زمزمه‌های بازار از«دابور» تا «بکام»

گروه بورس- علیرضا باغانی: روز گذشته نیز معامله‌گران بازار به منظور تامین منابع نقدینگی لازم برای خرید ۱۵۰درصد از سهام فولاد خراسان در عرضه اولیه سیاست عرضه را در پیش گرفتند. این رویکرد معامله‌گران موجب شد که بسیاری از نمادهای شاخص بازار از جمله مس، گل‌گهر، معادن و فلزات و... صف فروش را تجربه کنند.

امروز فولاد خراسان در حالی در بازار عرضه می‌شود که این نخستین باری است که یک عرضه اولیه ۱۵درصدی را بازار تجربه می‌کند و این در شرایطی است که سازمان خصوصی‌سازی در جریان عرضه سهام مزبور متمایل به نسبت قیمت به درآمد بالاتر از عدد ۷ برای «فخاس» بود، اما سهامدار عمده بورسی این شرکت،‌ نگران آینده سهم است؛ چرا که در صورت شکست سهام فولاد خراسان در کوتاه‌مدت، معادن و فلزات به دلیل حضور در بازار، قربانی این گران‌فروشی خواهد شد، اما در شرایطی که سهام با قیمت منطقی عرضه شود، می‌توان به آینده سهام این شرکت و نوسان‌های منطقی پی‌در‌پی مثبت آن امیدوار بود.

در بازار روز دوشنبه، ۲۵۸۲خریدار، سهام ۱۵۳شرکت را طی ۷۴۶۳ مرتبه مورد معامله قرار دادند.

«ابوریحان» داروی جدید تولید می‌کند

گفته‌های بازار: در حالی که بازار دادوستد سهام فولادی‌ها در بورس تهران داغ است، گروهی دیگر از معامله‌گران برخی داروها را در تالار شیشه‌ای مورد توجه خود قرار داده‌اند.

در بازار شایع شده است که داروسازی ابوریحان پیش‌بینی سود ۶۰ تومانی به بورس اعلام کرده که دلیل آن نیز به نتیجه رسیدن تولید داروهای جدید در این شرکت است.

شنیده‌های ما: از داروسازی ابوریحان خبر می‌رسد که روند تولید داروهای جدید در شرکت در حال طی شدن است و مهم‌ترین دارویی که ابوریحان موفق به دریافت پروانه ساخت آن شده است، داروی ویژه لاغری است که احتمالا دی ماه آماده ورود به بازار خواهد شد.

با این وصف می‌توان اعمال تعدیل‌هایی را در پیش‌بینی سود این شرکت داروسازی محتمل دانست؛ اما زمان این تعدیل‌ها بعد از اعلام گزارش ۹ ماهه خواهد بود؛

چرا که داروهای جدید در زمستان وارد بازار شده و طبیعتا تاثیر این تولیدات جدید را می‌توان در سه ماه چهارم سال جست‌وجو کرد.

در هر حال سهام ابوریحان یکی از نمادهای مورد توجه بازار بوده و همواره تعدیل‌هایی واقعی نیز به بورس اعلام کرده است.

از سوی دیگر افزایش سرمایه اخیر شرکت امکان سرمایه‌گذاری جدید در شرکت و حل برخی از مشکلات را فراهم کرده است، بنابراین می‌توان به آینده سهام این شرکت امیدوار بود.

«ومعادن»: قیمت قراضه «فخاس» افزایش نیافته است

گفته‌های بازار: در آستانه عرضه سهام فولاد خراسان در بورس اوراق بهادار، شایع شده بود که قیمت هر کیلو آهن قراضه تا سطح ۶۰۰تومان افزایش پیدا کرده است. این شایعه موجی از نگرانی را از آینده این سهم در بازار به وجود آورده است.

شنیده‌های ما: بر اساس خبرهای رسیده از «ومعادن» ظاهرا دو نوع آهن قراضه در بازار وجود دارد که افزایش قیمت مربوط به نوعی از قراضه است که مورد مصرف «فخاس» نیست.

بنابراین اخبار قیمت نوعی از میلگردهای طول کوتاه که به قراضه‌ مشهورند افزایش یافته، حال آنکه فولاد خراسان از قراضه‌های ویژه ذوب استفاده می‌کند و قیمت این نوع قراضه‌ها هم همان ۲۵۰ تا ۲۷۰ تومانی است که در گزارش ۶ ماهه «فخاس» دیده شده است.

گروهی در بازار فلزات از میلگردهایی که پایین‌تر از متراژ ۱۲متر تولید می‌شود، به عنوان میلگرد طول کوتاه یا قراضه یاد می‌کنند این میلگردها در فولاد خراسان هیچ مورد مصرفی ندارند. در این حال آخرین اخبار غیررسمی درباره نشست نهایی مسوولان سازمان خصوصی‌سازی با سهامداران فولاد خراسان حاکی از آن است که سهام شرکت با قیمت ۳۷۰تومان در بازار از طریق کشف قیمت عرضه خواهد شد.

پوشش ۵۰ درصدی EPS «بکام»

گفته‌های بازار: اخبار مربوط به ذخیره کاهش ارزشی که معادن و فلزات از بابت وجود کابل‌های شهید قندی در پرتفوی خود لحاظ خواهد کرد، شایعات مربوط به تعدیل مثبت EPS این شرکت را که پیش از این بارها مطرح می‌شد، از بین برده است. گفته می‌شود، کابل شهید قندی در ۶ماه نزدیک به ۴۰درصد از پیش‌بینی سود خود را پوشش داده است.

شنیده‌های ما: براساس خبرهای رسیده شرکت کابل‌های شهید قندی در ۶ماه، ۵۰درصد از پیش‌بینی سود خود را پوشش داده است و هیچ تعدیلی هم در EPS خود نداشته و ندارد.

معادن و فلزات احتمالا از محل وجود این شرکت در پرتفوی خود، ۱۵میلیارد تومان ذخیره کاهش ارزش خواهد گرفت.