گروه بورس - رضا معظمی: شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته تحت‌تاثیر آغاز جمع‌آوری صف فروش فولاد مبارکه و جمع‌آوری کامل صف‌های فروش شرکت‌های فولاد خراسان و چادرملو با افت ۳۷/۴۴واحد مواجه شد. در بازار دیروز معامله‌گران پس از نزدیک به یک هفته عدم‌تعادل، شاهد شکل‌گیری صف‌های خرید در کنار صف‌های فروش بودند. در بخش صف‌های خرید، فولاد خوزستان با ۹میلیون سهم صف خرید در نرخ ۴هزار و ۹۸۶ریال (در دامنه نوسان) و ۲/۱میلیون سهم در نرخ ۵هزار و ۱۷۰ریال، فجر گالوانیزه با ۳/۶میلیون سهم صف خرید عمده‌ترین صف‌های خرید بودند و این در حالی بود که صف‌های فروش با قدرتی قابل‌ملاحظه همچنان در بازار عرض اندام می‌کردند.

مبارکه با ۱۰۰میلیون سهم، ملی مس با ۱۵میلیون، مپنا با ۶۵میلیون، معادن و فلزات با ۱/۷میلیون سهم، گل‌گهر با ۸/۱میلیون و چادرملو با ۳میلیون سهم عمده‌ترین صف‌های فروش بازار را تشکیل می‌دادند.

با آغاز معاملات در نیم ساعت نخست، صف فروش ۵/۵میلیونی فولاد خراسان جمع‌آوری شد. دقایقی بعد صف فروش چادرملو خریداری شد تا این دو نماد به تعادل برسند. در ساعت ۹ و ۱۸دقیقه نماد باما شاهد جابه‌جایی یک بلوک یک میلیون سهمی در نرخ ۲۴هزار و ۲۹ریال و ۱۲دقیقه بعد یک بلوک ۹۷۶/۳میلیون سهمی در نرخ ۲۴هزار و ۳۱ریال بود.

با خرید بخشی از صف فروش فولاد مبارکه وگل‌گهر شاخص در ساعت ۹ و ۵۴دقیقه ۶۱/۱۰واحد افت را ثبت کرد که ۱۲/۸واحد تاثیر چادرملو و ۱/۲واحد تاثیر فولاد مبارکه پررنگ‌تر از نمادهای دیگر بودند. در ساعت ۱۱ و یک دقیقه نماد ایران‌گچ دادوستد ۳بلوک پیاپی ۲۰، ۴۲۴ و ۱۸۸هزار سهمی در نرخ ۴هزار و ۷۶۳ریال دادوستد شد.

در ساعت ۱۱ و ۶دقیقه نماد تولید مواد اولیه شاهد دادوستد

یکصد هزار سهم در نرخ ۲۵هزار و ۶۰۰ ریال بود. در ساعت ۱۲ و ۵دقیقه نماد اوراق مشارکت ایران‌خودرو دادوستد یک بلوک ۱۲۷۰۰ سهمی را در نرخ یک‌میلیون ریال تجربه کرد. باعبور حجم معاملات نماد فولاد مبارکه از حجم مبنا این شرکت و تاثیر منفی ۲۸واحدی این نماد و تاثیر منفی ۰۸/۴واحدی این نماد و خرید ۵/۱میلیون سهم از صف فروش غدیر، شاخص در پایان معاملات، دیروز ۳۷/۴۴واحد افت کرد تا شاخص به ۱۰هزار و۱۱۷ واحد برسد.‌