گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد بازگشایی نماد فولاد مبارکه پس از تعدیل EPS شرکت بود. در معاملات دیروز بازار سهام معامله‌گران به‌رغم انتشار خبر به تعویق افتادن ۱۸ روزه جلسه گروه ۱+۵ که خبر مناسبی برای بازار به لحاظ سیاسی بود. شاهد جو آغازین ضعیفی بود. گروه ۱+۵ در جلسه شنبه شب خود بدون حصول نتیجه‌ای به کار خود پایان داد. با توجه به این مساله و رایزنی مقامات روسیه در تهران احتمال حصول توافقی وجود دارد که این مساله در جهت‌دهی آینده بازار موثر است. به‌رغم این تحول بازار دیروز شاهد آغازی ضعیف بود.

نگرانی از وضعیت دو معدن چادرملو و گل‌گهر متعاقب انتشار خبرهایی در مورد افزایش حقوق دولتی و انتقال پروانه بهره‌برداری آنها به دولت موجب شد تا این دو نماد با صف‌های فروش عمده‌ای روز خود را آغاز کنند. بالطبع صف فروش این دو نماد، نماد ملی مس نیز با توجه به افت قیمت فلز مس در بازار جهانی صف فروش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد تا سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و تمامی نمادهای روی، به جز ملی سرب و روی، با صف فروش مواجه شوند. در این شرایط بازار با دقت تحولات نماد فولاد خراسان که صف خرید ۲۷میلیونی را در ابتدای بازار شاهد بود دنبال کردند، از سوی دیگر با انتشار اطلاعیه تعدیل فولاد مبارکه این نماد در حالی بازگشایی شد که اکثر معامله‌گران انتظار بازگشایی آن را نداشتند، از این رو شوک بازگشایی این نماد باعث شد تمامی پتانسیل مثبت بازار تخلیه شود.

این بازگشایی همچنین موجب بروز مشکل شدید در وضعیت سیستم معاملاتی شد که از ابتدای صبح در نماد فولاد خراسان نیز اصطلاحا «هنگ» کرده بود. با توجه به قدیمی بودن سیستم معاملاتی فشار عرضه سهام فولاد خراسان و بازگشایی نماد فولادمبارکه برای دقایقی کارگزاران را درگیر سیستم و عدم فعالیت کرد. با بازگشایی نماد فولادمبارکه این نماد نتوانست در بالای نرخ ۴هزار ریال دوام آورد، از این رو بازار شاهد عرضه‌های احساسی در نماد فولاد مبارکه و فولاد خراسان بود به گونه‌ای که نماد فولاد خراسان با صف فروش مواجه شد، اما مبارکه با ۲/۵۲میلیون سهم دادوستد در نرخ ۳هزار و ۹۴۶ریال آرام گرفت. در کنار نماد فولاد مبارکه که بازگشایی تقریبا ناگهانی آن شاخص را معادل ۹۷واحد بالا برد، نماد ماشین‌آلات تراکتورسازی نیز پس از تعدیل EPS معادل ۲هزار و ۶۵۰ریال بازگشایی شد که ۹/۴۱درصد رشد قیمت را تجربه کرد.

در کنار دو نماد یاد شده نماد توس‌گستر نیز با کاهش EPS سال مالی آینده دیروز بازگشایی شد که با افت ۴۱/۱۵درصدی مواجه شد. در مجموع بازار دیروز بازار ضعیفی بود که با توجه به بازگشایی فولاد مبارکه تداوم یافته است. در‌حال‌حاضر عمده توجه معامله‌گران به حدود ۲۰میلیارد تومان نقدینگی است که بازگشایی نماد فولاد مبارکه آزاد شده است. در صورت حرکت این نقدینگی در بازار می‌تواند با شرایط بهبود وضعیت مواجه شود. در مجموع بازار شاهد ۱/۴۴میلیارد تومان دادوستد سهام بود. از ۱۳۲نماد مورد معامله ۲۶نماد با رشد و ۶۹نماد با افت ارزش دادوستد شد. شاخص نیز با اتکا به بازگشایی نماد مبارکه ۹۷واحد ترقی کرد.