ایسنا- شرکت‌های معدنی در مورد حقوق مالکانه دولت در حال مذاکره با دولت هستند که نتایج آن به زودی اعلام شده و امیدواریم این نمادها در هفته آینده بازگشایی شوند.

حسین ملاحسین آقا، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، در مورد توقف نماد معاملاتی این شرکت گفت: توقف نمادها به تشخیص سازمان بورس و به دلیل بحث حقوق مالکانه دولتی معادن صورت گرفت و موضوعی که در حال حاضر در دست بررسی است، تعیین میزان حقوق دولتی معادن ناشی از برداشت سنگ‌آهن است که در روزهای آینده این بحث تعیین شده و نگرانی که در بازار است، رفع می‌شود. وی افزود: افزایش حقوق مالکانه هرچند وقت مورد بازنگری قرار گرفته و اکنون حقوق دولتی در دست بازنگری است که برای هر کیلو خاک حدود یک تومان تعیین شده است و با توجه به اینکه در گذشته این رقم نزدیک به سه ریال بوده است، شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر در تلاش هستند که با مذاکره با دولت این رقم را مجددا کاهش دهند.

ملاحسین آقا خاطرنشان کرد: در رابطه با این مسائل بورس از شرکت‌های معدنی درخواست کرده است که آثار تصمیم‌گیری‌ها را روی قیمت تمام شده و سودآوری مشخص کنند که با تعیین حقوق دولتی این ارقام محاسبه شده و به بورس اعلام می‌شود.

به اعتقاد وی، در چند روز آینده این بخش‌ها نهایی شده و آرامش کامل مجددا به بازار بازمی‌گردد، ضمن اینکه با توجه به افزایش قیمت سنگ‌آهن، تعیین این ارقام در سودآوری شرکت‌های گل‌گهر و چادرملو هیچ تاثیری ندارد.

وی با اشاره به اینکه پروانه بهره‌برداری از معادن به سازمان «ایمیدرو» تعلق دارد، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه شرکت‌های معدنی جزو معادن بزرگ کشور است، پروانه بهره‌برداری از این معادن در اختیار دولت بوده و دولت براساس قراردادهای بلندمدت امتیاز بهره‌برداری از این معادن را به شرکت‌ها واگذار کرده و مبلغی را به عنوان حقوق دولتی دریافت می‌کنند. ملاحسین آقا اظهار کرد: شرکت‌های معدنی (چادرملو و گل‌گهر) در حال مذاکره با طرف دولتی بوده و بررسی‌ها در مرحله نهایی است که به زودی نتایج آن اعلام شده و این نمادها در هفته آینده بازگشایی می‌شوند.