نرخ فروش سنگ‌آهن در سال آینده سکوت کرده است. در بازار دیروز معامله‌گران در گروه سنگ‌ آهن شاهد جمع‌آوری صف فروش چادرملو بودند؛ هر چند این نماد بار دیگر با صف فروش مواجه شد؛ اما به نظر می‌رسد بخش عمده عرضه‌ها در این نماد در حال حاضر تحت کنترل قرار گرفته است.

در گروه فولادی صف فروش فولاد خراسان دیروز در حالی جمع‌آوری و تبدیل به صف خرید شد که فولاد خوزستان نیز با صف خرید ۱۱میلیونی مواجه شد که اشتیاق معامله‌گران در روز قبل برای خرید سهم «فخوز» و گذاشتن یک‌میلیون و ۲۰۰هزار سهم دستور خرید در نرخ ۵هزار و ۱۷۰ریال موجب شد تا این نماد در آغاز بازار با دادوستد ۲۵۰هزار سهم در این نرخ (معادل ۸/۵درصد مثبت) مواجه شود که این معاملات به دلیل تخطی از دامنه نوسان ۲درصدی روزانه باطل شد. رفتار فولاد خوزستان در بازار روز یکشنبه، بار دیگر لزوم حذف محدودیت‌های معاملاتی از جمله حجم مبنا و بازکردن دامنه نوسان از ۲درصد به ۱۰ تا ۱۵درصد (همانند بورس‌های دیگر منطقه از جمله دبی و عربستان سعودی) را بیش از پیش به نمایش گذاشت؛ چرا که فولاد خوزستان بدون داشتن این محدودیت‌ها پس از افت قیمت تا ۳۰۰ریال زیر قیمت زمان توقف، توانست متعادل شود. اگر فولاد مبارکه نیز دیروز بدون داشتن دامنه نوسان و حجم مبنا در حد متناظر فولاد خوزستان افت قیمتی را تجربه می‌کرد، بازار بدون برخورد با پتانسیل صف فروش ۱۰۰میلیونی می‌توانست در این نماد نیز تعادل و رشد را تجربه کند. در حال حاضر اکثر کارشناسان، وضعیت محدودیت‌های معاملاتی بورس در حجم مبنا و دامنه نوسان را عامل کاهش حجم معاملات و افت چشمگیر قدرت نقدشوندگی سهام در بورس تهران می‌دانند که تجدیدنظر در آنها حداقل در مورد شرکت‌هایی با سرمایه بیش از ۱۰۰میلیارد تومان که بورس اخیرا نتایج مثبت کاهش حجم مبنا آنها را تجربه کرد، غیر قابل اجتناب می‌نماید.در گروه فلزی بازار جهانی فلزات دیروز شاهد افت بهای فلز مس به زیر قیمت ۶۹۰۰دلار در هر تن بود تا صف فروش ملی مس بدون تحرک باقی بماند. در این گروه ملی مس ۲۸ آبان‌ماه برگزاری مجمع فوق‌العاده را شاهد خواهد بود.

در گروه پتروشیمی، نماد پتروشیمی خارک پس از بازگشایی نماد با استقبال معامله‌گران مواجه و صف خرید قابل ملاحظه‌ای برای آن تشکیل شد. در این گروه پتروشیمی اراک نیز که به رغم توقف قریب به ۲ ماه عملیات تولیدی در ۶ ماه نخست امسال برای اجرای تعمیرات و طرح افزایش ظرفیت، موفق به پوشش نزدیک به ۵۰درصدی EPS خود شد نیز با صف خرید مواجه شد.در گروه بانکداری، سخنان مدیرعامل ایران‌خودرو مبنی بر مذاکره این شرکت با شماری از متقاضیان خرید سهام بانک پارسیان از اهمیت بالایی برخوردار است. انتظار می‌رود در این گروه، خبرهای جدیدی در مورد فروش سهام بانک پارسیان و زمین متعلق به ایران‌خودرو دیزل در اختیار بازار قرار گیرد.

در مجموع، بازار دیروز شاهد روند مناسب دادوستد سهام بود که در آن ۱/۳۲میلیارد تومان سهم مورد خرید و فروش قرار گرفت.