تلاش بازار!

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته در آغاز هفته کاری، شاهد افزایش تلاش معامله‌گران برای کنترل عرضه‌ها و غلبه آنان بر برخی از صف‌های فروش بود.

در معاملات دیروز، معامله‌گران در تحولات سیاسی، شاهد بازگشت برخی از دیپلمات‌های در بند کشورمان از عراق و دعوت مقامات عراقی برای آغاز مجدد مذاکرات سه‌جانبه گذشته میان مسوولان کشورمان و ایالات‌متحده آمریکا بودند. صرف‌نظر از ادامه بحث‌های سیاسی در صحنه سیاسی به نظر می‌رسد اینک دور جدیدی از گفت‌وگوهای سه‌جانبه در انتظار صحنه پرتلاطم تحولات سیاسی باشد. از این رو بازار سهام، روز گذشته همچنان معطوف به تحولات درون بازار، حرکت خود را دنبال کرد که در این بخش، عمده توجه به توقف نمادهای عمده و تلاش معامله‌گران در صحنه بازار بازمی‌گشت. پس از یک روز افت شدید حجم معاملات در روز چهارشنبه، بازار دیروز پس از آغازی توام با رکود، در میانه وقت معاملات، شاهد عرض اندام خریداران بود. پس از جمع‌آوری صف فروش فجر گالوانیزه، کوچک‌ترین عضو خانواده معادن و فلزات و تشکیل صف خرید برای این نماد که نشانه‌ای از احتمال فعال‌سازی دوباره گروه «ومعادن» تلقی می‌شود، معامله‌گران شاهد جمع‌آوری صف فروش توسعه معادن روی و‌ هلدینگ صنعت روی بودند. جمع‌آوری این صف فروش که متعاقب برخی رایزنی‌های هفته گذشته صورت گرفت، موجب شد تا معامله‌گران بار دیگر اعتماد به نفس خود را بازیابند؛ هرچند که عرضه‌های سنگین برخی از شرکت‌های حقوقی، روند قیمت سهم را بار دیگر با صف فروش در میانه بازار مواجه کرده‌اند؛ اما سرانجام با خرید ۶۷/۵میلیون سهم این نماد هم به صف خرید رسید. در کنار این دو نماد پتروشیمی اراک، صندوق بازنشستگی مالی و اعتباری سینا، بانک پارسیان، موتوژن و صنعتی بهشهر نیز فعالیت قابل ملاحظه‌ای را شاهد بودند که این امر احتمال شناسایی کف‌های حمایتی این گروه را پررنگ ساخته است. با توجه به این شرایط در صورت ایجاد هماهنگی میان فعالان عمده بازار و به تاخیر انداختن عرضه‌ها، بازار می‌تواند در میانه هفته جاری از روند کاهشی خارج شود.

بازار در شرایط کنونی بیش از هر زمان نیازمند ایجاد هماهنگی میان معامله‌گران عمده است؛ چراکه با توجه به نقدینگی محدود فعالان، عرضه‌های ناگهانی سهام می‌تواند انگیزه معامله‌گران مدافع بازار را از میان ببرد.

در بازار دیروز انتشار آمار فعالیت مهرماه فولادسازان و تولیدکنندگان سنگ آهن از سوی «ایمیدرو» در غیاب این نمادها که متعاقب بحث‌های مربوط به عوارض دولتی در هفته گذشته متوقف شدند، نشان از فعالیت قابل ملاحظه این شرکت‌ها دارد. در گروه سنگ آهنی‌ها براساس آمار ۷ ماهه گل گهر، با تولید ۴۴۴/۴میلیون تن، چادرملو با ۸۴۶/۳میلیون تن و سنگان با ۴۵۴هزار تن در کنار سنگ‌آهن مرکزی، آمار تولید معادن سنگ‌آهن کشور را در مقایسه با سال گذشته ۱۱درصد افزایش داده‌اند. شایان ذکر است در حال حاضر معدنی دماوند، شرکت کوچک گروه معدنی بورس نیز در محدوده معدن سنگان خراسان مشغول به فعالیت است؛ هر چند که آمار جدیدی از فعالیت‌ این شرکت از جمله گزارش ۶ ماهه آن تاکنون منتشر نشده است.

در بخش فولادسازان، مبارکه با ۴۲۲هزار تن فولاد خام تولیدی در مهرماه (در مقایسه با برنامه ۴۰۹هزار تنی این شرکت) نشان از رشد تولید این واحد دارد. مبارکه در ۷ ماه ۷۶۴/۲میلیون تن فولاد خام و ۷۶۸/۲میلیون تن محصول تولید کرده است. فولاد خوزستان نیز که در ۷ماه نخست امسال ۲۲/۱میلیون تن فولاد خام تولید کرده است، در مهرماه همچنان از تولید براساس برنامه عقب مانده و در برابر ۲۰۵هزار تن برنامه تولید، ۱۸۳هزار تن تولید داشته است. فولاد خراسان نیز با تولید ۷ماهه ۳۷۳هزار تن محصول نهایی در بخش شمش‌سازی در مهرماه، ۳۵هزار تن (یک هزار تن بیش از برنامه) و در بخش محصول نهایی ۴۵۸۱۷ هزار تن (۷/۱۸ تن بیش از برنامه) تولید داشته است که در مجموع از کارنامه قابل قبولی به‌رغم ریسک افزایش نرخ قراضه برخوردار بوده است.

در بازار دیروز در گروه بانکداری در کنار فعالیت نمادهای بانکی، گروه لیزینگی نیز با خبر تاثیر نرخ ۱۷درصد تسهیلات اعطای شرکت‌ها در سال‌جاری مواجه بود؛ با توجه به اعلام این نرخ از سوی بانک مرکزی راه برای بازگشایی نماد لیزینگ صنعت و معدن همچنین کاهش نگرانی‌ها در این گروه فراهم می‌شود. نماد لیزینگ صنعت و معدن اینک ماه‌ها است که متوقف است. در گروه فلزی، کاهش بهای فلز مس به سرحد ۷هزار دلار در هر تن که ناشی از کاهش رشد اقتصادی آمریکا و ادامه افزایش موجودی انبارهای LME ارزیابی می‌شود، نماد ملی مس با صف فروش بیش از ۲۲میلیون سهم مواجه بود. در گروه سیمانی، دو نماد سیمان صوفیان و سیمان کرمان روز گذشته بازگشایی شدند که با ۵۰۰ سهم معامله، ۹۹/۳درصد افت قیمت و سیمان کرمان با ۵۶هزار سهم معامله و ۹۲/۶درصد افت مواجه شدند که البته افت قیمت هیچ یک از این دو نماد به حدی نبود که نمادهای بازگشایی شده را وارد روند عادی دادوستد سهام بازار بنماید.