افزایش انتظار معامله‌گران برای بازگشایی فولاد

گروه بورس- علیرضا باغانی: بورس تهران در حالی امروز وارد یک هفته معاملاتی جدید می‌شود که تداوم کاهش در قیمت‌های جهانی فلزات همچون روی و مس می‌تواند نمادهای موثر بازار این روزها را تحت‌شعاع قرار دهد.

قیمت جهانی مس دیروز در بازار غیر LME به عدد ۷۶۰۰دلار در هر تن رسید و روی نیز کاهش قیمتی را معادل ۲۶۰۰دلار در هر تن دارد، حال آنکه سرب افزایش قیمت‌های قابل‌توجهی را تجربه می‌کند. بازار در هفته جاری همچنان در انتظار بازگشایی نماد فولاد مبارکه خواهد بود و چه بسا توقف دو نماد «فولاد» و «فخوز» انتظار معامله‌گران را برای بازگشایی یکی از دو نماد مزبور بیشتر کرده است. برخی از معامله‌گران توقف معاملات در نماد «فخوز» را ناشی از سوق دادن توجه بازار به نماد جدیدالورود «فخاس» می‌دانند، زیرا در گزارش ۶ماهه‌ای که فولاد خوزستان ارائه کرده بود، معامله‌گران زودتر از اینها در انتظار وقوع چنین تعدیلی بودند.

در هر حال توقف معاملات در دو نماد شاخص بازار، موجب خواهد شد که فولاد خراسان احتمالا صف خرید سنگین‌تری را تجربه کند.

در بازار روز چهارشنبه نماد شرکت سرما‌آفرین بازگشایی شد.

بانک کارآفرین در هفته جاری سه عرضه عمده را شاهد خواهد بود.

در روز دوازدهم آبان‌ماه شرکت بیمه رازی دو بلوک ۳۱/۲درصد و ۲/۱درصدی بانک کارآفرین را عرضه خواهد کرد. این دو عرضه عمده به صورت یکجا و نقد و با قیمت پایه به ترتیب ۳۴۰ و ۲۴۰تومان عرضه خواهد شد.

در همان روز شرکت پرشیا استحکام نیز ۳۸/۲درصد از سهام بانک کارآفرین را با قیمت پایه ۳۴۰تومان عرضه می‌کند.

درصد پوشش EPS باما در ۷ماه

گفته‌های بازار: در حالی که باما در بورس تهران صف فروشی معادل یک میلیون سهم دارد، در بازار شایعاتی از افزایش پیش‌بینی سود این شرکت به گوش می‌رسد.

براساس خبرهای غیررسمی بازار، باما در ۷ماه، ۷۰درصد از EPS ۵۰۱۳ریالی خود را پوشش داده و با این پیش‌بینی سود خود را ۱۰درصد افزایش داده است. گفته می‌شود گرچه باما از محل کاهش قیمت جهانی روی با مشکلاتی مواجه شده؛ اما این تعدیل‌های اخیر از محل افزایش قابل‌توجه بهای سرب به سطح ۳۷۰۰دلار انجام شده است.

شنیده‌های ما: آخرین اخبار رسیده از شرکت حاکی از آن است که در ۷ماه، حدود ۶۹درصد از EPSا ۵۰۱۳ ریالی باما پوشش داده شده است. از سویی دیگر پیش‌بینی سود شرکت نیز با تعدیل مواجه شده؛ اما این تعدیل قابل‌توجه نیست و در حدود چند ریال است.

اما آنچه که مسلم است، باما به دلیل افزایش بهای جهانی سرب، به طور قطع توانایی پوشش کامل EPS خود را دارد و کاهش جهانی قیمت روی تاثیری در کاهش سود شرکت ندارد.

بهای جهانی روی روز گذشته در بازارهای جهانی به قیمت ۲۶۴۰دلار در هر تن رسید.

زهراوی تعدیل می‌کند

گفته‌های بازار: در بازار شایع شده که داروسازی زهراوی پیش‌بینی سود خود را تا سطح ۳۵۰۰ریال افزایش داده است، سهام «دزهراوی» این روزها با قیمت ۲۷هزار و ۱۳۶ریال و با P/Eا ۹۱ /۸ در بورس تهران معامله می‌شود.

شنیده‌های ما: منابع موثق خبرهای مربوط به تعدیل سود زهراوی را بعید نمی‌دانند، اما در هر حال ارقام مزبور را تایید نمی‌کنند.

EPSا ۶۳ تومانی برای «وکار»

گفته‌های بازار: درباره بانک کارآفرین شایع شده است که به زودی پیش‌بینی سود ۶۳۰ ریالی خود را به بورس ارائه می‌کند، این در حالی است که آخرین EPS اعلام شده از سوی شرکت ۴۸۵ریال است.

شنیده‌های ما: تلاش‌های ما برای کسب اخبار موثق در رابطه با چنین تعدیلی به نتیجه نرسیده، اما در هر حال بازار به چنین افزایش سودی معتقد است.