افت شاخص‌های عملکرد بورس طی هفته گذشته

گروه بورس- زهرا مجتهد: در معاملات هفته گذشته بازار اوراق بهادار تهران، بیش از ۲۸۸میلیون سهم به ارزش یک‌هزار و ۳ میلیارد ریال داد و ستد شد.

به گزارش خبرنگار ما، در این معاملات که ارزش ریالی یادشده در مقایسه با هفته ماقبل ۲۷/۹۱درصد افت داشت، تعداد ۱۶هزار و ۱۰۸نفر معامله‌گر در ۳۴هزار دفعه به مبادله سهم پرداختند. این در حالی است که تعداد ۱۰۳هزار نفر طی فصل جاری در بازار سهام حضور داشتند و اقدام به خرید کردند. ارزش معاملات از آغاز فصل پاییز تا پایان معاملات هفته گذشته معادل ۲۱هزار و ۳۲۷میلیارد و ۷۵۷میلیون ریال بود که این مبلغ از داد و ستد بیش از ۳میلیارد سهم رقم خورده است.

ارزش کل معاملات از ابتدای امسال تا پایان هفته مزبور معادل۵۰ هزار و ۲۰۳ میلیارد ریال سهم و حق‌تقدم بوده است.

در حالی که در سال جاری با ورود سهام تازه‌وارد به ارزش بازار بورس افزوده شده، ارزش روز بازار سهام بالغ بر ۴۴۴هزار و ۱۵۷میلیارد ریال اعلام شده است.

طی چهار جلسه معاملاتی هفته پیش، بازار اوراق‌بهادار شاهد افت ۳۰واحدی شاخص کل نسبت به هفته قبل بود و در پایان هفته پیش این شاخص به رقم ۱۰هزار و ۸۴/۲۰۲واحد رسید.

شاخص‌های قیمت و سود نقدی، تابلوی اصلی، مالی و صنعت در هفته قبل هریک شاهد افت به میزان ۵۱/۱۰۸ واحد، ۱۷۷ واحد، ۱۷۸ و ۲۰ واحد بودند.

شاخص تابلوی فرعی در مقایسه با هفته ماقبل معادل ۱۹۷ واحد رشد داشت و به‌رقم ۱۲هزار و ۵۰ واحد دست یافت.

وضعیت تابلوی غیررسمی بورس نیز حاکی از آن است که تعداد ۱۴هزار و ۳۴۳ سهم به ارزش بیش از ۲۶میلیون ریال دادوستد شده است.

عرضه سهام طی هفته قبل

در این هفته سازمان‌ خصوصی‌سازی تعداد ۳۱۰ سهم بین‌المللی محصولات پارس را به ارزش دو میلیون و ۷۱۲هزار و ۵۰۰ریال در تالار بورس عرضه کرد.

عرضه دیگر هفته گذشته، در نماد شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران به تعداد بیش از دو میلیون سهم و به ارزش ریالی بیش از دو میلیارد و ۷۵۹میلیون ریال صورت گرفت که از سوی سازمان گسترش و نوسازی ایران انجام شد.

سیری در گروه‌ها

در هفته قبل بیشترین ارزش معاملات به گروه فلزات اساسی اختصاص داشت که معادل ۴۸۲میلیارد و ۷۵۹میلیون ریال بود.

در این گروه نماد «فوکا» پربازده‌ترین سهم و نماد «فولاد» پرطرفدارترین سهم شناخته شد.

این در حالی بود که در مجموع معاملات هفته گذشته نیز فولاد مبارکه بیشترین ارزش ریالی را به میزان ۲۵۱میلیارد و ۴۰۸میلیون ریال به خود اختصاص داد.

بیش از ۶۳میلیون سهم «فولاد» در هفته گذشته معامله شد که در این بین بیش از ۷۷میلیون سهم از این نماد همچنان در صف فروش جای دارد.

پس از گروه فلزات اساسی، گروه واسطه‌گری مالی بیشترین ارزش ریالی معاملات را از آن خود کرد. در این گروه بانک پارسیان به عنوان پرطرفدارترین و پربازده‌ترین سهام مطرح بود. بانک کارآفرین در گروه واسطه‌گری مالی بیشترین ارزش معاملات را به میزان ۱۷۰میلیارد و ۳۱۲میلیون ریال کسب کرد.

بازدهی فصلی

پربازده‌ترین نماد در فصل جاری نماد «تراک» بود که معادل ۱۰/۴۳درصد نوسان داشت. پس از آن نماد «شخارک» بیشترین بازدهی در فصل پاییز را دارا بود.

از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیشترین بازدهی را نماد شرکت آلومینیوم ایران داشته است که رقمی معادل ۲۵۸درصد نوسان را شاهد بود. «تراک» همچنین در این مدت جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.

مشمولان امروز

طی معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته شرکت‌های قند شیروان، قوچان و بجنورد، دارویی لقمان، فرومولیبدن کرمان، کمباین‌سازی ایران، تولی‌پرس، قند اصفهان، سرمایه‌گذاری غدیر، افست، شیر پاستوریزه، پگاه خراسان و سرمایه‌گذاری آتیه دماوند که در ده جلسه متوالی صف‌فروش و شرکت بین‌المللی محصولات پارس که در ده جلسه معاملاتی متوالی صف خرید داشتند، در فهرست شرکت‌های مشمول دستورالعمل رفع گره‌های معاملاتی قرار گرفتند که در جلسه معاملاتی امروز، محدودیت حجم مبنا درباره این شرکت اعمال نخواهد شد.