گروه بورس- شرکت پتروشیمی خارک روی پیش‌بینی سود هرسهم خود گذاشت. براساس اطلاعیه سرپرست نظارت بر ناشران اوراق بهادار، «شخارک» روز گذشته پس از ارائه گزارش تعدیل پیش‌بینی درآمد هرسهم خود بازگشایی شد. در این گزارش پیش‌بینی سود هرسهم «شخارک» به مبلغ ۲هزار و ۴۹۶ریال افزایش یافت. این شرکت در خردادماه و تیرماه ۸۶ پیش‌بینی درآمد هرسهم خود را مبلغ ۲هزار و ۱۴ریال در نظر گرفته بود که دلایل تعدیل را افزایش قیمت محصولات، کاهش بهای تمام شده کالای فروخته شده و هزینه‌های عملیاتی به علت کاهش پیش‌بینی مقدار تولید در ارتباط با کمبود مقدار گاز دریافتی خوراک و کیفیت آن، افزایش درآمد سرمایه‌گذاری مربوط به سود اوراق مشارکت، افزایش درآمدهای متفرقه و پیش‌بینی کاهش تولید در شش‌ماه دوم سال به علت پیش‌بینی انجام تعمیرات اساسی به مدت ۲۵روز، اعلام کرده است.

این شرکت در گزارش شش‌ماه نخست سال ۸۶ از پوشش معادل ۵۵ درصد از پیش‌بینی درآمد هرسهم یاد کرده است.

«شخارک» در این دوره مبلغ یک‌هزار و ۳۶۸ریال سود به ازای هرسهم کنار گذاشت.

همچنین در دوره مزبور از فروش محصولات خود بیش از یک‌هزار و ۸۰۸میلیارد و ۲۹۷میلیون ریال درآمد کسب کرد. از این رو حدود ۵۳درصد از پیش‌بینی فروش ۸۶ «شخارک» (که‌معادل ۳هزار و ۳۸۰میلیارد و ۸۷۴میلیون ریال است) محقق شده است.

مطابق اطلاعات دریافتی از شرکت، میانگین قیمت متانول در بودجه ارائه شده برای ۶ماه دوم ۳۰۰دلار در نظر گرفته شده است و شرکت اعلام کرده است، چنانچه قیمت متانول در شش ماه دوم سال ۸۶ به مبلغ ۴۰۰دلار برای هر تن برسد، پیش‌بینی درآمد هرسهم شرکت مبلغ ۲۷۲ریال افزایش و اگر به مبلغ ۵۰۰دلار برسد، پیش‌بینی درآمد هرسهم شرکت مبلغ ۵۴۴ریال افزایش خواهد یافت.

شرکت اعلام کرده است که طرح‌های متانول دوم با ظرفیت تولید سالانه ۴۶/۱میلیون تن، پروژه نوسازی و افزایش ظرفیت واحد LPG و توسعه اسکله بارگیری را به ترتیب با برآورد سرمایه‌گذاری ۵هزار و ۹۷۶میلیارد ریال (مبلغ ۳۳۵میلیون یورو به صورت ارزی و یک‌هزار و ۱۵۶میلیارد ریال به صورت ریالی)، یک‌هزار و ۴۴۳ و ۳۲۰میلیارد ریال در دستور کار دارد. طرح‌های یاد شده به ترتیب ۳۳، ۴۹ و ۸۰درصد پیشرفت کار داشتند. ضمنا هزینه‌های انجام شده به ترتیب مبالغ یک‌هزار و ۹۹۷، ۷۰۷ و ۲۵۸میلیارد ریال و تاریخ بهره‌برداری این طرح‌ها به ترتیب سال‌های ۱۳۹۰، ۱۳۸۸ و ۱۳۸۷ است. در صورت به بهره‌برداری رسیدن طرح‌ها در زمان یادشده، آثار سودآوری با سرمایه فعلی در یک سال مالی برای هر سهم به ترتیب مبالغ یک‌هزار و ۲۰۰و ۴۳۰ریال خواهد بود.

براساس اطلاعات ارسالی شرکت، هیات‌مدیره تصمیم دارد ۸۰درصد از سود خالص سال ۸۶ را برای تقسیم بین سهامداران به مجمع‌عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند.

پیش‌بینی عملکرد «شخارک» برای سال مالی ۸۶ در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب فروش ۱۵درصد کاهش، بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته ۱۶درصد افزایش، سود عملیاتی ۲۵درصد کاهش و سود پس از کسر مالیات ۱۸درصد کاهش نشان می‌دهد.