بازگشت بزرگان!

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد بازگشایی نمادهای فولادی و معدنی تولیدکننده سنگ آهن بود. بازار دیروز متاثر از انتشار اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد وضعیت عوارض جدید معادن سنگ آهن و پروانه بهره‌برداری این معادن و بازگشایی ۵ نماد چادرملو، گل گهر، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات بود. نکته قابل ملاحظه در اطلاعیه سازمان بورس؛ البته جدا شدن مساله برخورداری از پروانه بهره‌برداری و حق بهره‌برداری بود. در اطلاعیه سازمان، حق بهره‌برداری چادرملو ۱۵ سال توصیف شده است؛ هر چند که این مفهوم به لحاظ حقوقی قابل بحث است.

در بازار دیروز، معامله‌گران انتظار داشتند که با توجه به ضعف سطح نقدینگی نمادها به نوبت بازگشایی شوند؛ اما بازگشایی این ۵ نماد در کنار ۳ نماد دیگر توکا فولاد، شیمیایی فارس و شیشه ایران موجب شد تا بازار با حجم عظیم عرضه‌ها مواجه شود. در این شرایط معامله‌گران با صف‌های فروش قابل ملاحظه در نمادهای فولاد مبارکه، چادرملو، گل‌گهر و معادن و فلزات که با دامنه محدود نوسان ۲درصدی بازگشایی شدند، تشکیل شد؛ اما نماد فولاد خوزستان که پس از تعدیل مثبت عایدی بازگشایی شد، به دلیل دامنه باز نوسان توانست از دام صف فروش رهایی پیدا کند. فولاد خوزستان که تعدیل مثبت عایدی خود را اعلام کرده بود به رغم داشتن تنها یکصدمیلیون سهم آزاد شناور نتوانست بیش از قیمت قبل از توقف، قیمت بخورد و سرانجام معامله ۳/۴۰میلیون سهم (۴۱درصد سهام شناور شرکت) را تجربه کرد؛ اما از چنبره تشکیل صف‌فروش رهایی یافت.

تشکیل صف خرید هر چند شکننده، پس از پایان معاملات برای این نماد، انتظار برای بهبود وضعیت بزرگان بازار را ایجاد کرد. در حال حاضر اولویت اول توجه معامله‌گران به سوی دو نماد فولاد مبارکه و چادرملو معطوف است تا دریابند آیا این نمادها به عنوان نمادهای عمده بازار می‌توانند تعادلی نسبی را شاهد شوند یا خیر؟ در حال حاضر اعلام برنامه واگذاری بلوک‌های ۵درصدی فولاد مبارکه نیز در این مسیر دارای اهمیت است؛ چرا که خریداران احتمالی این بلوک‌ها از فرصت خرید صف فروش یکصدمیلیونی مبارکه (۷/۰درصد) استفاده خواهند کرد یا خیر؟

در معاملات دیروز توقف بازارهای جهانی در روز یکشنبه موجب تداوم جو ضعیف در نماد ملی مس و نمادهای تولیدکننده روی شد؛ هر چند که پس از جمع‌آوری صف فروش توسعه معادن روی (که احتمالا توسط هلدینگ معدنی تازه تاسیس مبنای خاورمیانه صورت گرفت) دیروز نوبت «باما» بود تا در حاشیه انجام یک معامله عمده ۵میلیون سهمی، جمع‌آوری صف فروش ۲/۱میلیونی خود را شاهد باشد. افزایش فعالیت نمادهای گروه روی را همچنین می‌توان ناشی از کاهش فعالیت در نمادهای فولادی و سنگ‌آهنی ارزیابی کرد؛ امری که البته بر حجم معاملات در نمادهای پتروشیمی و خودرویی نیز بی‌تاثیر نبوده است.

در معاملات دیروز در گروه پتروشیمی، نماد پتروشیمی اراک با صف خرید مواجه شد، هر چند که با عرضه‌های قابل ملاحظه‌ای مواجه شد.

در گروه خودرویی همچنان نمادهای این گروه به جز نماد «خودرو» که بازارگردان آن در حال افزایش کف خرید است، با معاملات ضعیفی مواجه شدند.

در مجموع بازار دیروز شاهد فشار سنگین بازگشایی نمادهای متوقف بود که در این میان فولاد خوزستان با اختصاص ۷/۱۹میلیارد تومان از ۷/۴۰میلیارد تومان حجم بازار، سهم عمده‌ای در آن داشت. از ۱۱۹نماد مورد معامله ۲۸نماد با رشد قیمت و ۷۸نماد با کاهش قیمت دادوستد شدند. شاخص نیز ۲۸ واحد افت کرد.