ایسنا- بندر هامبورگ به عنوان نهمین بندر بزرگ و بین‌المللی جهان، سهام خود را در بازار بورس به معرض فروش گذاشت.
براساس این گزارش، شرکت بندر و لجستیک هامبورگ امیدوار است که از این طریق بتواند سرمایه خود را ۱۰۰‌میلیون یورو افزایش دهد.

کار در بندر هامبورگ 24 ساعته ادامه دارد. کالاهایی که از سراسر جهان به این بندر می‌رسند، به وسیله خطوط آهن یا کامیون به دریافت‌کنندگانی می‌رسند که بعضا در سوئیس و یا روسیه حضور دارند. هنری اتو، کارشناس بنیاد اقتصادی هامبورگ، با اشاره به فعالیت زیاد چین در این بندر می‌گوید: چین به یک غول تجاری تبدیل می‌شود و بندر هامبورگ از این امر سود زیادی می‌برد. با این که صادرات آلمان در آغاز سال جاری چندان خوب نبود، تخلیه و بارگیری در بندر هامبورگ ظرف هشت ماه نخست سال، 5/15درصد بیشتر شد. این رشد قدرتمند، حاصل رشد شرق آسیا است.
بندر هامبورگ یکی از بزرگترین موسساتی است که ظرف سال‌های اخیر وارد بورس شده است. ۲۲‌میلیون سهم شرکت بندر و لجستیک هامبورگ در معرض فروش قرار گرفت که این ۳۰درصد سرمایه شرکت را تشکیل می‌دهد.
کارشناسان بورس وعده می‌دهند که ارزش سهام بندر هامبورگ به سرعت افزایش خواهد یافت. این سهام باید حتی‌المقدور میان خریداران بیشتری توزیع شود، به همین دلیل 10‌درصد آن‌ فقط به افراد حقیقی فروخته می‌شود. در حال حاضر بندر هامبورگ 130هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است. اما اگر رشد فعلی در سال‌های آینده ادامه یابد، ده‌ها‌هزار فرصت شغلی تازه در این بندر به وجود خواهد آمد. برای پاسخگویی به افزایش حجم تخلیه و بارگیری، بندر هامبورگ نیازمند گسترش و نوسازی است. هزینه این کار یک‌میلیارد یورو پیش‌بینی شده و فروشندگان سهام امیدوارند از این طریق به آن دست یابند.
ورود بندرهامبورگ به بورس سهام را سنای این شهر تصویب کرد. اکثریت در این مجلس در اختیار حزب دموکرات مسیحی است. این تصمیم با مخالفت‌هایی نیز روبه‌رو بود، از جمله میشائیل نویمن‌، نامزد اصلی حزب سوسیال دموکرات‌، خواستار جلوگیری از فروش سهام تا انتخابات ماه فوریه سال آینده شده بود.
نویمن درباره دلیل مخالفت خود گفته بود: در حال حاضر بورس دورانی پرنوسان را از سر می‌گذراند. شاخص سهام، هم در آمریکا و هم در اینجا به شدت سقوط کرده است. من فکر نمی‌کنم که ماه نوامبر زمان مناسبی برای ورود به بورس باشد، علاوه بر این، اکثریت شهروندان هامبورگ موافق فروش سهام نیستند. کارکنان شرکت بندر و لجستیک هامبورگ نیز در هفته‌های پیش علیه فروش قسمتی از شرکت 120‌ساله خود به تظاهرات اعتراضی گسترده دست زدند. با این همه، سهام بندر، روز دوم نوامبر با قیمت 59‌یورو به بورس عرضه شد.