فارسیت دورود از آزادسازی قیمت سیمان استقبال می‌کند

«سفارود» پیش‌بینی سود ۵۴تومانی را به بورس اعلام کرد

گروه بورس- علیرضا باغانی: تجربه بازار از عدم رشد حبابی ارزش سهام فارسیت دورود از مهم‌ترین عوامل توجه بازار به سهام این شرکت است. مجید خام‌وردی، مدیرعامل فارسیت دورود که در پی ایجاد صف خریدی به ارزش بیش از ۱۰۰میلیون تومان در بازار دیروز با خبرنگار دنیای‌اقتصاد سخن می‌گفت، با بیان این مطلب افزود: از آنجا که سود و زیان شرکت همواره به صورت واقعی ارائه شده و هیچ‌گاه سهام شرکت به طور غیرواقعی رشد قیمت نداشته، معامله‌گران بازار، سهام این شرکت را بیش از گذشته مورد توجه قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه «سفارود» پیش‌بینی سود ۵۴۰ریالی را به بورس ارائه کرده است، گفت: EPS جدید شرکت با ۳۵درصد افزایش روز گذشته به بورس ارائه شد که دلیل وقوع این تعدیل این است که ما از برنامه تولید خود ۱۸درصد جلوتر هستیم.

رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان الیاف سیمانی،‌ فارسیت دورود را شرکتی قدیمی و با ۴۰سال سابقه فعالیت توصیف کرد و گفت: سهامداران به سهام «سفارود» به عنوان یک شرکت استخوان‌دار و قدیمی نگاه می‌کنند و فعالیت موفق چندساله اخیر شرکت در تولید ورق، لوله و دیگر محصولات با کیفیت موجب شده، سهام شرکت که ۶۵درصد آن در بازار در اختیار اشخاص حقیقی است،‌ با استقبال مواجه شود.

وی شفاف‌سازی اطلاعات، کاهش ضایعات،‌ تهیه مواد اولیه مناسب و رضایتمندی مشتریان را از موفقیت‌های چند سال اخیر فارسیت دورود عنوان کرد.

وی درباره نحوه اطلاع‌رسانی شرکت فارسیت دورود گفت:‌ این شرکت در حد توان خود به شفاف‌سازی و ارائه اطلاعات به موقع پرداخته تا منافع سهامداران در معرض خطر قرار نگیرد و آنها با توجه به اطلاعات موجود بتوانند در رابطه با سهام شرکت تصمیم‌گیری کنند.

وی با اشاره به طرح توسعه شرکت گفت: این طرح توسعه در حال اجرایی شدن است و از منابع افزایش سرمایه در زمینه احداث این طرح توسعه استفاده خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت آزادسازی نرخ سیمان آیا امکان کاهش سود شرکت وجود دارد، گفت: اگر نرخ سیمان آزاد شود، طبیعتا عرضه به‌طوری است که قیمت به صورت غیرمنطقی افزایش نیابد، با این حال فارسیت دورود قیمت محصولات خود را متناسب با قیمت مواد اولیه تنظیم می‌کند.

خام‌‌وردی با بیان اینکه آزادسازی نرخ سیمان به نفع کشور است، گفت: ما به عنوان یکی از مصرف‌کنندگان عمده سیمان معتقدیم که آزادسازی نرخ سیمان موجب توسعه و آبادانی کشور و خارج شدن این محصول ارزشمند از دست دلالان می‌شود و همچنین این اتفاق بزرگ باعث می‌شود که شرکت‌های سیمانی از تنگناهای کنونی رهایی یافته و طرح‌های نیمه‌تمام خود را به اتمام برسانند یا طرح توسعه جدیدی احداث کنند.

وی گفت: هرچند آزادسازی نرخ سیمان، قیمت تمام‌شده مصرف‌کنندگان این محصول از جمله فارسیت دورود را بالا می برد، اما از آنجا که منافع این تصمیم نصیب کشور می‌شود و با این اقدام قیمت سیمان به صورت منطقی عرضه می‌شود، از آزادسازی نرخ سیمان استقبال می‌کنیم.

به گفته وی، در صورت افزایش نرخ سیمان، انجمن شرکت‌های تولید‌کننده الیاف سیمانی نسبت به افزایش نرخ محصولات شرکت‌های زیرمجموعه اقدام خواهد کرد.

مدیرعامل فارسیت دورود در زمینه نحوه تامین آزبست گفت: آزبست از ۵منبع شامل کانادا، برزیل، زیمبابوه، قزاقزستان و روسیه تامین می‌شود و در داخل کشور یک معدن این محصول را تولید می‌کرد که هم‌اکنون فعالیت آن متوقف شده است.

وی درباره احتمال توقف تولید آزبست در شرکت‌های تولید‌کننده به‌دلیل مخالفت‌هایی که محیط‌زیست برای تولید این محصولات دارد، گفت: در این رابطه انجمن با محیط‌زیست مذاکراتی را در پیش گرفته و هنوز این موضوع به نتیجه قطعی نرسیده است.

فارسیت دورود تنها شرکتی بود که دیروز در بورس تهران صف خریدی به ارزش بیش از یکصد‌میلیون تومان داشت.