جابه‌جایی!

گروه بورس- همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روزگذشته شاهد ادامه جو ضعیف حاکم بر بازار بود؛ امری که با توجه به در پیش بودن عرضه برخی ازسهام، شرایط خاصی را بر بازار حاکم کرده است.

معامله‌گران دیروز شاهد تداوم جو ضعیف متعاقب تغییر و تحولات در گروه فولادی و عرضه قریب‌الوقوع فولاد خراسان بودند. این امر همچنین موجب شد بر اساس برخی شنیده‌های اولیه در مورد بازگشایی فولاد مبارکه که معامله‌گران منتظر تحقق آن قبل از عرضه روز سه‌شنبه فولاد خراسان بودند، نیز تا روز شنبه به تعویق بیافتد. از سوی دیگر اعلام عرضه روز سه‌شنبه فولاد خراسان معادل ۱۵۱میلیون سهم که دیروز به اطلاع کارگزاران رسید، نگرانی را به لحاظ تامین حدود ۵۳میلیارد تومان وجه مورد نیاز را برای خرید این سهم ایجاد کرده است. خروج این حجم از نقدینگی از بازار مشکل بیشتری را برای روند کلی بازار فراهم می‌کند. با توجه به سطح اندک نقدینگی در بازار، در شرایط کنونی ادامه عرضه سهام دولتی موجب توقف روند کلی بازار ارزیابی می‌شود. از دید کارشناسان، قطار عرضه‌های دولتی که پس از فولادخراسان و فناوران، به بانک‌های دولتی باارزش بالا خواهد رسید، از توان تحمل بازار خارج است و به ویژه آن‌که در کنار عرضه‌های اولیه، عرضه‌های خرد و بلوکی شرکت‌های پذیرفته شده فشار مضاعفی را بر بازار وارد خواهد ساخت. به نظر می‌رسد در شرایط حاضر، دادن فرصت به بازار برای تجهیز نقدینگی یا فراهم آوردن امکان تجهیز نقدینگی به شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاران برای تجهیز نقدینگی به صورت مستقل از طریق تسهیلات بانکی و تزریق منابع از سوی بانک‌ها بتواند بازار را به سوی حرکت طبیعی بچرخاند. با توجه به وضعیت ضعیف بازار و به تاخیر افتادن بازگشایی نماد فولاد مبارکه، بازار دیروز شاهد جو بدون رونقی بود. امری که با بازگشایی برخی از نمادها تغییری نکرد، بلکه با افت سنگین برخی از نمادهای بازگشایی شده شاخص نیز به شدت افت کرد. در بازار دیروز نماد سیمان هگمتان پس از دوسال حفظ مصنوعی قیمت در P/E‌های حدود ۲۰، سرانجام اصلاح دردناک قیمتی خود را تحمل کرد تا با ۵۰درصد افت به رقم ۲هزار و ۵۰۰ریال برسد. سیمان هگمتان که زیرمجموعه سیمان تهران به شمار می‌رود و روز گذشته روندی طبیعی را طی کرده و به جمع سیمان‌های با قیمت متعادل از جمله سیمان‌های خاش، کارون، بهبهان و دورود پیوست. در گروه سیمانی، سیمان هرمزگان هم راهی همانند گذشته سیمان هگمتان طی کرد با معامله تنها یک‌هزار سهم در نرخ بالای ۱۹هزار ریال، روی P/E معادل ۱۰ باقی ماند. سیمان هرمزگان زیرمجموعه با اهمیت سرمایه‌گذاری امید به شمار می‌رود و ممانعت از اصلاح قیمتی شرکت سیمان هرمزگان موجب خواهد شد سرمایه‌گذاری امید نیز با فشار کاهشی در پرتفوی خود مواجه نباشد. در بازار دیروز در گروه پتروشیمی معامله‌گران شاهد بروز تردیدهایی در مورد مساله معافیت مالیاتی صادرات محصولات پتروشیمی بودند. این مساله که در هفته گذشته با مصوبه ابلاغی اندکی فروکش کرده بود، بار دیگر با طرح مجرد، عدم معافیت مالیاتی به سراغ گروه پتروشیمی بورس آمده است. در این گروه شنیده می‌شود پتروشیمی خارک احتمالا با تعدیل EPS در حد ۲هزار و ۴۹۰ریال بازگشایی خواهد شد.

در بازار دیروز، حجم دادوستد سهام با توجه به رقم خوردن یک معامله عمده ۰۹/۲درصدی ایران ارقام در نرخ پایه ۶هزار و ۵۰۰ریال به ۱/۷میلیون تومان رسید. این بلوک را بهساز مشارکت‌های ملت عرضه کرد که احتمالا توسط سهامدار عمده خریداری شد. شاخص هم با تاثیر ۱۹واحدی افت سیمان هگمتان و افت نمادهای ملی مس، غدیر و معادن و فلزات ۵/۵۲واحد افت را تجربه کرد. شمار شرکت‌های معامله شده در بازار دیروز ۱۴۷نماد بود که در این میان ۳۳ شرکت با رشد قیمت و حدود ۳ برابر این تعداد یعنی ۹۶شرکت با افت ارزش دادوستد شدند.