فارس- آخرین اخبار از واگذاری پتروشیمی فن‌آوران به عنوان پنجمین شرکت مشمول اصل ۴۴ و اولین شرکت وزارت نفت حکایت از به تعویق افتادن عرضه سهام این شرکت دارد.

شرکت پتروشیمی فن‌آوران با سرمایه ۹۵‌میلیارد تومانی به عنوان پنجمین شرکت مشمول اصل ۴۴ قابل واگذاری در حالی قرار بود روز چهارشنبه جاری مورخ ۱۶ آبان در قالب اولین شرکت از مجموعه وزارت نفت با عرضه سهام در تابلوی فرعی بورس مواجه شود که آخرین اخبار دریافتی از به تعویق افتادن زمان عرضه سهام این شرکت حکایت دارند. همچنین مجید نوروزی، مدیر پذیرش شرکت سهامی بورس در رابطه با وضعیت درج و پذیرش این شرکت ابراز می‌دارد: در آخر وقت روز چهارشنبه گذشته

امیدنامه این شرکت جهت دریافت نظرات نظارتی به سازمان بورس ارسال شد و در صورت دریافت تعهدات سهامداران عمده، مرحله درج این شرکت در بورس طی خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به فاصله سه روز کاری تا زمان عرضه (چهارشنبه جاری) آیا امکان عرضه سهام پتروشیمی فن‌آوران در موعد مقرر وجود دارد یا خیر، می‌گوید: اگر نظر سازمان بورس و تعهدات سهامداران تا فردا دریافت شود، در روز یکشنبه این شرکت در بورس درج خواهد شد.

به گزارش فارس، به فرض این احتمال هم با توجه به عدم برگزاری جلسه معارفه و عدم بازدید کارگزاران و کارشناسان از مجتمع پتروشیمی فن‌آوران، امکان عرضه ۲۰‌درصدی سهام این شرکت در روز چهارشنبه جاری تقریبا امکان پذیر نیست.

در این رابطه نوروزی می‌گوید: با توجه به تعطیلی روز سه‌شنبه جاری و عدم برگزاری جلسه معارفه امکان عرضه سهام این شرکت در روز چهارشنبه اندک است.

مدیر پذیرش شرکت بورس اضافه می‌کند: اما تمام سعی این است که بعد از درج تا ۲۵ آبان سهام این شرکت در بورس عرضه شود.

عدم اجرای تعهد دو سهامدار عمده مانع اصلی

براساس این گزارش، هر چند با توجه به وضعیت فعلی بازار سهام و عرضه هفته گذشته فولاد خراسان، به تعویق افتادن دو هفته‌ای عرضه سهام پتروشیمی فن‌آوران فرصت بیشتری برای سهامداران کم سرمایه بازار سهام می گذارد تا از طرق گوناگون از جمله کسب سود از تفاوت قیمت سهام قابل رشد، نسبت به تجهیز منابع مالی برای خرید سهام پنجمین شرکت بورس اقدام کنند، اما خبرهای تکمیلی حکایت از آن دارد که برخی از سهامداران عمده هنوز برای عرضه سهام اولین شرکت قابل واگذاری وزارت نفت به توافق نرسیده‌اند.

در این خصوص یک مقام مسوول به فارس ابراز می‌دارد: سهامداران عمده این شرکت در گذشته توافق کرده بودند که نسبت به ایفای تعهدات خود در زمان عرضه سهام

اقدام کنند که از قرار معلوم دو گروه از سهامداران پتروشیمی فن‌آوران حاضر به عرضه سهام و واگذاری نیستند.

وی می‌افزاید: شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی تاکنون چندان تمایلی به اجرای تعهدات خود نداشته که در این صورت زمان عرضه سهام این شرکت تا حل این موضوع نامعلوم خواهد بود.

این مقام مسوول ادامه می‌دهد: صندوق بازنشستگی نفت ۱۵‌درصد و شرکت‌های شستا و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی در مجموع ۵/۱۷‌درصد از سهام پتروشیمی فن‌آوران را در اختیار دارند.

با این اوصاف و تا زمان حل انجام تعهد سهامداران و طی مراحل درج، ‌جلسه معارفه و بازدید از پتروشیمی فن‌آوران، عرضه سهام این شرکت ۹۵۰‌میلیون سهمی در هفته جاری انجام نخواهد شد و باید منتظر تعیین تکلیف تعهد سهامداران عمده بود که در صورت حل این مانع باید دید آیا گفته مدیر پذیرش شرکت بورس عملی خواهد شد یا خیر؟

در این زمینه دکتر علی رحمانی، مدیرعامل شرکت بورس، به ایسنا گفت: پتروشیمی فن‌آوران در روز ۱۶ آبان عرضه نمی‌شود، پس از برگزاری جلسه مشترک با سهامداران این شرکت در هفته آینده و انجام هماهنگی‌های لازم این عرضه صورت می‌گیرد.

اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی سازی، نیز با اشاره به تاخیر در عرضه پتروشیمی فن‌آوران اعلام کرد: دو سهامدار خصوصی این شرکت برای عرضه اولیه ۱۰‌درصدی به توافق نرسیدند؛ به همین دلیل اولین شرکت نفتی در زمان اعلام شده وارد بورس نمی‌شود. وی افزود: سازمان خصوصی‌سازی طبق قانون می‌تواند پنج‌درصد از سهام را عرضه کند و برای عرضه پنج‌درصدی سهام این شرکت نیز مشکلی ندارد؛ ولی سایر سهامداران آن با عرضه ۱۰‌درصدی تعیین شده از سوی بورس به توافق نرسیدند که این امر در جلسه مشترک هفته آینده بررسی می‌شود. غلامی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه این شرکت تقاضای پذیرش در بورس را مطرح کرده و تعهد داده است به ناچار باید سهام خود را در بورس عرضه کند.